Powerforum http://powerforum.dk/ |
|
Ny knastaksel - 1.6l 8V http://powerforum.dk/viewtopic.php?f=4&t=25044 |
Side 1 af 2 |
Forfatter: | TB206HDI [ 24 okt 2011, 13:28 ] |
Titel: | Ny knastaksel - 1.6l 8V |
eg har kig på en ny knastaksel til XSi'en - men jeg kan filme ikke finde ud af hvilken en jeg skal gå efter. Jeg har et par at vælge imellem. (overlap er beregnet med: http://www.rbracing-rsr.com/camshaft.html, så det er ikke sikkert den er korrekt). Knast 1: Løft: 11.25mm/11.25mm Løft ved TDC: 2.3mm/2.3mm Duration: 280 grader (244grader) Full lift: 112 grader timing: 54/10 10/54 (overlap 20 grader) Knast 2: Løft: 9.81mm/9.81mm Løft ved TDC: 1.27mm/1.27mm Duration: 276 grader - jeg ved ikke ved hvilket løft.. Full lift: 110 grader Timing: 28/68 68/28 (overlap 56 grader) Knast 3: Løft: 11.15mm/11.15mm Løft ved TDC: 1.2mm/1.2mm Duration: 270 grader ( 237 grader) Full lift: 114 grader Timing: 0/57 57/0 (0 grader overlap??) Original knasten: Løft: 10.6mm/10.6mm Duration: 270 degrees (235 degrees) Full lift: Timing: Hvis jeg ikke husker helt galt så plejer knast 2 at give knapt 140Hk på en 1.6l 8V TU'er, men jeg kan ikke helt lure hvordan de to andre kan tænkes sig at opføre sig. 3'eren er jeg tilbøjelig til at skrotte helt da den mere eller mindre er en std. knast. (Den er da også FIA godkendt) Motoren bliver som følger: 106 GTI toppakning Portet top 4-2-1 bananmanifold Std. udstødning Std. 1.3 indsugningsmanifold + filterkasse med K&N filter Motorstyringen chipper jeg selv om, men jeg vil helst undgå en tomgang der skal ligge på 1000+ rpm for at holde den stabil. |
Forfatter: | ae86 [ 24 okt 2011, 16:43 ] |
Titel: | |
Er det bund, mellem eller top du er ude efter .. Aka rally, bane eller stripe.... Et bud ville være noget mellem /medium skrapt rally men det er optil dig hvor din smærte grænse går.. at vælge den rette knast har meget og gøre med ens præferencer , jeg syntes dog oftere at høre om utilfredsheder med valg af knast hos folk der har valgt en for skrap knapt end hos dem der er lidt mere konservativ i deres valg... Generelt har en std 8v'er en lidt skrappere knast vhja længere duration end samme model/motor i 16v udgave Noget der gør dit valg af knast noget mere besværligt er at der er tale om en 8v'er og dermed ingen justerings muligheder af overlappet aka LCA Derudover skal der tages højde for max løft i dit ventiltøj, kan det klare 11mm+ løft? Er det med shims oven på løftern der ricikere at blive flået af og få en tur rundt i ventiltøjet ..... og går oem fjederen i bund ved løft omkring de 11mm ?? Jeg ville kikke lidt på fora der decideret roder med din model familie og motor og gerne i forbindelse med noget rally eller 'let' banerace Nu er din motor jo ikke udstyret med en slatten knast ab fabrik .. men en forøgelse af duration på en +15-20 stykker og et lift med + 0, 5mm og afhængigt af evt øget Rpm og hvor kurven ønskes placeret .. LCA + 8-12 stk.. og så ellers prøve at avancerer eller retaderere den for at fin justerer den... Hvis knasten skal skiftes ville jeg prøve 1 eren da det ser som om det er den eneste der er lidt skrappere end std..nok til man gider skifte den ... dette er dog kun et gæt da jeg pt er på efter års ferie og kun har adgang til en gammel droid telefon |
Forfatter: | Wildert [ 25 okt 2011, 08:09 ] |
Titel: | |
Knast 2 er jo lidt en dark horse, for du kender ikke timing-tallene præcist (løftet for dem) De to andre kan jeg se er CatCams-banditter (du er jo fan ), så der er bedre adgang til tallene. Men som jeg kender dig, så tror jeg at du bliver træææt af 2'eren (og ikke mindst Maria bliver træt af den ). Den har en peak angle tæt på hvad mine Cat-banditter i Golf'en har (108), og den har i hvert fald ikke en tomgang jeg på nogen måde gad have på gaden. Den kunne/kan nok blive bedre med karburatorer/spjældhuse/bare Alpha-N-styring på den originale manifold - det må tiden vise. Men du har ikke den luksus at kunne skifte over der - som jeg husker det i hvert fald? Eller er der nogle dirty tricks i den Marelli-styring? Hvis ikke, så ville jeg nok tage 1'eren. |
Forfatter: | TB206HDI [ 25 okt 2011, 08:43 ] |
Titel: | |
Wildert skrev: Knast 2 er jo lidt en dark horse, for du kender ikke timing-tallene præcist (løftet for dem) De to andre kan jeg se er CatCams-banditter (du er jo fan ), så der er bedre adgang til tallene.
Men som jeg kender dig, så tror jeg at du bliver træææt af 2'eren (og ikke mindst Maria bliver træt af den ). Den har en peak angle tæt på hvad mine Cat-banditter i Golf'en har (108), og den har i hvert fald ikke en tomgang jeg på nogen måde gad have på gaden. Den kunne/kan nok blive bedre med karburatorer/spjældhuse/bare Alpha-N-styring på den originale manifold - det må tiden vise. Men du har ikke den luksus at kunne skifte over der - som jeg husker det i hvert fald? Eller er der nogle dirty tricks i den Marelli-styring? Hvis ikke, så ville jeg nok tage 1'eren. Denne her T/U5'er kører (formentlig) med Knast 2: http://www.youtube.com/watch?v=qFlELMZ4 ... r_embedded Som man kan høre er tomgangen ikke synderligt rolig - men der er _intet_ lavet ved tændingsmappet eller blandingen i tomgang, det er mulitg man kan stabilisere den en del ved at rode med specielt tændingen. Jeg ved dog at denne knast er god for knapt 140Hk. (Den på filmen yder 138Hk med helt std. tændingsmap..) Jeg kan ændre styringen næsten helt frit, herunder køre alpha-N hvis jeg ønsker det. Derudover har jeg (næsten) frie hænder med tænding, både delgas og fuldgas, blanding ved fuldgas (Jeg har endnu ikke fundet ud af at ændre lambda target ved delgas, men det er også irelevant) Spørgsmålet er så bare hvordan knast 1 vil opføre sig. Umiddelbart vil jeg skyde den til at have mere mellemområde og bund, men jeg er i tvivl om spidseffekten på den. |
Forfatter: | martin306xsi [ 25 okt 2011, 21:05 ] |
Titel: | |
Hvor finder du data på den originale knast? |
Forfatter: | TB206HDI [ 26 okt 2011, 06:41 ] |
Titel: | |
martin306xsi skrev: Hvor finder du data på den originale knast?
www.peugeotforum.dk |
Forfatter: | martin306xsi [ 27 okt 2011, 00:22 ] |
Titel: | |
Okay. Havde håbet du havde en hjemmeside med alle peugeot knast dataer... |
Forfatter: | TB206HDI [ 27 okt 2011, 09:34 ] |
Titel: | |
martin306xsi skrev: Okay. Havde håbet du havde en hjemmeside med alle peugeot knast dataer...
Der er da et par af dem oplyst derinde - du skal bare registrere dig og kigge under guider. |
Forfatter: | Wildert [ 27 okt 2011, 09:37 ] |
Titel: | |
TB206HDI skrev: martin306xsi skrev: Okay. Havde håbet du havde en hjemmeside med alle peugeot knast dataer... Der er da et par af dem oplyst derinde - du skal bare registrere dig og kigge under guider. Ellers kan vi jo - når du er klar med den kværn - lige tage en hurtig session med måleur og gradskive. Hvis du planer top (hvilket jeg da ville overveje hvis du skal blive lidt hidsig med det alligevel), så vil det være en god ide at få knasten timet anyway. Så kan man jo lige time en original hvis du synes det er vigtigt/sjovt. Og Martin - var det ikke dig og Jørgensen der lånte min tændingspistol? Der er ingen panik lige nu og her, men jeg skal bruge den over vinteren en gang. Ville være fedt hvis du/i/en af jer bare kunne smide den af i carporten. |
Forfatter: | martin306xsi [ 27 okt 2011, 23:15 ] |
Titel: | |
TB> Har jeg gjort. Der er bare ikke data på den knast jeg søgte... Brian> Det tror jeg ikke har været mig. Hvornår skulle det ha været? |
Side 1 af 2 | Alle tider er UTC + 1 time |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |