Powerforum
http://powerforum.dk/

teoretisk beregning af km/l
http://powerforum.dk/viewtopic.php?f=4&t=22893
Side 1 af 2

Forfatter:  Mads B (dk) [ 17 nov 2009, 16:24 ]
Titel:  teoretisk beregning af km/l

jeg sad lige og legede med at regne ud hvor langt jeg kørte på literen ved 80kmt

dyse størrelse 720ml
motoromdr 2200
åbnings tid 3ms

720(ml) / 60000 = 0.012ml (benzin per ms)

0.012 x 3 = 0.036ml

1100(hver anden omgang) x 0.036 x 2(dyser) = 79.2ml per min

79.2 x 60min = 4752ml i timen (4.752L)

80(kmt) / 4.752 = 16.84km/L

Kan det passe ?

Forfatter:  Wankel [ 17 nov 2009, 18:24 ]
Titel: 

Ja da.
Enhver ved da at tunede biler går længere på literen :mrgreen:
Ved ikke lige hvad der er galt i din beregning, men der mangler måske nogle faktorer, så som benzintryk og vindmodstand - Prøv igen :tooth:

Forfatter:  Mads B (dk) [ 17 nov 2009, 18:58 ]
Titel: 

ja benzintryk kunne have noget at siger men jeg køre med standard regulator og den holder 3bar henover dysen.... så de 720ml som dysen er opgivet til burde være rimelig konstant

Vindmodstanden er med da det er målt kørende ud af lige vej, men måske var der medvind?

Nu skal man også huske det er konstant fart, speederen helt i ro på flad vej og med lambda reguleringen i gang 14,7:1

Forfatter:  Morten VJ [ 17 nov 2009, 19:48 ]
Titel: 

Kører sprøjtet sekventielt?
Er dyseåbningstiden med i beregningen?
Hvor mange gange pr motor omdrejning åbner ventilen
Hvad er gennemsnits forbruget?

MVH

Morten

Forfatter:  Mads B (dk) [ 17 nov 2009, 20:08 ]
Titel: 

Morten VJ skrev:
Kører sprøjtet sekventielt?
Er dyseåbningstiden med i beregningen?
Hvor mange gange pr motor omdrejning åbner ventilen
Hvad er gennemsnits forbruget?

MVH

Morten


1. ja

2. ja

3. 1100gange skulle jeg mene, kender ingen motore der åbner flere end 1 gang per cyklus

4. hvordan skulle jeg vide det ?

Forfatter:  Mads B (dk) [ 17 nov 2009, 20:26 ]
Titel: 

tænker du på latency/lagtime/voidtime når du siger dyseåbningstid ?

Forfatter:  ae86 [ 18 nov 2009, 07:15 ]
Titel: 

Inden jeg gider kontrolerer dit regnestykke så forklar lige hvorfor du halverer omdrejningerne ?

Hvis det imellem linjerne skal forstås at det er tale om en 2 kammer wankel.. så har den da på en krumtap omdrejning 1 forbrændingtakt for hver "cylinder".....derved blver 2200rpm til 4400 inj pulser/min....


Edit:
fandt lige en computer hvor æ, ø & å virker så jeg skiftede lige ae, oe og aa så det blev lidt mere let læseligt... opera 5 beta til mobilen kunne ikke lide æ,ø & å

Forfatter:  uno [ 18 nov 2009, 13:52 ]
Titel:  Re: teoretisk beregning af km/l

Mads B (dk) skrev:
jeg sad lige og legede med at regne ud hvor langt jeg kørte på literen ved 80kmt

dyse størrelse 720ml
motoromdr 2200
åbnings tid 3ms

720(ml) / 60000 = 0.012ml (benzin per ms)

0.012 x 3 = 0.036ml

1100(hver anden omgang) x 0.036 x 2(dyser) = 79.2ml per min

79.2 x 60min = 4752ml i timen (4.752L)

80(kmt) / 4.752 = 16.84km/L

Kan det passe ?

har du ikke 4 dyser?
jeg vil gætte på du dividerer med 2 både på dyseantal og omdrejninger..
så gang dit forbrug med 2 så kører du 8,5 km/l

Forfatter:  Mads B (dk) [ 18 nov 2009, 14:52 ]
Titel: 

hele regnestykket står der så ingen grund til at gætte ;-)

Forfatter:  Mads B (dk) [ 18 nov 2009, 16:28 ]
Titel: 

hmm ja den giver vel et sprøt per halve omgang altså 2 per omgang

ja så bliver det 8.5.... det passer også bedre med km vs påfyldte liter ;-)

Side 1 af 2 Alle tider er UTC + 1 time
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/