Powerforum
http://powerforum.dk/

Regler for rallybur og H-seler
http://powerforum.dk/viewtopic.php?f=4&t=25038
Side 1 af 5

Forfatter:  MKuhre [ 22 okt 2011, 23:40 ]
Titel:  Regler for rallybur og H-seler

Hey nu er der ikke længe til den røde racer er færdig :D
Men er blevet lidt bekymret for sikkerheden i bilen, da bilen er en japansk mr2 g-ts er der ikke meget sikkerhed at komme efter ingen airbags, ABS eller sådan, og da bilen højest sansynlig kommer et pænt stykke over de 500 hk, synes jeg ikke helt sikkerheden i bilen passer :D

Så tænkte je, er det muligt, lovligt at få rallybur og H-seler i den så man sidder lidt mere sikkert ?

Mvh Matias Kuhre

Forfatter:  lqs [ 23 okt 2011, 00:20 ]
Titel: 

lovligt..... som i helt lovligt? det bliver nok svært. det er nok heller ikke rally du skal skæve til. der er vel ingen grund til at det skal være lovligt?
prøv at se om ikke der kan blive plads til en bøjle i bilen. det er ikke den letteste bil at bygge bøjle eller bur i, plads er der ikke meget af. husk polster alle steder dit hoved på nogen måde kan tænkes at ramme.
skal bilen bruges til nogen former for motorsport?
MVH søren

Forfatter:  MKuhre [ 23 okt 2011, 09:12 ]
Titel: 

Altså bilen i sig selv er kun semi lovlig så helt lovligt skal det nødvendigvis ikke at være :D nej plads er der ikke meget af i den men har set mange med bur så det kan være der, men bøjle er måske heller ikke helt tosset :) den skal bruges til trackdays og en smule dragrace men ellers søndags ture og sådan :) men som sagt er der ikke meget sikkerhed i bilen, og den bider fra sig, jeg er røget af vejen en gang eller to i den med det gl motor setup :)

Forfatter:  Westmus [ 23 okt 2011, 12:35 ]
Titel: 

MKuhre skrev:
.... jeg er røget af vejen en gang eller to i den med det gl motor setup :)

Bare en tanke .. kunne der være fornuft i først at satse på øget aktiv sikkerhed i stedet for ting der muligvis øger den passive? Den aktive skal her forstås som førerens "evner" og evt. undervognens setup. Simpelthen få "ekspert" hjælp til både at indøve den rigtige køreteknik, også når bilen reagere lidt uventet. Det samme med undervognen, hvis jeg ikke tager helt fejl skal der tit kun små ændringer til for at bilen reagere mærkbart anderledes når den køres på og over grænserne. Hvis man har rigtigt meget power (som man også vil bruge) og man ikke ligefrem er Thorkild Tyrring, må der være en del fornuft i at få bilen til at reagere så godmodigt som overhovedet muligt. Altså i stedet for at spekulere i hvordan man slår sig mindst, så bruge krudtet på først at forsøge at minimere chancen for overhovedet kommer i situationer hvor man kan slå sig og bule bilen. :)

Forfatter:  MKuhre [ 23 okt 2011, 13:51 ]
Titel: 

Det er selvfølgelig rigtigt, det er også der for je gerne vil på trackdays med den for at lære de nye kræfter at kende :) hele undervognen indjusteret, men de mr2'er har det med at bide fra sig når man kommer over grænsen og marginen er ikke særligt stor, :) men selvfølgelig er planen at det ikke skal gå galt, men mener bare øget sikkerhed ikke skader :D men alle de forbyggende ting er vigtigst og heldigvis lovlige :D

Forfatter:  MKuhre [ 23 okt 2011, 13:53 ]
Titel: 

Nu var det også lige da jeg fik bilen jeg røg af og det var min første hurtige bil, har dog lært en del mere om hvordan man køre den :D har haft den i 3 1/2 år efter hånden hehe :D

Forfatter:  Westmus [ 23 okt 2011, 15:17 ]
Titel: 

MKuhre skrev:
har dog lært en del mere om hvordan man køre den :D

Du skulle nu heller ikke tage det som en kritik af lige præcis dine evner. Det var mere generelt at sikkert kun meget få er så gode bag et rat som de måske selv tror, specielt måske når bilen pludseligt selv forsøger at bestemme retningen. Ligesom med alt andet kræver det viden om den rigtige teknik og så øvelse. Da det er føreren der gerne skulle bestemme retning og fart må der helt nødvendigvis også ligge en MASSE sikkerhed gemt der.

Så ja det var bare en lidt anden tilgang til det at gøre bilen mere sikker at køre i end at fylde den med jern. :D

Forfatter:  MKuhre [ 23 okt 2011, 20:54 ]
Titel: 

haha :D det er helt i orden, mener ikke selv at jeg er god nok til at styre den når den nye motor kommer i, så det kommer til at kræve en masse selv beherskelse :D men du har helt ret, det første og vigtigste led i sikkerheden er personen bag rattet :D

Forfatter:  Wildert [ 25 okt 2011, 06:37 ]
Titel: 

Bur er helt lovligt og kan synes - se www.dasu.dk under Rally og noget længere inde - der ligger en erklæring fra det gamle Færdselsstyrelsen (nu Trafikstyrelsen) hvor de godkender bur i en gadebil.

H-selerne må du også gerne montere, og du må også gerne bruge dem - du skal bare stadig have 3-punktselerne OG bruge dem SAMTIDIG med H-selerne når du kører på vejen (eller kun bruge 3-punkterne).
Småmystiske regler...

Forfatter:  r_uldal [ 25 okt 2011, 06:50 ]
Titel: 

Wildert skrev:
Bur er helt lovligt og kan synes - se www.dasu.dk under Rally og noget længere inde - der ligger en erklæring fra det gamle Færdselsstyrelsen (nu Trafikstyrelsen) hvor de godkender bur i en gadebil.

H-selerne må du også gerne montere, og du må også gerne bruge dem - du skal bare stadig have 3-punktselerne OG bruge dem SAMTIDIG med H-selerne når du kører på vejen (eller kun bruge 3-punkterne).
Småmystiske regler...


Det bør lige nævnes at H selerne skal være E mærkede hvis de skal sidde i en gadebil. Det er der flere mærker der er , eksempelvis Schroth som også kan fås med selestrammer.

Vedr bur kan du jo lave et halvbur, dvs styrtbøjle over hovedet med kryds ud til bag. Husk at brug korrekt størrelse ankerplader for monteringen, og husk at et bur til gadebrug aldrig må svejses i bilen. Det skal boltes fast !

Side 1 af 5 Alle tider er UTC + 1 time
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/