Powerforum http://powerforum.dk/ |
|
SPØRG TIL TURBO - hvordan, hvorfor, hvornår... http://powerforum.dk/viewtopic.php?f=4&t=22992 |
Side 1 af 5 |
Forfatter: | JPP [ 12 dec 2009, 15:14 ] |
Titel: | SPØRG TIL TURBO - hvordan, hvorfor, hvornår... |
Vi prøver med et lille ... eksperiement, hvor emnet er oprettet og der spørges til emnet. Spørg ![]() Eksempler: Hvordan virker en turbo? Hvad er T2, T25, T3, T4 for noget, er det faste størrelser på turbo? Hvad er en turbo exducer / inducer og hvorfor byttes de rundt på kompressor/turbine?? Hvad er og betyder A/R egentlig?? Hvordan skal en turbo vende i forhold til olie ind/udtag Hvad er antisurge eller reflow?? Hvordan styres ladetrykket?? Hvad er biturbo, twinturbo, twininlet, divided inlet?? Hvad er pulssystem? Hvad er modtryk? Hvad betyder "at gå ud over mappet"? Hvordan læser jeg kompressormap, hvad kan det bruges til?? Hvordan læser jeg turbinemap?? osv .. osv .. find selv på flere! |
Forfatter: | JPP [ 15 dec 2009, 21:28 ] |
Titel: | |
Første emne vedr. kompressionsforhold er efterfølgende klippet ud som separat emne og flyttet hertil http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?p=151289#151289 |
Forfatter: | JPP [ 15 dec 2009, 22:08 ] |
Titel: | |
Tråden er oprettet til at der kan spørges ind til emnet Turbo. Udvikler emnet sig så flyttes det evt. som med kompressionforholdet ovenover. Så skyd løs fra hoften ... ![]() |
Forfatter: | VRT [ 17 dec 2009, 23:16 ] |
Titel: | |
Hvad fortæller trimmet om? Findes der flere forskellige trim på ex. gt3582, eller varierer trimmet kun mellem forskellige modeller såsom gt3076 og gt3582? |
Forfatter: | ae86 [ 18 dec 2009, 01:56 ] |
Titel: | |
Lindahl skrev: Hvad fortæller trimmet om?
Findes der flere forskellige trim på ex. gt3582, eller varierer trimmet kun mellem forskellige modeller såsom gt3076 og gt3582? Det er ofte samme turbo man "graduerer" med trim.... Trim er en måde at beskrive forholdet mellem ind og ud ... det gælder både for turbinen og kompressoren ... Så kort fortalt er det forholdet der fortæller hvor "stejl" kompressor "impeller hjulet" er eller hvor "stejlt" turbine hjulet er.. |
Forfatter: | VRT [ 18 dec 2009, 17:51 ] |
Titel: | |
Men hvad kan man vurdere udfra trimmet? Hvordan påvirker et større trim spids-effekt og effektforløb? Har man mulighed for, at ændre trimmet? |
Forfatter: | Jakobsen [ 08 apr 2010, 20:08 ] |
Titel: | |
Håber den her kan komme ind under turbo også ![]() Har set nogle biler der køre med en turbo til extern Wastegate hvor den ik er monteret på altså wastegaten i stedet sidder der en slags blowoff ventil som åbner ved et given tryk og den vej igennem styres trykket ind i motoren, men selve turbo'en må jo så stadig lade helt uden kontrol ? Er der nogle der har prøvet dette ?? |
Forfatter: | m power [ 08 apr 2010, 21:34 ] |
Titel: | |
Jakobsen skrev: Håber den her kan komme ind under turbo også
![]() Har set nogle biler der køre med en turbo til extern Wastegate hvor den ik er monteret på altså wastegaten i stedet sidder der en slags blowoff ventil som åbner ved et given tryk og den vej igennem styres trykket ind i motoren, men selve turbo'en må jo så stadig lade helt uden kontrol ? Er der nogle der har prøvet dette ?? jep det har jeg for ca 20år siden ![]() med 120hk ![]() |
Forfatter: | Jakobsen [ 08 apr 2010, 21:50 ] |
Titel: | |
hehe jaa okay ![]() |
Forfatter: | m power [ 08 apr 2010, 22:04 ] |
Titel: | |
det er hård kost for turboen, det er ikke noget jeg ville bruge den dag i dag. |
Side 1 af 5 | Alle tider er UTC + 1 time |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |