Powerforum
http://powerforum.dk/

B21ET - hvilke dele skal jeg bruge til tuning?
http://powerforum.dk/viewtopic.php?f=4&t=24552
Side 1 af 3

Forfatter:  baghjulstræk [ 27 mar 2011, 18:29 ]
Titel:  B21ET - hvilke dele skal jeg bruge til tuning?

Hej folkens.

Har anskaffet mig en sund B21et motor, hvor kompressionen mv. er i orden.

Jeg vil gerne peppe den lidt op, så vi kommer i omegnen af 200hk og 300nm, hvilket jo burde kunne lade sig gøre til daglig kørsel.

Jeg skal derfor købe nogle dele, og har forelsket mig i flg. dele.

Universal intercooler med rør mv.
RS-style BOV (Modellen der er god til biler med luftmassemåler)
Turbomanifold fra powerpage til volvo 8v

Er der ellers mere jeg skal bruge?

VH

Forfatter:  HenrikGM [ 27 mar 2011, 20:11 ]
Titel:  Re: B21ET - hvilke dele skal jeg bruge til tuning?

baghjulstræk skrev:
Hej folkens.

Har anskaffet mig en sund B21et motor, hvor kompressionen mv. er i orden.

Jeg vil gerne peppe den lidt op, så vi kommer i omegnen af 200hk og 300nm, hvilket jo burde kunne lade sig gøre til daglig kørsel.

Jeg skal derfor købe nogle dele, og har forelsket mig i flg. dele.

Universal intercooler med rør mv.
RS-style BOV (Modellen der er god til biler med luftmassemåler)
Turbomanifold fra powerpage til volvo 8v

Er der ellers mere jeg skal bruge?

VH


Du skal bruge en std. B21ET.
STD intercooler og rørføring.

Så skrotter du Kjetten, skifter indsugningsmanifolden til en fra en E-motor, monterer 400cc eller større dyser og et prog. motorstyring.

Dernæst et større udstødningssystem, feks 3" hele vejen.

Så vil den lave de 200hk på holdbar vis. Har kørt 470.000km med præcist dette setup, med 198hk målt v. meget konservative 1,2bar.

Der er faktisk ingen af de dele du har forelsket dig i som du skal bruge. :coffee:

Helt galt går det med den manifold du ref. til. Hvis du tager den, så ender turboladeren inde i bilens handskerum, medmindre du skærer den op og laver den om........ :damn:

Forfatter:  Jakobsen [ 27 mar 2011, 22:32 ]
Titel: 

Han kunne også finde en 940T Turbo manifold, både billigere og bedere passende hans behov...

Forfatter:  lqs [ 28 mar 2011, 02:57 ]
Titel: 

Jakobsen skrev:
Han kunne også finde en 940T Turbo manifold, både billigere og bedere passende hans behov...

det er mig en gåde hvordan man kan spare penge ved at købe noget, i stedet for det man har.... læs allerede har, som i gratis.
hvis målet er som beskrevet, er det ikke mere kunstigt en det henrik beskriver.
beklager der behøver ikke laves en kæmpe specliste... prøv med KISS!
MVH søren

Forfatter:  grydesvamp [ 28 mar 2011, 13:11 ]
Titel: 

Hvis du nu skulle forelske dig i en 940 manifold har jeg en på lager i pæn stand.. evt med turbo fra en b230fk.

Forfatter:  Jakobsen [ 28 mar 2011, 14:26 ]
Titel: 

Forstår ikke hvorfor du skal være så meget fremme i skoene lqs ?? En helt standart B21ET med K-Jet anlæg laver 200hk eller 195hk helt standart med lidt højere tryk og en 2/2,5" udstødnings system... Hvorfor ik spare de 6k en ms koster væk ?? Hvis det skal være billigt ??

Forfatter:  lqs [ 28 mar 2011, 15:04 ]
Titel: 

fremme i skoene? er det ikke noget drengene er nede i byen?
gerne når de er nogen stykker sammen.
henrik beskriver hvordan en volvo af den samme slags, kan lave den omtalte ydelse, vel at mærke efter en halv mill km på motoren. det er ikke mere kompliseret end som så. han mener så også at der bør en MS på. ikke at det egentlig er nødvendigt. men K anlægget er mekanisk, det bliver derfor udsat for mekanisk slid.
det er IKKE 250 eller 300 eller 400hk manden spørger på.
MVH søren der tit går i træsko uden hæle, måske derfor man er fremme i skoene?

Forfatter:  Jakobsen [ 28 mar 2011, 17:28 ]
Titel: 

Nej det er ikke 250 - 400hk.. han søger men ca 200hk og 300nm, det får man med en orginal motor standard K-Jet anlæg også efter 500.000km ! og 1 - 1.1bars ladetryk og lidt justering på strømfordeleren thats it ! ingen 3" udstødning eller smart motorstyring som koster.. Har man tid til at fejlsøge og lave ledningsnet selv og prøve sig frem så er det da vejen ellers ikke.

Forfatter:  grydesvamp [ 28 mar 2011, 22:24 ]
Titel: 

Jeg ville nu også kyle det mekaniske over skulderen, Bevars det andet vil da sikkert også virke, men af skade bliver man klog, hvilket nok de fleste herinde (bortset fra et par stykker vi har været mindre heldige med :damn: ) vil nikke gendkendene til.

Du har langtfra de samme justeringsmuligheder i k-jet'en som i en ms eller anden styring. Kørbarheden skal der absolut tænkes på hvis det er en daily driver..

Ja det koster penge, og sådan er det bare. så hellere spare de bling bling fælge og bruge pengene på noget der batter og er prøvet før.

Forfatter:  Jakobsen [ 28 mar 2011, 22:36 ]
Titel: 

Hehe nu syntes jeg ikke vi skal konkludere at et godt solid K-Jet anlæg fra bosch ikke virker.. Det køre på så mange biler i dag og det er til daily driver neavu.. Hvorfor alle de indstillings muligheder når han kun ønsker omkring de 200hk ? Hvis han ville ha flere heste så jo en programerbar styring ville da være vejen frem, men ellers er det da frås af penge..

Side 1 af 3 Alle tider er UTC + 1 time
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/