Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 26 feb 2025, 14:27

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Mester Medlem

jeg har lige afmonteret mine sommerhjul og ser til min skræk at der er stor revner på indersiden af de bagerste dæk og et par små revner i de foreste dæk.

det er 245/30-20 og 285/25-20 lastkoden er 90Y , kan det være pga at de ikke kan klare bilens vægt ? det er en E39 530d touring ca 1650kg

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: i midten af midtjylland
hvor gamle er de? har du været tilfredse med de dæk? er det tracktion de snakker om der skulle være i dem?

dunlop SP 9000 har den samme tendens når de er en 3 sæsoner gammel.

Titel:
Mester Medlem

de kører stort set som conti sport contakt 2.

jeg har kørt 2 sæsonger ca 25000km og der er stadig godt med mønster

fordæk er produkseret 4506
bagdæk 2907

jeg havde dem sidst afmonteret i juli og der observerede jeg ikke noget , dog havde venstre bagdæk unormalt slid på indersiden lige hvor mønster stopper, så jeg fik bilen sporet.

var så en tur i italien med en 17-1800kg campingvogn , så de har jo fået lidt bøllebank.

jeg har lige kigget på dem igen og kan se at højre bagdæk er slidt på indersiden samme sted som det andet , men den er sku slidt helt ind til læredet , så det kunne godt tyde på at euromaster ikke har sporet bilen korrekt :(

så jeg vil lige en tur forbi euromaster på mandag :evil:

Titel: a
Senior Medlem
Brugeravatar

det kan jo også være at campingvognen laver noget grumt ved camber bagpå? :)

Husker du at smide godt med ekstra dæktryk i dem, når du har campingvognen efter?

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
4" større fælge end original monteringen, og et dæk med en profilhøjde der ligner en postmands elastik.
Et vildt gæt så er den vel også sænket en del :?:
Spænd et hus bag på og et lille smut til italien!

Mit bud er at du har kørt på indersiden af dækket, og det ikke har kunnet tåle belastningen/varmeudviklingen.

Løsnings forslag kør med en standart opsætning af hjul, når huset er bagpå, og turen går sydpå.

Byg hjulophæng om således at hjulene står mere lodret.
Således at belastningen bliver fordelt på hele bredden af dækket.

Det fede stylings look er desværre ikke altid lige brugbart til hverdags brug.

MVH

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Titel:
Mester Medlem

nu har jeg jo kørt 2 somre med de fælge, og det er først efter en tur med hus at der er problemer.

bilen er ikke sænket mere end 50/35 så det er jo ikke mere end hvad så mange andre e39 er.

det er klart at den tur med hus har været hård ved dæk , men det har min bror nu kørt med 4 gange til italien uden probs.

Senest rettet af m power 20 dec 2009, 18:17, rettet i alt 1 gang.

Titel: Re: a
Mester Medlem

tonnilerche skrev:
det kan jo også være at campingvognen laver noget grumt ved camber bagpå? :)

Husker du at smide godt med ekstra dæktryk i dem, når du har campingvognen efter?

med en KW gevind sætter røven sig ikke meget mere end 15mm, så camber burde ikke ændre sig det helt store, det er også kun det højre dæk der er slidt ind til lærredet.

ja den fik 0,2bar ( 3,0bar ) mere da turen gik syd på.

jeg tror måske de revner er pga for lidt tryk , jeg har ikke tjekket trykket siden vi kørte hjem fra ferie ( juli )

jeg har lidt på fornemmelsen at den ikke er sporet korekt, siden det kun er det højre bagdæk der er slidt ind til lærredet helt inde på indersiden af dækket

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
m power skrev:
nu har jeg jo kørt 2 somre med de fælge, og det er først efter en tur med hus at der er problemer.

bilen er ikke sænket mere end 50/35 så det er jo ikke mere end hvad så mange andre e39 er.

det er klart at den tur med hus har været hård ved dæk , men det har min bror nu kørt med 4 gange til italien uden probs.

jeg har lige målt dæktryk på alle 4 og det er ca 2,2bar :( så det er nok der hunden er begravet :damn:

De sænkede biler kører de også med 20" og hus på langfart?

Kører brormand med samme opsætning?

Det var godt nok lavt, men i et senere indlæg skriver du at normaltrykket kun er på 2,8 bar.
Jeg ville nok hæve det til 3,4 bar og se hvad der sker.
Mål dæksliddet, og trykket jævnligt.

Ved næste 4hjuls udmåling så sig at den skal betragtes som en M5 touring.
Få den indstillet med mininimum camber, og maks spidsning på bagvognen, inden for tolerencerne!!
Og det viktige er det skal være ens mål!!!
h og venstre side maks tolerence er 2 minutter i forskeld.

Dernæst skal du sikre dig at den korrekte vægt bliver lagt i bilen.
75 kg på hvert forsæde, 75 kg på bagsædet, 50 kg i bagagerummet, og en fuld tank, frit efter huskeren :wink:

Firmaet der foretager udmålingen har de korrekte data.
Og husk at få en udskrift med!

MVH

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Titel:
Mester Medlem

jeg spurgte til om der ikke skulle vægt i bilen men det skulle der ikke, så det troede jeg self på :(

min tidligere e46 330i coupe skulle have vægt i så jeg undrede mig , men gik ud fra at euromaster havde styr på tingene.

min bror kører e90 320d sænket ca 40mm og med 10x19 med 275/30-19, så nej det er en anden bil :)

hvad angår dæktryk så var det hvad superdæk fyldte i dem, men det var så også forkert, men det koster jo tit et sæt dæk før man finder det korekte tryk .

det er så bare noget shit at jeg ikke har målt trykket de sidste 7000km, men sådan går det jo når det mest er konen der kører i den :damn:

Titel:
Mester Medlem

har nu snakket med euromaster, og de vil gerne have bilen ned til et tjek på fredag for at se om sporing er helt ved siden af.

her er et billede af et bagdæk, det andet bagdæk ser også sådan ud , revnen er stort set hele vejen rundt.

Billede

her er et billede af et fordæk, det anden fordæk ser også sådan ud med 1 stk revne.

Billede

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time