Powerforum http://powerforum.dk/ |
|
Spjældhuse på mc http://powerforum.dk/viewtopic.php?f=4&t=21660 |
Side 1 af 1 |
Forfatter: | jajen711 [ 25 feb 2009, 09:24 ] |
Titel: | Spjældhuse på mc |
Hej alle. Jeg går med tanken om at bygge turbo på min Yamaha XJR 1300, og er så småt begyndt at samle forskellige dele sammen. Jeg vil bl.a. lave indsprøjtning styret af en microsquirt ecu. Så de gamle karburatorer må lade livet. Mit spørgsmål lyder: Hvad er argumentet for at montere fire enkelte spjældhuse (som det tit ses på motorcykler) og ikke bare et enkelt stort spjældhus (som på biler)?? Er det ikke ligeså godt med et enkelt spjæld når der er tale om en trykladet motor?? Mvh. Jan Jensen |
Forfatter: | HenrikGM [ 25 feb 2009, 18:32 ] |
Titel: | Re: Spjældhuse på mc |
jajen711 skrev: Hej alle.
Jeg går med tanken om at bygge turbo på min Yamaha XJR 1300, og er så småt begyndt at samle forskellige dele sammen. Jeg vil bl.a. lave indsprøjtning styret af en microsquirt ecu. Så de gamle karburatorer må lade livet. Mit spørgsmål lyder: Hvad er argumentet for at montere fire enkelte spjældhuse (som det tit ses på motorcykler) og ikke bare et enkelt stort spjældhus (som på biler)?? Er det ikke ligeså godt med et enkelt spjæld når der er tale om en trykladet motor?? Mvh. Jan Jensen Microsquirten udelukker nogle funktioner for dig, men hvis du ikke skal bruge dem, så fint nok. En god lang manifold med fornuftigt lavet plenum og enkeltspjæld er ofte væsentligt nemmere at køre ind for nybegyndere. (også for de øvede) |
Forfatter: | lqs [ 26 feb 2009, 07:03 ] |
Titel: | |
hvis du vil turbolade, er det i mine øjne, åndsvagt ikke at vælge at tage kontrol over tændingen også! er tæt på at mene at karborator(er) og programerbar tænding var bedre.... om du har brug for de fire enkelt spjælde? der er nok bedre moment og kørbarhed at hente med dem. når der først er ladetryk er der ingen forskel. fortæl lidt mere om projektet. MVH søren |
Forfatter: | jajen711 [ 26 feb 2009, 21:56 ] |
Titel: | |
Hej igen. Jeg havde også tænkt mig at at styre både tænding og insprøjtning via ms. Hvilke muligheder er det jeg går glip af ved at bruge micro frem for mega? Er det rigtig forstået at mega kan trække 2x 500 mA på udgangene til tændspolerne (sluttrin nødvendigt) og at micro kan trække 2x 7,5 A. Hvor finder jeg tegninger/ billeder af et rigtigt konstrueret plenum? Ellers kan jeg fortælle at jeg ønsker ca. 200 - 230 hk og kunne tænke mig at placere turboen over geakassen. Altså der hvor karbunader og luftfilter sidder normalt. Det er jo meget brugt at sætte den foran motoren, men jeg synes det andet ser pænere ud. Gidder heller ikke et luftfilter der sidder i det fri. Den skal kunne køre i regnvejr=brugbar. Jeg tror det er muligt at få placeret luffilter bag de to sideskjolde. Jeg har endu ikke sat mig næmere ind i valg af turbo, men var dette en mulighed http://www.protune.dk/index.php/protune ... lader.html Jeg takker forløbig ![]() |
Forfatter: | lqs [ 27 feb 2009, 05:43 ] |
Titel: | |
målet ydelsesmæssigt er LAVT sat.... hvad yder motoren på sug? har turboen du påtænker delt eller samlet indløb i turbinen? tror du skal tænke meget over varme mht at placere turbo der.... også varme ind i dit luftfilter. mht plenumkammer kig på div biler.... læs evt om teorierne bag. det vil nok også give dig en ide om, om du reelt har brug for enkeltspjælde. køb dyserne rigeligt store, lav udløb og retur i tanken rigtigt. husk et godt filter (fra alm bil...) lav udstødningen/lyddæmperen med masser af flow. lyder spændende. hvor i landet er du fra? MVH søren ps. vil du købe MS, så bestem dig for om du vil købe nogen form for support med! |
Forfatter: | Lars PH [ 27 feb 2009, 06:46 ] |
Titel: | |
lidt sjov læsen at det godt kan laves på et lille buget selv om det bedste er indsprøjtning http://www.motorcykelgalleri.dk/html/al ... umID=10182 |
Forfatter: | jajen711 [ 27 feb 2009, 16:45 ] |
Titel: | |
Sjov cykel Lars PH ![]() Jo måske er målet med godt et par hundrede hk lavt sat. Det vigtigste er dog ikke om resultatet blir 200 eller 350 hk - det mere processen med at lave det jeg tænder på (sorry, jeg er ved at blive gammel - ved det godt ) ![]() En XJR har 106 hk. standard, men jeg har lavet nogle få ændringer på indsugning og udstødning der gør at den er målt til 132hk. Den trækker fornuftigt, men jo ikke det helt vilde i forhold til mange af vore dages racere. Du har en pointe i forhold til det med temp. på indsugningsluften. Det vil jeg lige fundere lidt over. Jeg havde tænkt på nogle 300 cc/min dyser. Mon ikke det er ok? Hvor f..... finder jeg noget teori på nettet? Måske er jeg naiv, men overvejer at købe ms som byggesæt - læse vejledningen og så tage den derfra. Er der forresten nogle der kører med bankesensor på ms. Det ville jeg dælme gerne have på også. Hvis ja, hvordan gør ms så hvis der registreres bankning? Jeg kommer fra Fredericia.... Mvh Jan. |
Forfatter: | lqs [ 27 feb 2009, 16:58 ] |
Titel: | |
det sidste først, bankesensor er ikke let. slet ikke. mit råd glem den i første omgang. brugbar... har ikke nødvendigvis ret meget med max ydelsen at gøre.... på det link med den billige trebenede XS, er der mange løsninger der bestemt ikke ser optimale ud. men ejeren har fået det til at virke på et eller andet plan aligevel! prøv evt at se om du ikke kan bruge en dysebro med regulator og evt dyser fra en alm bil. træk ordenlig strøm og stel til din benzinpumpe. brug en pumpe der kan levere til den ydelse du drømmer om. med en bar burde 250hk være intet problem. MVH søren |
Forfatter: | lqs [ 27 feb 2009, 17:01 ] |
Titel: | |
http://forum.savarturbo.se/index.php?si ... 51b67c1849 teori, billeder af ting der virker mm. ikke så meget bling bling og BOV! |
Side 1 af 1 | Alle tider er UTC + 1 time |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |