Powerforum http://powerforum.dk/ |
|
Rør størrelse til TS turbo-manifold? http://powerforum.dk/viewtopic.php?f=4&t=24039 |
Side 1 af 1 |
Forfatter: | Jack [ 15 sep 2010, 21:28 ] |
Titel: | Rør størrelse til TS turbo-manifold? |
Nogen der tør give et bud på hvilke rør jeg burde bruge når hullerne i min udstødnings flange er 35mm x 48mm(ovalt hul) og mine 2 udstødnings ventiler er 14cm2 samlet pr cyl. Tænker på hvilen størelse rør i ville bruge? Hvad siger folk ang sort jern kontra rustfrit? Vi har selv luret lidt rundt og fundet 48mm rør med 2,6 i gods, som giver indvendigt mål på 42,8. Da det rør har samme cm2 areal som de 2 udstødningsventiler tilsammen. Dem kunne man evt give et lille "klem" så de passede på udstødnings-flangen. Men er det for voldsomt rør(størrelse)?? Nogle gode inputs? |
Forfatter: | HenrikGM [ 15 sep 2010, 22:44 ] |
Titel: | |
Det er for stort. Jeg tror næppe du har portareal ligeså stort som dit ventilareal. Pas på ændringer i areal. Hver gang du ændrer arealet ændrer du på gashastigheden. unødige ændringer i hastigheden er tabt flow. |
Forfatter: | Jack [ 15 sep 2010, 23:09 ] |
Titel: | |
HenrikGM skrev: Det er for stort.
Jeg tror næppe du har portareal ligeså stort som dit ventilareal. Pas på ændringer i areal. Hver gang du ændrer arealet ændrer du på gashastigheden. unødige ændringer i hastigheden er tabt flow. Ja syntes også det virker stort! Ang portareal så vil jeg mene jeg kan regne det sådan her: radius a x radius b x pi = 17,5 x 24 x 3,14 = 13cm2 Ventil diameter er 30mm, så arealet for dem må være: 15 x 15 x 3,14 = 7cm2 x 2(ventiler) = 14cm2. Så ja portareal er lidt mindre plus, mine portmål (35x48) er målt på en pakning jeg havde liggende, så det faktiske mål på topstykket kan jo nemt være et skvat mindre. |
Forfatter: | dykkerdahl [ 16 sep 2010, 00:11 ] |
Titel: | |
Jeg vil mene at man bare skal holde samme areal som porten i topstykket. Den største prop i systemet findes i topstykket når gassen skal forbi ventilerne og dreje 90 grader ud i manifolden. Modstanden i din manifold vil ikke være noget særligt da et rundt rør har en mindre overflade og gas temperaturen her er også faldene på grund af trykfald så gassen ikke fylder så meget som når den skal forbi ventilerne.... En lille volumen i manifolden vil også give en højre gashastighed.... Erland Cox skriver Bla. at når man fordobler arealet halvere man hastigheden på en trykpuls, dette skulle vist ikke gælde den svage men hurtige lydpuls. Men igen det er kun min forlæste mening og jeg har ikke rigtig nogle praktisk erfaring med manifolder..... Har du læst denne tråd: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... ll&start=0 |
Forfatter: | Jack [ 16 sep 2010, 23:15 ] |
Titel: | |
dykkerdahl skrev: Har du læst denne tråd:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... ll&start=0 Nej men gør jeg nu:-) |
Forfatter: | HenrikGM [ 17 sep 2010, 06:43 ] |
Titel: | |
Jack skrev: HenrikGM skrev: Det er for stort. Jeg tror næppe du har portareal ligeså stort som dit ventilareal. Pas på ændringer i areal. Hver gang du ændrer arealet ændrer du på gashastigheden. unødige ændringer i hastigheden er tabt flow. Ja syntes også det virker stort! Ang portareal så vil jeg mene jeg kan regne det sådan her: radius a x radius b x pi = 17,5 x 24 x 3,14 = 13cm2 Ventil diameter er 30mm, så arealet for dem må være: 15 x 15 x 3,14 = 7cm2 x 2(ventiler) = 14cm2. Så ja portareal er lidt mindre plus, mine portmål (35x48) er målt på en pakning jeg havde liggende, så det faktiske mål på topstykket kan jo nemt være et skvat mindre. Prøv at tjekke det MINDSTE areal ![]() Jeg udtrykte mig nok ikke helt tydeligt første gang. Løfter du dine ventiler nok over sædet til du kan tillade dig at regne ventilarealet? Hvor meget løfter du, og hvad er dit ventilvindue? |
Forfatter: | Jack [ 17 sep 2010, 11:36 ] |
Titel: | |
HenrikGM skrev: Jack skrev: HenrikGM skrev: Det er for stort. Jeg tror næppe du har portareal ligeså stort som dit ventilareal. Pas på ændringer i areal. Hver gang du ændrer arealet ændrer du på gashastigheden. unødige ændringer i hastigheden er tabt flow. Ja syntes også det virker stort! Ang portareal så vil jeg mene jeg kan regne det sådan her: radius a x radius b x pi = 17,5 x 24 x 3,14 = 13cm2 Ventil diameter er 30mm, så arealet for dem må være: 15 x 15 x 3,14 = 7cm2 x 2(ventiler) = 14cm2. Så ja portareal er lidt mindre plus, mine portmål (35x48) er målt på en pakning jeg havde liggende, så det faktiske mål på topstykket kan jo nemt være et skvat mindre. Prøv at tjekke det MINDSTE areal ![]() Jeg udtrykte mig nok ikke helt tydeligt første gang. Løfter du dine ventiler nok over sædet til du kan tillade dig at regne ventilarealet? Hvor meget løfter du, og hvad er dit ventilvindue? Ja kan egentlig godt se hvad de mener, har bare regnet på ventil-arealet uden og tænke over at for og kunne bruge selve det areal jeg regner ud ville det kræve selve ventilerne var helt væk, istedet for bare og åbne lidt op. Henrik ville du regne nærmere på det med løft og ventil-vindue, eller bruge 38mm rør? |
Forfatter: | HenrikGM [ 17 sep 2010, 17:03 ] |
Titel: | |
Minimum indsats ville være at holde sig til mindste diameter du kan få til at matche porten uden at ændre arealet. Lange rør med gode radiuser, uden kanter tæller. Hvad skal du bruge motoren til? Hvis det er all-out race, så skal du lægge dig lidt i selen hvis du skal være med. Konkurrencen er hård. Hvis det bare er hyggeprojekt, så lav den med mindste diameter der passer på porten, og så godt lang. |
Forfatter: | Jack [ 17 sep 2010, 19:43 ] |
Titel: | |
Oki tak for gode inputs Henrik. Motoren skal bruges til drift og planen var en af JakobM's Twin Scroll turboer. Så spids effekt er ikke det store mål, hellere hurtigt spol på turboen så jeg kan tillade mig og lade den gå lidt længere ned i omdrejninger i gearene uden og skulle sparke som bare fanden på koblingen for og få den til og spinde igen. |
Side 1 af 1 | Alle tider er UTC + 1 time |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |