Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 15 nov 2018, 13:33

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 82 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 05 mar 2011, 20:32 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
når der først begynder at være noget virkelig power.... vil det ofte være en stor fordel med mindre moment i forhold til ydelsen. folk der taler om max hurtigt spool op på en gademotor med plus 500hk, lever i anden verden, end jeg. det er så blot min mening. det er momentet der knuser drivlinen, eller får grebet til at forsvinde.
MVH søren


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 05 mar 2011, 22:12 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 maj 2008, 15:44
Indlæg: 155
JakobM skrev:
MTECH skrev:
JakobM skrev:
Ups... havde ikke set der var forudgående svar i denne tråd.

Jeg kan lige oplyse til MTECH at der i gennem lang tid har været helt nye lejer i turboerne, dertil helt nye hjuldesign (også tidligere annonceret på deres blog), i såvel valgfrit forced, machined i alu og titanium. Den turbo du har haft fat i og sammenligner på subjektiv basis er højst sandsynlig levn fra tidligere leveringer og lagre. Jeg har helt fat i hvem som har 70mm inducer turboer fra det nye produktprogram og du og den turbo er helt sikkerr ikke en af dem.

Mht. til effektivitet. Tag f.eks. "lille" twin scroll 550hk turbo på volvo 8v med fuld ladetryk på 2900rpm (twin scroll) - det er noget af en mundfuld for hvilken som helst andet kugleleje-fabrikat. Bemærk 8v. Twin Scroll er fysik, og MP har, blandt meget andet, det absolut største Twin Scroll program, og den eneste som har Twin Scroll helt ned under GT28XXR niveau (når vi nu skal snakke Garrett) på performance turboer. Garrett starter først TS orginalt på GT37 nivaeu og stadigvæk med nogle helt andre trim sammensætninger end MP turboerne i samme størrelse.

Jeg stiller til en hver tid op med et eksempel som f.eks. denne her http://powerpage.dk/node/63 mod en f.eks. GT2871R eller GT2876R eller for den sags skyld GTX3071R eller hvilken som helst anden størrelsesmæssig sammenlignelig kugleleje turbo (uanset fabrikat) når det gælder spoolup og topeffekt. I nævnte tilfælde garanterer jeg fuld returret på laaangt hurtigere spoolup, langt lavere modtryk og højere topeffekt i Twin Scroll opsætning. Og vel at mærke ved samme eller lavere ladetryk.

Kig evt. hvad WOLF3D skriver om deres erfaringer med mp turboerne på deres hjemmeside... http://www.wolf3d.dk/

@Mads, nej mapsene er ikke fuldtallig endnu. Dette skyldes et udvidet produktprogram og navnedøbning er undervejs som har udskudt processen. Turboerne ændres ikke markant, men der sammensættes anderledes (hybrider). Herunder andet "guf" på andre områder som er i udvikling. Det er et stort hus og der er gået "ekstra opgaver" i den. Jeg har fået datoer, men jeg vil helst ikke annoncere dem (lessons learnt).

Jeg hjælper til enhver tid gerne hvem som helst som skulle have behov for dimensionering af turbo til motor under ønsker eller forslag. Ring gerne 30745515

Mvh Jakob


jamen så lad os da gerne se en effekt måling på denne mp turbo http://powerpage.dk/node/55 og den matcher jo meget godt en precision 6765 billet(900hk) i størrelse på hjul .Denne PT fåes med kugleleje og devided hus ..jeg er 100 på at mp ikke slår den på noget område udover prisen.. ;)

http://www.youtube.com/watch?v=Bb6T12yhDv0
dette er ikke med devided hus..


Gerne... Husk lige juicen E85 !! :wink:

Sammenligninger kræver samme bil, samme sted. Folk har det med at kaste med "BT-overskrifter".

Der planlægges i 2011 på spændende forskellige bænk/dyno test. Alle erfaringer og tilbagemeldinger fra bane-test (drift mv.) på spoolup siger gns. +1000 omdr. tidligere med TS, samt heraf højere effekt grundet lavere "nabo-modtryk" i toppen. TS vs. TS er mere ligeværdig. Når de dyno-test er klar så kan du se målinger på effekt, spoolup, modtryk mv. Det er fysikkens verden med TS der æder SS bling bling kuglelejer og de fine overskrifter. Sammen med hjuldesignet er der ikke så meget hokus pokus i det. MP har TS i hele registeret, hvor andre producenter har fokuseret på kuglelejer.

Du skal også huske på om vi skal fluekneppe eller se på opgaven. Opgaven er for de fleste at de ønsker hurtigst muligt ladetryk til mest mulig effekt. Og her flytter TS gerne 800-1700 omdr. og genbrug af de sjove sugeknaster. MP har TS selv ned i 300 hk turboer.


vis mig bar 900hk på den mp turbolader,så vælger du helt selv motor og brændstof.. ;)

den kommer aldrig til at kunne konkurrere i top effekt eller spool op med en turbo som precisions med devived hus,billet hjul der er lettere,og gir både større flow og samtidig bedre spool op,keramsiske kuglelejer som også gir bedre spol op og holdbarhed.

_________________
R36-GT45R-AWD

1/4mile- 9.7@233km/h


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 06 mar 2011, 00:19 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
billet hjulet er lettere, skriver du.er det kompressorhjulet du skriver om? er det nu også det? hvis ja.... tror jeg ikke på det har det mindste at sige for accraten på turboen. det er meget få % af den samlede vægt kompressorhjulet står for.
kuglelejerne er mere holdbare? er de nu også det i virkeligheden?
har en del store ladere liggende med billethjul. ingen af dem er med kuglelejer. mærkeligt da de er beregnet til lastbiler der kører masser af tryk, i masser af timer.
MVH søren


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 06 mar 2011, 08:19 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7412
Lige præcist keramiske kuglelejer stiller ret store krav til renhed hos en enkelte tuner, en renhed der er meget svær at opretholde.

Bedre spool, ja sikkert. Dog er det sjældent folk har transmissionen til at de kan bruge dette spool til andet end at ødelægge ting med hvis vi snakker om lidt højere ydelser.

Bedre holdbarhed; det er ihvertfald ikke rigtigt. Glidelejeturboer kan køre 500.000km+, Lejekonstruktionen er ikke særligt sårbar. Kuglelejeturboer er fine, men netop holdbarheden er et alvorligt problem i sammenligning med glidelejeturboer.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 06 mar 2011, 08:28 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7412
lqs skrev:
billet hjulet er lettere, skriver du.er det kompressorhjulet du skriver om? er det nu også det? hvis ja.... tror jeg ikke på det har det mindste at sige for accraten på turboen. det er meget få % af den samlede vægt kompressorhjulet står for.
kuglelejerne er mere holdbare? er de nu også det i virkeligheden?
har en del store ladere liggende med billethjul. ingen af dem er med kuglelejer. mærkeligt da de er beregnet til lastbiler der kører masser af tryk, i masser af timer.
MVH søren


De 3 billet titanium turboer du har liggende her er med MEGET tungere kompressorhjul end tilsvarende størrelse aluhjul, noget i retning af det dobbelte.

Spoolup tid er nok mere relateret til friktion og moderne turbine/kompressor design end til roterende masse vil jeg tro.

Kuglelejeladeren har ikke den tykke oliefilm og den interne friktion i olien at slås med.
Hvis man ser på de folk der bygger turboladere om til små gasturbiner, så har de så meget tab i olien, at de A: begrænser olieflowet til turboen meget, og B: bruger en tynd turbineolie istedet for at mindske oliens interne friktion. Flere af dem har haft så meget friktion i olien at de ikke kan få turbinen til at opretholde sig selv med en alm. motorolie.
(nu kommer vi straks til at snakke om glidelejer, olieflow, behov for køling, tolerancer, men så skruer vi bare op for trykket, så er den ged barberet :damn: )

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 06 mar 2011, 08:55 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 maj 2008, 15:44
Indlæg: 155
hjulet er ca 30% lettere end et tilsvarende hjul der ikke er fræst ud,udover det flower de typisk ca 200hk mere på samme størrelse hjul så efektivitet er med,precisions nye keramiske kuglelejer er lavet så de er stærkere aksialt end alm kugleleje turboer.

Billede

her er den omtalte 67mm turbo billet og ikke billet bemærk materialet omkringmøtrikken..

jeg syns det sjovt man kan stille sig skeptisk overfor noget som blir brugt i hele verden med stor succes og ikke mindst drage paraleller med old gammel teknik. velkommen til år 2011!

udover det så går spørgsmålet på om den omtalt mp 67mm turbolader kan lave 900 hk.. jeg har nemlig ikke set andre 67mm turboer end precisions turbo der KAN lave 900+ så jeg venter spændt på dynograf så jeg ligeglad hvilken motor og brændstof der blir brugt ;)

_________________
R36-GT45R-AWD

1/4mile- 9.7@233km/h


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 06 mar 2011, 09:10 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
nyt=godt
bling bling=20% mere ydelse
mon ikke vi skal nøjes med at være enige om at i dag er søndag?
MVH søren


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 06 mar 2011, 09:18 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 maj 2008, 15:44
Indlæg: 155
lqs skrev:
nyt=godt
bling bling=20% mere ydelse
mon ikke vi skal nøjes med at være enige om at i dag er søndag?
MVH søren


mere liegyldigt svar skal man lede længe efter!

søren nu det her langt fra nyt.. det undre mig egentlig ikke at du tvivler på dette som med alt andet! udover det er der masser af fine resultater med disse precision i både ind og udland..at de så ikke er nået hjem i din garage endnu er så en anden sag.

_________________
R36-GT45R-AWD

1/4mile- 9.7@233km/h


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 06 mar 2011, 09:44 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 maj 2008, 15:44
Indlæg: 155
Husk nu på at det her ikke er en salgs tale.. jeg er da fløjtenede lige glad om i vil køre med lastbils ladere fra dengang i var unge..

Jakob sagde han til hver en tid ville konkurrere med en tilsvarende lader af anden mærke,og det har jeg givet han muligheden for..og jakob hvis den laver bar i nærheden af 900 så er der big tumbs up til dig og så køber jeg sku gerne en ;)

_________________
R36-GT45R-AWD

1/4mile- 9.7@233km/h


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 06 mar 2011, 17:54 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7412
MTECH skrev:
hjulet er ca 30% lettere end et tilsvarende hjul der ikke er fræst ud,udover det flower de typisk ca 200hk mere på samme størrelse hjul så efektivitet er med,precisions nye keramiske kuglelejer er lavet så de er stærkere aksialt end alm kugleleje turboer.

Billede

her er den omtalte 67mm turbo billet og ikke billet bemærk materialet omkringmøtrikken..

jeg syns det sjovt man kan stille sig skeptisk overfor noget som blir brugt i hele verden med stor succes og ikke mindst drage paraleller med old gammel teknik. velkommen til år 2011!

udover det så går spørgsmålet på om den omtalt mp 67mm turbolader kan lave 900 hk.. jeg har nemlig ikke set andre 67mm turboer end precisions turbo der KAN lave 900+ så jeg venter spændt på dynograf så jeg ligeglad hvilken motor og brændstof der blir brugt ;)


Interessante betragtninger.

Først; Hvad er forskellen på precisions nye keramiske kuglelejer, som ikke er i en almindelig kuglelejeturbo?

Materialet inde i midten gør intet for hjulets accelerationsvilje, og kun meget lidt for flowet, men hjulgeometrien kan gøre en del på virkningsgraden. 30% lettere hjul kan man nemt få, men lad os se dem reklamere med 30% lettere inertimasse istedet.

Velkommen til år2011, hvor bedste salgsteknik sælger bedre end bedste produkt, og hvor den kommercielle afdeling fremhæver de specs med den øjeste værdi(uanset hvor irrelevante disse data måtte være, feks reduktion i hjulets totalvægt, uden at oplyse reduktionen i hjulets inertivægt).
Skeptisk eller ej, så kan man vælge at stole blindt på "hele verden", eller tænke lidt over det selv. Alle børnene i børnehaven har alle sammen mindst 32" fladskærm på værelset, ihvertfald fra min datters synsvinkel....hele verden.

Men kunne være interessant at rulle et par udvalgte turboladere op imod hinanden.

Nu er det snart så længe siden at jeg knapts kan huske data, men jeg mener en vis 2JZ nåede 750hk med en HX55, og det var ikke så voldsomt stort et hjul, måske kun 66mm? det kan lqs måske huske.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 82 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 18 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team