Powerforum
http://powerforum.dk/

justering af tomgangsregulator? ( løsning fundet )
http://powerforum.dk/viewtopic.php?f=4&t=24562
Side 1 af 2

Forfatter:  ejnarmc [ 31 mar 2011, 18:08 ]
Titel:  justering af tomgangsregulator? ( løsning fundet )

min volvo 850, har det med at blive lidt oppe i omdrejninger efter gassen er sluppet ved ca. 4000 omdr. og derover, har renset gasspjæld, skiftet tomgangsregulator, nyt gaskabel.

har så snakket med andre der køre volvo 850 og de siger at det er normalt på en 850er.

men jeg kunne godt tænge mig at få den til at holde op med det, for det lyder sku ikke smart nogle gange.

har prøvet at pille tomgangsregulatoren af, og den falder i omdr. som jeg gerne vil have den til, og tomgangen kan stilles på gasspjældet, og holder fint i tomgang, men det er rigtig skidt når den skal holde tomgang når den er kold.

så tænkte jeg på at sætte et relæ på som slog tomgangsregulatoren fra, når bilen bliver varm.
men hvis jeg slår tomgangsreulatoren fra vil motorstyringen melde fejl.




nogle der har ideer til at løse mit lille problem?

Forfatter:  TB206HDI [ 31 mar 2011, 23:02 ]
Titel: 

Ret fejlen frem for at omgå den..

Forfatter:  HenrikGM [ 01 apr 2011, 07:45 ]
Titel: 

Jeg tror faktisk ikke det er en fejl.

Alle de 850 jeg har mødt har haft det samme langsomme drop i rpm.

Det føles umiddelbart som om den kører med overdrevet stort svinghjul, ikke?

Forfatter:  ejnarmc [ 01 apr 2011, 10:21 ]
Titel:  ...

Jo det føles sådan, men det er blevet lettet så meget de kunne ved westspeed, men problemet forsvinder hvis jeg blokere tomgangsregulatoren.

Er tomgangsregulatoren ikke ligeglad med om den vender på hovedet, bare ind og udgang er rigtig monteret?

Forfatter:  needspeed [ 01 apr 2011, 14:13 ]
Titel: 

Vi har bøvlet med samme problem på arbejde, den kunne dog også finde på at gå op og ned i omdr. til tider. Vi fandt aldrig fejlen, volvo kunne heller ikke, så bilen blev taget tilbage og solgt engros :?

Forfatter:  Jakobsen [ 01 apr 2011, 21:53 ]
Titel: 

Det må være en del af styringen, der gør den holder omdrejninger lidt. Tror du skal ha anden styring med mindre du dropper den tomgangs regulator, hvis du vil til bunds med problemet

Forfatter:  ejnarmc [ 01 apr 2011, 22:49 ]
Titel:  .

Er det en mulighed at sætte et vems wideband ur til at styre tomgangsregulatoren.
Der står på deres hjemme side at deres wideband ur kan bruges til at styre tomgangsregulatoren.

http://www.vems.dk/cart/wideband.php

Nogle der ved noget om det?

Forfatter:  Morten VJ [ 02 apr 2011, 06:25 ]
Titel: 

Hvis alle 850 hænger i omdrejninger ved speederslip.
Så er det jo en feature der er bygget ind i motorstyringenOg fabrikken har haft deres grundet til dette.
Nu har du besluttet at det kan du ikke leve med, blot fordi det lyder åndsvagt, eller er der andre grunde?

Løsnings forslag
nr. 1
send en forespørgsel ud til alle der chipper denne motor, og spørg om de kan fjerne denne funktion.

nr.2
et omskifter relæ som veksler imellem den oprindelige, og en dummy tomgangs motor, styret af en temperatur styret kontakt.
Sidde på alle biler med et kjet. dvs feks gamle 240.
Det kan måske snyde motorstyringen, således den ikke melder fejl.

nr.3
Vems løsningen du linker til (hvis den virker!!!), men den giver mere hovedbrud, og et større tidsforbrug end problemet er værd at bruge tid på!!

MVH

Morten

Forfatter:  HenrikGM [ 02 apr 2011, 07:50 ]
Titel: 

Vil gætte på en dygtig chipper kan fjerne den funktion.

Det FOREKOMMER MIG at funktionen stammer fra emissionskrav, og glattere gearskift, men det er længe siden jeg så den artikkel, så forbehold for fejl.

Holder motorstyrignen DC på ventilen længe efter gasslip, og passer den en rampefunktion?
Hvis ja, så skal du nok ikke regne med at kunne fjerne det med tricks.

OEM stying vil måske opdage det hvis du bypasser ventilen.

Forfatter:  grydesvamp [ 02 apr 2011, 08:05 ]
Titel: 

min opførte sig også tosset da jeg fik den, dette hjalp en ny tomgangsregulator så på.. men når jeg laver speederslip og triller ( fx når der skal drejes længere fremme) og så når til 1500 omd åbner den tomgangsregulatoren så bilen lige giver et lille "hop" som om den forsøger at tvinge motoren til at køre med over 1500 omd..

Med et stk defekt motorophæng (bagerste) og øverste skiftet ud til powerflex kan man mærke det.. Ret MEGET! ;)

Side 1 af 2 Alle tider er UTC + 1 time
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/