Powerforum
http://powerforum.dk/

Opgradering af turbo på 1.6 Hdi
http://powerforum.dk/viewtopic.php?f=4&t=24088
Side 1 af 2

Forfatter:  Dinsen [ 29 sep 2010, 20:55 ]
Titel:  Opgradering af turbo på 1.6 Hdi

Hej!

Jeg skal til at komme videre med mit tunings projekt af min 307'er

Bilen det drejer sig om er en 307 1.6 hdi 90hk

Indtil videre er der monteret en større intercooler, forstærket kobling + trykfod og et lettet enkelmasset svinghjul. Problemet er nu at bilen kunne meget godt tænke sig noget mere luft end den originale turbo kan levere :wink:

Jeg har derfor købt turboen fra en 110hk, men spørgsmålet er så hvad med styringen af ladetryk?

Magter den originale 90hk styring en vnt turbo eller skal der ændres noget som på de gamle 2,0 8v'ere?

På forhånd tak!

Forfatter:  møffe [ 29 sep 2010, 21:02 ]
Titel: 

mener det bare er et opgradering af din ecu. altså programmet fra 110hk modellen der skal ligges over på den.

har selv en fiesta med samme motor, hvor har du svinghjulet fra?

Forfatter:  Dinsen [ 29 sep 2010, 21:05 ]
Titel: 

møffe skrev:
mener det bare er et opgradering af din ecu. altså programmet fra 110hk modellen der skal ligges over på den.

har selv en fiesta med samme motor, hvor har du svinghjulet fra?


Fra en original 90hk, Peugeot sagde godt nok at der sad dobbeltmasset i den, så jeg købte et enkelmasset. Men da jeg fik det skildt af sad der squ allerede et enkeltmasset i bilen, men det er jo typisk peugeot :damn:

Forfatter:  Jack [ 29 sep 2010, 22:45 ]
Titel: 

møffe skrev:
mener det bare er et opgradering af din ecu. altså programmet fra 110hk modellen der skal ligges over på den.

har selv en fiesta med samme motor, hvor har du svinghjulet fra?

Møffe, har du prøvet og ligge 110hk pcm cal. i en 90hk model?

Forfatter:  Brisse [ 30 sep 2010, 10:22 ]
Titel: 

Kan du ikke bare lade VNT'en styre af aktuatoren fra den gamle turbo? Strengt taget er begge systemer jo baseret på at trække/skubbe til en stang for at justere ladetrykket.

Og hvis man vil lave lidt om på hvornår aktuatoren får tryk kan det klares på flere forskellige måder.

Forfatter:  møffe [ 30 sep 2010, 15:03 ]
Titel: 

Jack skrev:
møffe skrev:
mener det bare er et opgradering af din ecu. altså programmet fra 110hk modellen der skal ligges over på den.

har selv en fiesta med samme motor, hvor har du svinghjulet fra?

Møffe, har du prøvet og ligge 110hk pcm cal. i en 90hk model?


nej. vi har haft snakket en del om jeg evt skulle ligge fiesta econetic programmet over i min, men da speeder responsen er ret fesen i forhold til min std 90hk´s 08ér så undlod vi.

jeg fik min rullet da den havde kørt 5000km til 104,58 hk så kan ikke se nogen grund til at opgradere. dog er det meget normalt vi ser 116hk til træf på en 1,6 tdci 109hk model. landberg er oppe på en 156hk på 109 modellen.

Forfatter:  Dinsen [ 30 sep 2010, 15:13 ]
Titel: 

Brisse skrev:
Kan du ikke bare lade VNT'en styre af aktuatoren fra den gamle turbo? Strengt taget er begge systemer jo baseret på at trække/skubbe til en stang for at justere ladetrykket.

Og hvis man vil lave lidt om på hvornår aktuatoren får tryk kan det klares på flere forskellige måder.


Den nye turbo er med vakuumsdåse til styring af vnt, men spørgsmålet er jo bare om man kan styre det eller om den kommer til at lade for meget eller for lidt. Hvis vakuumet ikke matcher det 110hk turboen er "forberedt" til. Eller er man så heldig at man bare skal skifte turbo solenoidventilen ud med den fra 110hk versionen? Så burde vakuumet vel passe?

Forfatter:  Brisse [ 30 sep 2010, 16:55 ]
Titel: 

hvis det var mig ville jeg pille vacumdåsen af og sætte en aktuator på og se om man kunne få det til at spille.
Selvf. kan man så ikke få ECU'en til at styre turboen, men det er der så meget andet der kan.

Forfatter:  Dinsen [ 30 sep 2010, 17:07 ]
Titel: 

Brisse skrev:
Selvf. kan man så ikke få ECU'en til at styre turboen, men det er der så meget andet der kan.
Det virker jo fint på 110'eren så det burde da være muligt at "konventere" I og med at motorene er stort set identiske. Spørgsmålet går på hvordan og hvad der skal skiftes.

Forfatter:  Dinsen [ 30 sep 2010, 19:23 ]
Titel: 

Lidt nyt: 90Hk og 110HK kører med samme vakuumpumpe og samme solenoid ventil, og i følge en tråd jeg fandt på et engelsk forum burde det være muligt at justere maksimum trykket under mapning. Så spørgsmålet er om man bare skal kaste sig ud i det her til vinter. Og håbe på det kan lade sig gøre.

Side 1 af 2 Alle tider er UTC + 1 time
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/