Powerforum http://powerforum.dk/ |
|
Hvor meget brændstof og luft skal der til? http://powerforum.dk/viewtopic.php?f=4&t=24347 |
Side 1 af 2 |
Forfatter: | HenrikGM [ 11 jan 2011, 16:16 ] |
Titel: | Hvor meget brændstof og luft skal der til? |
Hvor meget brændstof og luft skal der reelt til for at lave X ydelse? Nu ved jeg der er mange delte meninger, men hvad ydelse har folk egentligt lavet på hvilken mængde brændstof? Jeg tænker ligeså meget på diesel som på bensin, eler alkohol for den skyld. Det er selvf. nyttigt at kende et eller flere oplysninger som: Indsprøjtet mængde pr indsug Dysestørrelse og DC Ydelse Luftforbrug AFR etc. Hvad siger vores dieselracere i forummet? Har i noget konkret på hvor meget luft i skal have ind for at lave X hk? Eller kender i AFR og mængde? |
Forfatter: | Westmus [ 11 jan 2011, 21:13 ] |
Titel: | |
Har en bog om bl.a karburatorer, hvor der først er et afsnit om generelle overordnede ting. Mht til benzin er der en tommelfingerregel om at der skal ½ lb. benzin i timen for at udvikle 1hk og 6 lb. svare til 1 gallon (ca 3,8L). Så har man et udgangspunkt for dimensionering af benzinsystemet frem til motoren. Der er også flere sider om luft delen, men focus er på sugemotorer m. karburator så det har sikkert ikke den store interesse herinde. |
Forfatter: | HenrikGM [ 11 jan 2011, 22:45 ] |
Titel: | |
Westmus skrev: Har en bog om bl.a karburatorer, hvor der først er et afsnit om generelle overordnede ting. Mht til benzin er der en tommelfingerregel om at der skal ½ lb. benzin i timen for at udvikle 1hk og 6 lb. svare til 1 gallon (ca 3,8L). Så har man et udgangspunkt for dimensionering af benzinsystemet frem til motoren.
Der er også flere sider om luft delen, men focus er på sugemotorer m. karburator så det har sikkert ikke den store interesse herinde. 3,8liter er ~2,85kg. Det er en tilført effekt på ca. 2,82KW, eller 3,83hk, svarende til en virkningsgrad på 26%. Det er slet ikke så tosset endda. Der må være noget med nogle forskellige måder at opgive HK på der spiller ind. Med forbehold for at jeg kan huske meget forkert, så er den udnyttelsesgrad i klasse med en VW 18T. Grumme turbomotorer ligger og roder helt nede omkring 16% +/- i virkningsgrad. Oldschool turbomotorer med lav kompression og tårnhøjt ladetryk samt langsom forbrænding og høje RPM kan gå helt ned på 12% Westmus; Er du sikker på den med enhederne? Er der ikke noget med at lb og gallon er en vægt og et volumen, og ikke helt går at sammenligne?(medmindre der er taget højde for massefylden i bogen) Som du nok ser er jeg ikke helt stærkt i US enheder, hvis det ikke lige er fps og cfm.... |
Forfatter: | Westmus [ 11 jan 2011, 23:44 ] |
Titel: | |
Jep i følge bogen vejer 1 gallon benzin meget tæt på 6 lb. Med hensyn til opgivelse af hk så er udgangspunktet her jo sandsynligvis rå motorpower målt i en bremsebænk. Den med 0.5Lb benzin pr hk kender google godt kan jeg se. ![]() For de ikke amerikansk kyndige så er "Lb" et amerikansk pund, som er lig med 454g. |
Forfatter: | TB206HDI [ 12 jan 2011, 07:30 ] |
Titel: | |
Std. 2.0l 90hk hdi, 35mg diesel. Jeg kan ikke huske hvad jeg kører nu, men mener det er ca. 79,3mg. Laver 200hk målt på felt. Kører 1.65bars ladetryk på en tf035vnt. |
Forfatter: | HenrikGM [ 12 jan 2011, 07:49 ] |
Titel: | |
Ok, så prøver vi lige igen. Brændværdien er 42,7Mj/kg +/- 15%(bemærk det store spillerum!) Massefylden er 0,71-0,77 Dvs der bruges 227g/hk. (½lb) Det flytter regnestykket til 2,7 indfyret, eller 3,66hk ind. Virkningsgraden er nu 27%.....det blev det værre af ![]() Det må være pga målemetoderne at der er den gode effektivitet. |
Forfatter: | HenrikGM [ 12 jan 2011, 08:05 ] |
Titel: | |
TB206HDI skrev: Std. 2.0l 90hk hdi, 35mg diesel.
Jeg kan ikke huske hvad jeg kører nu, men mener det er ca. 79,3mg. Laver 200hk målt på felt. Kører 1.65bars ladetryk på en tf035vnt. Det er faktisk ikke så tosset. Det er under 1% ændring i forbrug pr produceret hk, så stort set uændret virkningsgrad. Er HDI toppen med swirl port? Ved du hvad den flower? Skægt at du kan forøge max effekt med mere end dobbelt-op(forbehold for at den kan have lavet mere end 90hk fra udgangspunktet) og kun tabe 0,7% af virkningsgraden. Har du prøvet at hævet trykket yderligere og se om det stadigt vokser linært? |
Forfatter: | Westmus [ 12 jan 2011, 17:20 ] |
Titel: | |
Med hensyn til brændstof må det jo være det der på engelsk hedder BSFC eller "Brake Specific Fuel Consumption" du spørger til. Det er brændstof forbrug i forhold til afgivet power og står f.eks tit som en separat kolonne på udskrifter fra bremsebænke. Nu gider jeg ikke lige surfe vildt, men f.eks under den her dyseberegner står der tommelfingerregler for flere varianter, suge, turbo, lattergas med flere. Her er også 0,5 lb nævnt for en sugemotor. www.nitrostreet.com/injectors.htm Max luft mængde må jo kunne beregnes. Du har et antal cylindre (med et eller andet areal) der skal kunne fyldes et antal gange pr minut (max omdrejninger), plus en fyldningsgrad. Tryk giver vel bare en ekstra faktor der skal med i regnestykket? Ovenstående er stort set det man bruger når man skal dimensionere en karburator. |
Forfatter: | TB206HDI [ 12 jan 2011, 22:32 ] |
Titel: | |
HenrikGM skrev: Det er faktisk ikke så tosset. Det er under 1% ændring i forbrug pr produceret hk, så stort set uændret virkningsgrad. Der er dælme også lavet nogle tricks for at holde samme effektivitet.. Std. kører den 1350bars dysetryk, jeg kører 1850bars dysetryk. Indsprøjtningstidspunktet er avanceret en hel del for at holde EOI så tidlig (og tæt på std.) som muligt. Og så nogle andre ting som jeg ikke vil ud med i et åbent forum ![]() HenrikGM skrev: Er HDI toppen med swirl port? Niks HenrikGM skrev: Ved du hvad den flower? Nej desværre ikke, men den flower åbenbart nok ![]() HenrikGM skrev: Skægt at du kan forøge max effekt med mere end dobbelt-op(forbehold for at den kan have lavet mere end 90hk fra udgangspunktet) og kun tabe 0,7% af virkningsgraden.
Har du prøvet at hævet trykket yderligere og se om det stadigt vokser linært? Ja - men så render jeg ind i nogle andre problemer - primært et trykrør der lige efter turboen går fra 2" til 38mm (bruger et originalt trykrør stadig) og et sugerør til turboen der ikke flower nok pga. et buk på 110 grader og _ingen_ plads. Skruer jeg op for ladetryk begynder den at ryge. Giver jeg den ladetryk ved højere omdrejninger begynder den at ryge. Turboen kan sagtens være med til at give nok luft til 5.000 rpm - men rørene kan ikke flowe det som det er nu. Iøvrigt plejer de at lave alt fra 82Hk til 92Hk std. Jeg har aldrig fået målt min helt std, men vil regne med den ligger lige under de 90 som de fleste HDI'ere gør. Næste skridt er andre rør og så mere ladetryk. |
Forfatter: | HenrikGM [ 15 jan 2011, 22:18 ] |
Titel: | |
Hvis du en dag skulle falde over en reservetop, så smid den forbi så kan vi finde ud af hvad den flower. Kun et tilbud. Det lyder lidt kunstigt at den begynder at ryge både v. mere tryk, og ved flere rpm. Har du målt hvor på strækningen det går galt med noget diff. tryk måling, eller? |
Side 1 af 2 | Alle tider er UTC + 1 time |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |