Powerforum http://powerforum.dk/ |
|
Højohms dyser og åbningstid. http://powerforum.dk/viewtopic.php?f=4&t=24794 |
Side 1 af 1 |
Forfatter: | Ralf [ 28 jun 2011, 22:11 ] | |||
Titel: | Højohms dyser og åbningstid. | |||
Håber på at dette giver mening.. Er der nogle der har rodet med at måle åbningstiden på deres dyser? Jeg faldt tilfældigt over en post på et amerikansk board, med en gut der havde brugt et skop og en strømprobe. Forklaringen bag teknikken, bunder i fysikken i en spole. Påtrykker man en spole en konstant spænding, stiger strømmen linært. En dyse er jo en mekanisk dims, dvs. så længe dysen er ved at åbne, bliver der brugt energi på at flytte mekanikken i dysen, derfor stiger strømmen langsommere, end når dysen er helt åben, og der ikke længere bliver brugt energi på at åbne dysen, men udelukkene bliver afsat energi i spolen. Det ses ret tydeligt på skopet, hvornår dysen er helt åben, men hvad der overraskede mig, var den store forskel på høj- og lavohms dyser. Det første billede er en lavhoms dyse. Som det kan ses åbnes der på ca. 0.85ms, det næste er en højohms, som bruger omkring 1.75ms på at åbne. Lavohms dyse: Højohms dyse: Umiddelbart lyder det hele meget plausibelt, men er der nogle der har testet det i praksis, og målt hvor meget benzin der kommer igennem en dyse med et kendt flow, som er åbner x gange i y tid. Sagt på en anden måde, hvornår begynder dysen rent faktisk at sprøjte? Ventilen i dysen flytter sig vel ikke før magnetfeltet har overvundet kraften fra fjederen og væsketrykket. Og hvor lang tid tager det? Jeg testede 4 andre dyser, 2 lav og 2 højohms jeg havde liggene, og fik nogenlunde samme resultat.
|
Forfatter: | Morten VJ [ 29 jun 2011, 16:56 ] |
Titel: | |
Jeg tror ikke på at et scope billede giver hele sandheden. Dels så arbejder spolen imod en linær fjeder, der bliver hårdere at presse sammen jo kortere den bliver. Og dels så har du et ikke linært flow når dysen langsomt åbner. Og så er der lige tiden for at den lukker. Det vi er interesseret i er hvor meget dysen sprøjter ind når den åbner, og hvor meget den sprøjter ind når den lukkes. Det der kaldet dyse dødtid. På en Ms 1 kan man kun finde den tid ved at lege med antallet af sprøjt pr syklus. Ms2 og 3 der kan man lege med selve programmet. Men meget kommer helt an på dysens konstruktion. Jeg mener at mine Lucas dyser har en dødtid på 0,95 ms. Og det er 12 ohms dyser! MVH Morten |
Forfatter: | HenrikGM [ 29 jun 2011, 17:39 ] |
Titel: | |
Dysens reaktionstider er ikke så afgørende for den almindelig tuner. Magnetfeltet opbygges imens strømmen stiger, men når feltet når det punkt hvor ventilen flytter sig, så er det en mekanisk acceleration ind i et mangetfelt. En lille ventil der suser længere ind i feltet så at sige. Kun tiden hvor magnetfeltet opbygges, samt den tid ventilen inde i dysen er om at flytte sig har indflydelse for åbne og lukke tiden. Helt i flueknepmode går det, hvis vi regner med at bensinen står stille i åbnetidspunktet(hvilket det gør), og regner accelerationstiden med indtil bensinen begynder at forstøve.... I virkeligheden er det ikke så tit det har en betydning. STORE dyser og krav om langsom tomgang på en emissionsmotor vil være et af stederne. Og det er ikke så svært at måle det, men husk at se på strømprobens egenskaber inden man lige tager enhver måling for gode varer. |
Forfatter: | Morten VJ [ 02 jul 2011, 13:51 ] |
Titel: | |
Fandt dette på nettet. http://www.calibratedsuccess.com/Assets ... rticle.pdf Her står ikke så meget om åbnings tid, men mere om at dyser kan have en ikke linær kurve ved meget korte pulser. Og her er en mere. Med meget større dyser. http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 3&start=30 Og det fik mig til at tænke på om det er det der giver mig nogle problemer. Dels i tomgang og dels i dellast hvor afr kan svinge med noget der ligner +-0,5. Og tomgangen ikke er helt stabil den kan svinge +-150 omd/min. Alt efter om jeg kommer lige fra motorvejen, og holder for rødt, eller har kørt længere tid i kø. Pw ved 15 grader i luft temperatur ligger på ca 1,8-1,6 ms i tomgang og dellast. Jeg kunne blive meget fristet til at ombyggr indsugningen til 8 dyser, og montere de 220 ml dyser jeg har liggende, for at se om det fjerner mit lille luksus problem. MVh Morten |
Forfatter: | Ralf [ 05 jul 2011, 00:07 ] |
Titel: | |
Interessant læsning.. Det giver så lige en ekstra parameter at rode med.. Men det kunne være man skulle prøve at rigge noget test til, så kan man da få en ide om den VE tabel man har fået lavet, også kan bruges, hvis man skifter til større dyser. Strømproben jeg testede med, er i øvrigt rated til DC-100Khz 70A, så med de tider man har med at gøre i forbindelse med dyser, tror jeg næppe man løber ind i problemer. |
Forfatter: | Morten VJ [ 07 jul 2011, 17:44 ] |
Titel: | |
Lidt mere info om dødtid, og ikke linær opførsel ved lave PW. På mere almindelige størrelser dyser. http://www.msextra.com/forums/viewtopic ... 31&t=41357 Og så mine helt personlige obsverationer, På standart sugemotorer med ca 65 hk/l Sekventiel styring af dyser, og efter år 2008. PW i tomgang ved varm motor ligger på3 m.sek. eller derover. Og så begynder det at give mening. da ms regener PW = REQ_FUEL * VE * MAP * E + accel + Injector_open_time The "E" above is the multiplied result of all enrichments, like warm-up, after-start, barometer and air temperature correction, closed-loop, etc: E = gamma_Enrich = (Warmup/100) * (O2_Closed Loop/100) * (AirCorr/100) * (BaroCorr/100) Så hvis vi søger at ramme det linære område på dysen. Så må pw - dødtid ikke komme meget under de 1,5 ms. For at være sikker, og så kan en udskiftning til større dyse være uproblematisk, så længe man har styr på dødtiden. Flue knepperi på en racer motor, men viktigt hvis man har store dyser, og gerne vil have lidt økonomi, jævn motorgang, og måske skal overholde nogle forurenings krav. MVH Morten |
Side 1 af 1 | Alle tider er UTC + 1 time |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |