Powerforum
http://powerforum.dk/

portning.
http://powerforum.dk/viewtopic.php?f=4&t=25073
Side 1 af 2

Forfatter:  icon19990 [ 01 nov 2011, 21:35 ]
Titel:  portning.

Når man nu skal til att porte topstykket, hvor meget skal man så have ud?
Skal både ventiler, knast osv ud, eller kan man nøjes med få ting? :)

Evt nogen som kan linke til en god guide?
Har set alle på youtube, og læst en del om det, så er da blevet klogere. Kan os tydeligt huske det fra da man legede med scootere.

På forhånd tak. :)

Forfatter:  HenrikGM [ 01 nov 2011, 21:43 ]
Titel: 

Ud med det hele...

Hint: Hvad vil du gøre for at få toppen gjort ren efter fileriet hvis det ikke er adskilt? :wink:

Jeg vil iøvrigt stille spørgsmål til hvad du kan porte med ventilerne i?

Forfatter:  icon19990 [ 01 nov 2011, 21:45 ]
Titel: 

Jeg tænkte bare det ku ske nogen kendte et lille fif. :)
Det ville være lidt nemmere, nu der er 40 ventiler at pille ud, også sætte i bagefter.
Men så tager jeg det hele ud, og får CNC portet lortet.

Forfatter:  HenrikGM [ 01 nov 2011, 21:51 ]
Titel: 

icon19990 skrev:
Jeg tænkte bare det ku ske nogen kendte et lille fif. :)
Det ville være lidt nemmere, nu der er 40 ventiler at pille ud, også sætte i bagefter.
Men så tager jeg det hele ud, og får CNC portet lortet.


CNC portning. Hint mere: Hvis CNC portningen ser meget bling-bling ud, og der er rent metal overalt, så er portningen nok mere bling, end egentligt port ændring. Meget sjældent at en port skal udvides overalt.

Forfatter:  icon19990 [ 01 nov 2011, 22:04 ]
Titel: 

Vil du lige uddybe det? :)
Jeg har nemlig selv lavet en manifold, så jeg ville egentlig bare porte uds portne op til Ø38,4. Som min manifold måler indvendigt.

Forfatter:  r_uldal [ 01 nov 2011, 22:24 ]
Titel: 

icon19990 skrev:
Vil du lige uddybe det? :)
Jeg har nemlig selv lavet en manifold, så jeg ville egentlig bare porte uds portne op til Ø38,4. Som min manifold måler indvendigt.


I så fald er det vigtigt at porten føres igennem.

Udstødning kan tåle en indsnævring men ikke en udviddelse, så bliver udstødningsgasserne langsommere og laver hvirvler. Det er i al fald sådan jeg har forstået det.

Udstødning må så vidt jeg har forstået det aldrig blive "større" men må kun blive mindre. Dvs starter du med 35mm udstødningsventiler og porte, og du så laver det til 40mm ude ved portene mister du effekt. Har du 40mm ventiler i men har udstødningsporte på 35mm du udvidder til eks 38mm får du effekt ..

Som sagt er ikke 100% på det, men det er sådan jeg har forstået det.

Forfatter:  HenrikGM [ 01 nov 2011, 22:40 ]
Titel: 

icon19990 skrev:
Vil du lige uddybe det? :)
Jeg har nemlig selv lavet en manifold, så jeg ville egentlig bare porte uds portne op til Ø38,4. Som min manifold måler indvendigt.


Så åben den op til 37,5 og lad 0,9mm stå som skarp kant foroven. Antireversion.

åben kun flangearealet og så en konisk overgang til eksisterende areal. Pil ikke ved lommen og svinget uden du ved hvad arealet er.

Forfatter:  icon19990 [ 01 nov 2011, 23:51 ]
Titel: 

Evt noget, som nogen har et par billeder af?
Evt en guide med billeder, vil hellere spørger for meget, end at ødelægge et topstykke. :)

Forfatter:  grydesvamp [ 02 nov 2011, 07:35 ]
Titel: 

første resultat på google: http://65corvette.nonethewiser.net/technical/diyport.pdf

Forfatter:  Spirillen [ 02 nov 2011, 18:46 ]
Titel: 

Du skulle nu nok også kunne finde et par guldkorn på denne side: http://www.topplocksverkstan.se/fyrtakt ... ktion.html
Han har været med i gamet "nogle" år, så han ved lidt om topstykker og flow.

Side 1 af 2 Alle tider er UTC + 1 time
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/