Powerforum
http://powerforum.dk/

Ombygge V8 til sprøjt ?
http://powerforum.dk/viewtopic.php?f=4&t=24604
Side 1 af 1

Forfatter:  Kklan [ 16 apr 2011, 20:56 ]
Titel:  Ombygge V8 til sprøjt ?

Et sted som her, må der være skrevet om topic.
Det er en sideventilet V8.
Jeg vil gerne have multipoint, og mulighed for at "lege" en del med tændingen. Det er en af de vigtigste parametre på en sideventilet :)

Forfatter:  lqs [ 16 apr 2011, 21:58 ]
Titel: 

multipoint? hvor mange porte har du ind i topstykkerne? er der plads til 8dyser? noget siger mig at to eller fire i en forklædt karborator nok kunne gøre det... en ms fra henrik ligger lige for.
MVH søren

Forfatter:  møffe [ 17 apr 2011, 07:47 ]
Titel: 

westmus herinde kender sikkert en del til sådan noget..

til V8 motore er der en del færdig byggede kits.

Forfatter:  Westmus [ 17 apr 2011, 11:08 ]
Titel: 

lqs skrev:
... en ms fra henrik ligger lige for.
MVH søren

Jep noget Megasquirt baseret hjemmesløjd er sikkert den billigste løsning og det som er lettest at finde hjælp til hvis det driller. Men i øvrigt er det jo få oplysninger at hjælpe ud fra. Hvad er formålet? Øko-racer? Max tuning? Hvad er budgettet og de mekaniske GDS evner?
Et kvalificeret gæt er at vi nok snakker om en Ford? Sådan en kan man godt få noget fedt færdigt grej til, men det er ikke direkte billigt.

Det er måske også spørgsmålet om man overhovedet vil opnå nogen mærkbar forbedring med multipoint på noget så teknisk håbløs som en sideventilet motor, eller om noget mere simpelt monopoint giver 99% samme resultat. Hvis jeg ikke tager helt fejl er slutresultatet nærmest mere afhængig af evnerne hos ham der justere-ind, end om der er valgt den ene eller anden tekniske løsning.

Rent tændingsmæssigt kan man også fra bl.a MSD få nogle rimeligt heftige styrebokse der nærmest gør en alm. gammeldags strømfordeler til en fuldt computer-styret/programerbar tænding, med en masse fancy funktioner. :)

Forfatter:  Kklan [ 18 apr 2011, 18:53 ]
Titel: 

Det er til en Ford. :)
Jeg tænkte multipoint, da jeg har en virkelig god fornemmelse af at det kniber gevaldigt med fordelingen af brændstoffet til cylindrene.
De midterste er klart velfodrede, i forhold til de yderste.
Ved en standard motor mærkes det ikke så meget, men jeg er sikker på at der er meget at hente.

Har aldrig bygget en V´er før, men i en sideventilet række, er tændingen en af de helt store spillere. Det vil være super, hvis man ud over en satans god gnist, kan tilpasse tændingstidspunktet til hver cylinder.
Igen har jeg det kun fra rækkemotoren, her er der op til flere graders forskel på hvornår det er bedst at tænde, og når man så tager forbrændingkamrene i betragtning, kan det have en stor betydning.
Når man så bruger en skrap knast, og høj kompression, vågner de op.
Bevares det kan tydeligt mærkes, men de får trods alt et meget mindre brugbart effektområde, end man kunne forvente.
Tror at det kan blive meget mere brugbart med noget "moderne stads"
8)
GDS evnerne er uden at prale i orden, men ha aldrig interesseret mig for sprøjt og styrebokse. :oops:

Budgettet er som altid i min verden lavt :roll:

Forfatter:  Westmus [ 18 apr 2011, 21:07 ]
Titel: 

Kklan skrev:
Budgettet er som altid i min verden lavt :roll:

Megasquirt.. og en helt masse hjemmebryg til mekanikken. Mon ikke nogen af de erfarne Mega- folk kan pege på brugbare stumper osv hvis du giver lige info om hvad det er der skal fodres, hk niveau osv. Det er ud over mine evner....

At fordelingen nu er i skoven kan vel kun falde tilbage på brug af en tvivlsom manifold. Men sådan noget var ingenørerne jo heller ikke blevet så kloge på endnu for 60-70 år siden eller hvor gammel den pågældende motoren nu er.

Men i øvrigt gør interessen for den vist absolut mest klassiske hotrod motor "flathead Ford" at der findes en gudsvelsignelse af tuningsgrejer til sådan en veteranmotor i USA, incl til moderiseringer. Her et eksempel på hvad Google kan finde:

www.jalopyjournal.com/forum/attachment. ... 1237540799

Forfatter:  lqs [ 19 apr 2011, 05:41 ]
Titel: 

hvis man vil have forskellig fortænding på de enkelte cylindre... så begynder det at blive en hel del high tec!
mon ikke mindre kan gøre det?
MVH søren

Forfatter:  Westmus [ 19 apr 2011, 08:23 ]
Titel: 

Kklan skrev:
....her er der op til flere graders forskel på hvornår det er bedst at tænde, og når man så tager forbrændingkamrene i betragtning ....

Hvad er årsagen til det? Meget ujævn fordeling af blandingen, temperaturen, store tolerancer på forbrændingskamrene, svag tænding, eller? Det lyder jo lidt som "nødreparation" at der skulle behov for individuel tændingstidspunkt cylindrene i mellem, på så lavt ydende en motor.

Afhængigt af hvilket tændingsystem du vælger kan der sikkert integreres en "MSD" box, af typen der forstærker gnisten så ønske du næppe kraftigere gnist ..med mindre du skal svejse! :tooth:



Bare en tanke kunne det rent faktisk tænkes at sådan en box der levere flere gnister i røven af hinanden var en større gevinst på en sideventiler som vel næppe har det mest optimale forbrændingskammer? Altså at det her med at cylindrene reagere forskelligt på tændingstidspunktet i virkeligheden er pga dårlig/ujævn forbrænding i kammeret?

Forfatter:  HenrikGM [ 19 apr 2011, 21:18 ]
Titel: 

meget snak om individuel timining. der er dog ingen der har villet debattere det baseret på afprøvede værdier.

jeg har aldrigt set det anvendt, og tror ikke det er udslagsgivende på en flathead. sjovt projekt dog...

Forfatter:  Kklan [ 20 apr 2011, 15:33 ]
Titel: 

Samler lige op:
Tænding OG fordeling er knyttet sammen, væver lige lidt om det.
På sådan en satan, er der en indsugningsport pr. cylinder, de er sådan set ok, når man taler sideventilet.
Udstødningen har det sværere. De skal igennem blokken, og rundt på den anden side. Især de 4 yderste er meget lange og kringlede.
Dette giver forskelligt modtryk på cylindrene.
Forbrændingskamrene, har jo i sagens natur, et MEGET stort overfladeareal, og flammefronten skal løbe langt.
Disse 2 ting gør at der er meget forskellige forhold i de enkelte cylindre.

Tændingen, er en af nøglerne til at jage den op i omdrejninger.
I "Good old days" byggede man dobbelttændinger på. Det vækker dem op med det samme.

Som en lille sidebemærkning kan jeg nævne at på en 4 cylindret Ford A motor, der er tunet til 70+ heste, betyder MÆRKET PÅ TÆNDRØRENE op til 1 HK på bremsestanden!!.
Hvis man vil forvisse sig om det, skal man ind på Dennis Piranios hjemmeside, han har bremset stort set alle de kombinationer man kan tænke sig.
Man skal lede længe, men det er inde under:www.modelaparts.net
Dennis er i øvrigt en af de førende motorbyggere, når vi snakker alkohol dragsters. Flink fyr, jeg har skrevet med ham om kompressormadning og reversed flow motorer.
Det er også ham der driver "Old Crow" teamet på Bonneville.
Tjek det ud, og hvis ikke man synes det er cool, så er man uden for terapeutisk rækkevidde 8)

Nå men jeg dykker ned i verdenen af megasquirt.
Læser lidt op, og vender tilbage med en masse spørgsmål

Side 1 af 1 Alle tider er UTC + 1 time
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/