Powerforum
http://powerforum.dk/

vacuum i tomgang på trykladet motor?
http://powerforum.dk/viewtopic.php?f=4&t=22317
Side 1 af 1

Forfatter:  VRT [ 29 jun 2009, 18:55 ]
Titel:  vacuum i tomgang på trykladet motor?

Jeg har lidt problemer med ujævnt ladetryk. Jeg har så lagt mærke til, at mit E-boost ur, som jeg også bruger som ladetryksmanometer, viser et vacuum omkring 0,5-0,6 i tomgang ved ca. 700-800 omdr./min. Jeg spekulerer på, om det måske kan være en utæthed i systemet, måske omkring blow off ventilen, som driller lidt. Hvad bør vacuum som tommelfingerregel være i tomgang?

Forfatter:  møffe [ 29 jun 2009, 19:03 ]
Titel: 

mener jeg har -0,8bar ved tomgang. det er helt normalt at der er undertryk der.

Forfatter:  K-FINN [ 29 jun 2009, 19:22 ]
Titel: 

Vacum er meget forskelligt, alt efter hvad knaster der er i...
Ofte på de toyota motorer er der ca -0,6-0,7 i tomgang, faldende til -0,4-0,5 med nogle andre knaster...

Forfatter:  VRT [ 29 jun 2009, 19:37 ]
Titel: 

Ja, det afhænger selvfølgelig også at setup´et. Men det var mere for at høre, om mit var skudt helt ved siden af. Synes bare ikke 0,5-0,6 lyder af meget, og tomgangen er også nogle gange nede omkring 500 omdr./min. Den dør dog aldrig. Det er standard knaster, men kompressionen er så sænket en del, det spiller vel også lidt ind.
Men tror jeg vil bygge mig sådan en smart tester her, så kan jeg jo få syn for sagen vedrørende evt. utætheder:
http://www.mirage-performance.com/Eclip ... index.html

Forfatter:  BANDIT [ 29 jun 2009, 21:32 ]
Titel:  ..

Min ligger omkring -0.7 - 0.8 stykker med std knaster

Forfatter:  warp [ 02 jul 2009, 09:47 ]
Titel: 

Lindahl:
Det lyder som om I snakker lidt forbi hinanden.
Når du skriver 0.5-0.6 bar i tomgang så er det ikke dit ladetryk, men dit manifoldtryk.
sammenhængen er som følger:
0 bar manifoldtryk = -1 bar ladetryk
1 bar manifoldtryk = 0 bar ladetryk (almindeligt atmosfærisk tryk ved havoverfladen)
2 bar manifoldtryk = 1 bar ladetryk

Manifoldtryk regnes fra fuldstændig vakuum altså 0 bar som nulpunkt, hvorimod ladetryk regnes ud fra atmosfærisk tryk altså 1 bar som nulpunkt. (håber det giver mening)

Det er derfor de andre i tråden snakker om -0.7 bar i ladetryk i tomgang hvilket svarer til 0.3 bar manifoldtryk.

Dvs. din motor lader ikke 0.5 bar i tomgang men i stedet -0.5 bar i tomgang hvilket er helt fint. (Hvis du sætter bilen til tænding, men ikke starter motoren skulle den gerne vise 1 bar, men det betyder jo ikke at motoren lader 1 bar når den er slukket, men bare at der er helt almindeligt atmosfærisk tryk i manifolden når motoren er slukket)

/Jacob

Forfatter:  Saab-Daniel [ 02 jul 2009, 10:55 ]
Titel: 

warp skrev:
Det er derfor de andre i tråden snakker om -0.7 bar i ladetryk i tomgang hvilket svarer til 0.7 bar manifoldtryk.


Det svarer så nok nærmere til 0.3 bars tryk i tomgang, hvis absolut vacum er 0.

Mange manometere måler 0 som atmosfærisk og -1 bar som absolut vacum. Her vil -0,7 så svare til 0.3 i linien herover...
Daniel.

Forfatter:  warp [ 02 jul 2009, 11:57 ]
Titel: 

Saab-Daniel skrev:
warp skrev:
Det er derfor de andre i tråden snakker om -0.7 bar i ladetryk i tomgang hvilket svarer til 0.7 bar manifoldtryk.


Det svarer så nok nærmere til 0.3 bars tryk i tomgang, hvis absolut vacum er 0.

Mange manometere måler 0 som atmosfærisk og -1 bar som absolut vacum. Her vil -0,7 så svare til 0.3 i linien herover...
Daniel.


Ups det var vist en skrivefejl. Jeg har lige rettet "0.7" til "0.3"

Forfatter:  VRT [ 02 jul 2009, 22:02 ]
Titel: 

Ja, uret viser ikke absolut tryk.

Side 1 af 1 Alle tider er UTC + 1 time
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/