Powerforum http://powerforum.dk/ |
|
Omex 600 + COP tænding http://powerforum.dk/viewtopic.php?f=4&t=23577 |
Side 1 af 2 |
Forfatter: | mikkel_k [ 29 apr 2010, 15:17 ] |
Titel: | Omex 600 + COP tænding |
Hej Jeg har en omex 600 styreboks med 2 tændingsudtag, som jeg har forstået det sidder der 2 tændings drivere indbygget i boksen. Mit spørgsmål er så, om jeg med de 2 udgange kan styre 4 enkelt tændspoler (med tændingsforstærker indbygget i hver spole), efter wasted spark princippet. Jeg ville mene at det burde kunne lade sig gøre uden nogle modifikationer i boksen, men jeg vil da lige lufte spørgsmålet her engang. Hvis det kan lade sig gøre, ville det så være en god ide med en komponent beskyttelse på hver af ign output fra boksen, for at beskytte mod spidsspændinger ? Der er tale om en alm 4 cyl rækkemotor. /Mikkel |
Forfatter: | mikkel_k [ 03 maj 2010, 16:12 ] |
Titel: | |
Det var ikke mange svar, så må der jo bare prøves ![]() |
Forfatter: | syncroGT [ 03 maj 2010, 21:01 ] |
Titel: | Re: Omex 600 + COP tænding |
mikkel_k skrev: Hej
Jeg har en omex 600 styreboks med 2 tændingsudtag, som jeg har forstået det sidder der 2 tændings drivere indbygget i boksen. Mit spørgsmål er så, om jeg med de 2 udgange kan styre 4 enkelt tændspoler (med tændingsforstærker indbygget i hver spole), efter wasted spark princippet. Jeg ville mene at det burde kunne lade sig gøre uden nogle modifikationer i boksen, men jeg vil da lige lufte spørgsmålet her engang. Hvis det kan lade sig gøre, ville det så være en god ide med en komponent beskyttelse på hver af ign output fra boksen, for at beskytte mod spidsspændinger ? Der er tale om en alm 4 cyl rækkemotor. /Mikkel Og køre wasted spark på en cop spole kan sagtens lade sig gøre. men er ikke en go ide. spolerne er bygget til og køre som cop. og vis du køre dem som wasted, så overbelaster du dem. vis spolerne er med indbygget tændings modul, så er der ingen grund til og montere noget til spidsspænding, så vidt jeg er orinteret. Hva er det for nogle spoler? |
Forfatter: | mikkel_k [ 04 maj 2010, 12:12 ] |
Titel: | |
Det er spoler fra en VAG 1,8 20V Spolerne i sig selv er ikke så kostbare, det er nu mere boksen jeg vil passe på. Mht overbelastning, vil problemmet så ikke "kun" være at spolerne vil affyre en gnist pr krumtap omgang istedet for 1 hver 2. (som de jo godt nok er bygget til). Så i teorien vil spolerne komme til at arbejde 100% mere. OBS: Det har måske også en relevans at motoren nok ikke kommer over 7500 omdr |
Forfatter: | syncroGT [ 04 maj 2010, 12:51 ] |
Titel: | |
mikkel_k skrev: Det er spoler fra en VAG 1,8 20V
Spolerne i sig selv er ikke så kostbare, det er nu mere boksen jeg vil passe på. Mht overbelastning, vil problemmet så ikke "kun" være at spolerne vil affyre en gnist pr krumtap omgang istedet for 1 hver 2. (som de jo godt nok er bygget til). Så i teorien vil spolerne komme til at arbejde 100% mere. OBS: Det har måske også en relevans at motoren nok ikke kommer over 7500 omdr Vis det er de originale spoler. Ignition Coils (Hitachi CM11-201) (BERU ZSE 009) (VW/Audi 06B 905 115) 1. +12V 2. signal GND 3. +5V trigger signal 4. coil GND dwell = 2.4 ms (12V) OBS husk det er 0-5v trigger signal |
Forfatter: | mikkel_k [ 04 maj 2010, 13:56 ] |
Titel: | |
Det er lige præcis disse "06B 905 115" jeg har. Ledningsdiagram haves også, så den del skulle forhåbentlig ikke gå galt ![]() |
Forfatter: | HenrikGM [ 04 maj 2010, 16:59 ] |
Titel: | |
mikkel_k skrev: OBS:
Det har måske også en relevans at motoren nok ikke kommer over 7500 omdr Så skal spolerne jo kun kunne følge med til hvad der svarer til 15.000rpm..... |
Forfatter: | m power [ 04 maj 2010, 17:06 ] |
Titel: | |
HenrikGM skrev: mikkel_k skrev: OBS: Det har måske også en relevans at motoren nok ikke kommer over 7500 omdr Så skal spolerne jo kun kunne følge med til hvad der svarer til 15.000rpm..... ja det er jo en del rpm, så af samme grund vil jeg ikke montere de vag 1,8t spoler jeg har til at ligge, det kunne jo gå hen og få fatale følger hvis de skal bruges så skal det laves så de kører rigtig cop. |
Forfatter: | mikkel_k [ 04 maj 2010, 17:28 ] |
Titel: | |
Citat: HenrikGM skrev:
mikkel_k skrev: OBS: Det har måske også en relevans at motoren nok ikke kommer over 7500 omdr Så skal spolerne jo kun kunne følge med til hvad der svarer til 15.000rpm..... Det vil jo stadig være 7500 tændinger/minut, hvor den alm COP vil være 3750 t/min. ved 7500rpm. Når jeg tænker på et alm. fordeler anlæg, hvor en tændspole alene skal levere dobbelt på en omdrejning, og så dette tilfælde hvor hver tændspole trods alt stadig kun skal have 1 tænding pr. omgang. Jeg synes at det lyder lidt "billigt" hvis sådan en moderne spole ikke skulle kunne følge med det lidt ældre anlæg. |
Forfatter: | syncroGT [ 04 maj 2010, 17:31 ] |
Titel: | |
mikkel_k skrev: Citat: HenrikGM skrev: mikkel_k skrev: OBS: Det har måske også en relevans at motoren nok ikke kommer over 7500 omdr Så skal spolerne jo kun kunne følge med til hvad der svarer til 15.000rpm..... Det vil jo stadig være 7500 tændinger/minut, hvor den alm COP vil være 3750 t/min. ved 7500rpm. Når jeg tænker på et alm. fordeler anlæg, hvor en tændspole alene skal levere dobbelt på en omdrejning, og så dette tilfælde hvor hver tændspole trods alt stadig kun skal have 1 tænding pr. omgang. Jeg synes at det lyder lidt "billigt" hvis sådan en moderne spole ikke skulle kunne følge med det lidt ældre anlæg. Kald det bare billigt, men det kan det altså bare ikke ![]() Prøv også lige og kigge lidt på spole størelsen, hvor meget fylder sådan en COP spole fysisk i forhold til sådan en spole du sammenligner med...? |
Side 1 af 2 | Alle tider er UTC + 1 time |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |