Powerforum
http://powerforum.dk/

VR6 turbo motorstyring, 2,9 vs 2,8 motor
http://powerforum.dk/viewtopic.php?f=4&t=24792
Side 1 af 3

Forfatter:  Jimmiboy [ 27 jun 2011, 08:38 ]
Titel:  VR6 turbo motorstyring, 2,9 vs 2,8 motor

Hej Alle

Har gang i en turbo projekt på en 2,8 vr6 motor, har i den forbindelse fået et godt tilbud på en motorstyring fra en 2,9 vr6 der er mappet ind indtil 1,3bar.
Der medfølger de dyser og luftmassmåler som som den er blevet mappet ind med, og har fået oplyst hvor meget benzintryk den har kørt med osv.

Nu kommer spørgsmålet så.

Kan jeg bruge denne motorstyring på min 2,8 liters vr6'er?
Der kan vel umuligt være så meget forskel i maps fra en 2,8 til 2,9 liters vr6, uden at lambda og bankesensorer kan kompensere for det.

Hvad er jeres mening om det, og er der nogen der kan sige om det er go eller no go ?!

Forfatter:  Jimmiboy [ 27 jun 2011, 09:25 ]
Titel:  Re: VR6 turbo motorstyring, 2,9 vs 2,8 motor

Skal lige huske at nævne at 2,9 motorstyringen er til fordeler tænding ligesom min motor er.

Forfatter:  lqs [ 27 jun 2011, 11:54 ]
Titel: 

ville blot gå 5% op i dysetid.... er der samme lader og knaster på de to motorer? altså i første omgang.
tryk (ladetryk) er sådan set kun et udtryk for hvad der ikke kommer ind i motoren. ikke hvad der går gennem den... men luftmassemåler hjælper en hel del!
er de to andre omtalte sensorer aktive ved wot?
under alle omstændigheder er de jo sådan set bag efter. så pas på, dvs brug ører og sund fornuft.
MVH søren

Forfatter:  Jimmiboy [ 27 jun 2011, 13:02 ]
Titel: 

Det er en original Bosch Motronic motorstyring der er mappet ind til tryk, så kan ikke selv pille i setup.

Mit projekt er med en gt30 lader og ham jeg køber motorstyring af kørte med gt35, så motorstyring er mappet ind med en gt35 lader selvfølgelig.
Indmad i begge motorer er så vidt jeg ved ens, altså standard, og begge med 2mm mellemlægsplade.

Ved godt de 2 ladere leverer forskellige luftmængder ved samme ladetryk, men burde lmm ikke ikke tage højde for dette?

Går ud fra både bankesensor og lambda er aktive ved wot, det må jo være der der er mest brug for dem når der kommer noget igennem motoren, men kan ikke sige det med sikkerhed.

Er ikke bagefter endnu, har nemlig ikke købt den endnu.
Vil gerne være sikker på om den kan bruges på min motor inden jeg køber, kunne jo være lækkert hvis man bare skulle sætte motorstyring til, starte bilen og køre... selvom jeg dog ikke er helt sikker på dette er tilfældet.

Håbede der var nogen herinde der kunne hjælpe, hvis man kende den originale vr6 motorstyring.

Forfatter:  lqs [ 27 jun 2011, 13:25 ]
Titel: 

det er ikke nødvendigvis dig der er bagefter. men det er værdierne fra de to sensorer. en mulighed er også at gå op i benzintryk, med de omtalte 5%. mål på blandingen og lyt efter bank.
MVH søren

Forfatter:  Jimmiboy [ 27 jun 2011, 13:55 ]
Titel: 

Hehe, misforstod totalt det du skrev. Ved ikke om du kunne fornemme det... :wink: så er jo faktisk lidt bagefter :P

Men ja, har også tænkt man kunne give lidt ekstra i benzintryk for at kompensere, eller alternativt justere ladetryk så det passer til de 3 bar jeg forventer at køre med i benzintryk.

Men ville under alle omstændigheder montere en wideband med tilhørende ur så jeg kan holde øje med det og foretage de nødvendige ændringer så det kommer til at spille.

Men bortset fra det burde der måske ikke være noget problem i at bruge den motorstyring?

Forfatter:  lqs [ 27 jun 2011, 16:56 ]
Titel: 

det er nok nærmere mig der er bagefter. din motor er jo mindre, så der er vel ingen grund til at gå op på benzinen! får du alle sensorer incl luftmassemåler med? hvis ja BURDE det være lige til.....
vwfanatikere? med erfaringer.....?

Forfatter:  Morten VJ [ 27 jun 2011, 18:13 ]
Titel: 

Først og fremmest ville jeg se på effekt og momentkurver.
Når de 2 motorer er i standart suge trim.
Hvis de er næsten ens, så burde det kunne lade sig gøre, men med reduceret ladetryk, da din turbo er mindre.
Men 2,9 løsningen bør være meget billig.
Ift. at man selv køber større dyser, og LMM ,, og får mappet styringen ind efter din motor.
For det kan være nødvendigt at mappe den modeficerede styring om.
For at få en homogen motor med maks effekt og moment.

MVH

Morten

Forfatter:  Jimmiboy [ 27 jun 2011, 18:19 ]
Titel: 

lqs skrev:
det er nok nærmere mig der er bagefter. din motor er jo mindre, så der er vel ingen grund til at gå op på benzinen! får du alle sensorer incl luftmassemåler med? hvis ja BURDE det være lige til.....
vwfanatikere? med erfaringer.....?


Nej, må bare justere benzin og ladetryk så det spiller sammen.

Samtlige sensorer på motoren er ens (standard) derfor behøver jeg ikke få dem med, luftmassemåler er måske lidt større på 2,9'eren, er ikke sikker men får den ihvertfald med. Får også de dyser med den er mappet ind med og selvfølgelig selve styringen. Så det burde passe lige over, og være til at starte op.

Forfatter:  PRS_Tremonti [ 28 jun 2011, 20:30 ]
Titel: 

Det er godt nok noget helt andet emne jeg kommer med i dette indlæg, men hvorfor ikke få fuld programmerbar motorstyring ?

Side 1 af 3 Alle tider er UTC + 1 time
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/