Powerforum http://powerforum.dk/ |
|
Varme isolerende pakning http://powerforum.dk/viewtopic.php?f=4&t=24696 |
Side 1 af 2 |
Forfatter: | dykkerdahl [ 24 maj 2011, 10:05 ] |
Titel: | Varme isolerende pakning |
Er her nogle der har erfaring med "Varme isolerende pakning" mellem topstykke og alu. indsugnings manifold ? Min indsugnings manifold er en stor tung orginal alu. klump som altid er så varm at jeg ikke kan holde hånden på den. Jeg har en stor intercooler på og røret op til manifolden føles næsten kølig selv om jeg måler IAT til ex. 50 grader. Jeg måler IAT. i plenum. Min IAT. ligger ofte i tomgang på 60 grader og ved motorvejskørsel omkring 38-40 grader. Med åbent spjæld falder temp. langsomt ned til ca 15-17 grader over udendørs tempratur, men det tager ofte 15-30 sek bare fra 40 grader. Jeg måler IAT. i plenum, problemet må være meget større når luften har været gennem de varme 40 cm lange runners. Jeg har så søgt på nettet efter info om de her tykke "plastik" pakninger der bedre isolere manifolden fra det varme topstykke. Mange er imod og kalder dem "slange olie" men andre siger at de har en god virkning de første sek. ved WOT når man har holdt stille eller kørt langsomt ex hvis man har holdt i kø til et race. Er her nogle der har prøvet dem? http://www.hondata.com/heatshieldgasket.html http://autospeed.com/cms/title_Cool-Stu ... ticle.html http://www.sonid.dk/Moduler/Forum/LaesI ... Antal=alle http://www.outlawengineering.com/techframe.html |
Forfatter: | dykkerdahl [ 25 maj 2011, 19:45 ] |
Titel: | |
Så har jeg bestilt en 6mm pakning der er lige 1mm for stor i indsugningen så kan jeg selv slibe det til så det passe.... |
Forfatter: | Scarface [ 25 maj 2011, 20:08 ] |
Titel: | |
du må meget gerne lige smide nogle tal på, om hvorvidt det kan betale sig... |
Forfatter: | VRT [ 25 maj 2011, 21:12 ] |
Titel: | |
Jeg bruger Micarta, dog som afstandsstykke mellem topstykke og tændingsblokken, da denne er delvis i plastik, og ofte går til som resultat af varmepåvirkningen. Det skulle forlænge livet på sådan en fætter, som SMC tager den ublu pris af 3500,- + moms for Skulle sænke temperaturen på tændingsblokken med ~17 grader Celsius |
Forfatter: | dykkerdahl [ 25 maj 2011, 22:12 ] |
Titel: | |
Scarface skrev: du må meget gerne lige smide nogle tal på, om hvorvidt det kan betale sig...
Jeg har her til aften skevet med en ejer af en Supra, han skriver til mig. Quote: Supra ejer Jeg synes det er svært at mærke nogen forskel i virkeligheden. Men temp på insugningsmanifold er faldet med ca 20gr, så noget må det da give. Jeg har så efterfølgende spurgt hvordan han måler det men han har ikke svaret. Men jeg skal nok følge op på denne tråd... Det er her fra jeg får lavet pakningen, Han har ikke lavet til min model før så jeg sendte en aftegning lavet med blyant på en mail til ham.... Så nu må vi se... http://www.ferriday.co.uk/gaskets/gaskets.shtml |
Forfatter: | lqs [ 26 maj 2011, 05:49 ] |
Titel: | |
det er nok mest tilbøjeligt til at give noget på en Vmotor. MVH søren |
Forfatter: | TB206HDI [ 26 maj 2011, 07:43 ] |
Titel: | |
Har I overvejet lufthastigheden i sådan en manifold? Hvor meget varme tror I luften kan optage fra manifolden på den tid den tilbringer der ? |
Forfatter: | dykkerdahl [ 26 maj 2011, 09:20 ] |
Titel: | |
lqs skrev: det er nok mest tilbøjeligt til at give noget på en Vmotor. MVH søren Hvorfor skulle det give mere på en Vmotor? Citat: Har I overvejet lufthastigheden i sådan en manifold? Hvor meget varme tror I luften kan optage fra manifolden på den tid den tilbringer der ?
Ja jeg har tænkt lidt over det og jeg forventer heller ikke mirakler med tempraturen... Men hvis jeg bare kan sinke IAT 5 grader de første 5-10 sek jeg giver fuldgas, og jeg ved dellast kan bringe IAT lidt ned så har jeg da fået lidt ud af mit arbejde.... Rigtig mange skriver at de ved tomgang og let kørsel sinker IAT 20 grader c. Måske det også kan give lidt gas respons når man giver fuld gas fra 30 grader frem for de 50 grader jeg ofte har ved bykørsel. Her tænker jeg på at styringen måske trækker tændingen på grund af den høje aflæste IAT. Ved WOT efter 30 sek er betydningen nok minimal da IAT her er faldet helt på plads igen og der her er tale om nedkøling af manifolden med en betydelig større mængde luft. Hvis jeg ser ind i min plenum her det en meget stor ru overflade med en masse fremspring og hjørner mm, så efter en turbolent tur rundt i plenum skal luften så igennem de 40cm lange runner som heller ikke har en ubetydelig indre overflade. Spørgsmålet er så hvor varm denne overflade er. Og her tror jeg at ved let kørsel kommer manifoldens tempratur op i nærheden af topstykkets tempratur som i mit tilfælde er +80 grader. Alu leder varme 4 gange bedre end stål og 13 gange bedre en rustfrit stål. |
Forfatter: | lqs [ 26 maj 2011, 11:56 ] |
Titel: | |
det virker bedst på en V motor pga det er en V motor! dvs indsug ligger oven på motor, med kontakt to steder. på en række motor er der kun kontakt ved den ene side... MVH søren |
Forfatter: | dykkerdahl [ 26 maj 2011, 12:33 ] |
Titel: | |
lqs skrev: det virker bedst på en V motor pga det er en V motor!
dvs indsug ligger oven på motor, med kontakt to steder. på en række motor er der kun kontakt ved den ene side... MVH søren Jeg ved godt at man ikke skal tro på alt hvad man læser på nettet. Ok... Motore er jo ikke bygget ens, men hvis vi ser på denne her pakning lavet til et V6 plenum på en 3.5 suge Nissan af Skunk2 som i følge de her to link giver mellem 8 og 10 hk alt efter hvad motor det er.... Så skal der ikke meget tempratur fald til for at give den extra luft der giver 10 Hk. http://www.importtuner.com/tech/powerpa ... pacer.html http://www.skunk2.com/engine-2.php?code=ENGPLN http://www.importtuner.com/tech/0512it_ ... index.html Og hvad med knock og varm luft....? Min manifold har mindst lige så stort anlæg ind til topstykket som varmen kan blive overført gennem. |
Side 1 af 2 | Alle tider er UTC + 1 time |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |