Powerforum
http://powerforum.dk/

Flow i Ebay manifold
http://powerforum.dk/viewtopic.php?f=4&t=21558
Side 1 af 2

Forfatter:  dykkerdahl [ 26 jan 2009, 20:27 ]
Titel:  Flow i Ebay manifold

Hvordan mener i at flowet vil være i denne manifold fra Ebay:
http://cgi.ebay.co.uk/NEW-NISSAN-200SX- ... dZViewItem

Her er et billede af standart manifolden.

http://cgi.ebay.co.uk/NISSAN-200SX-CA18 ... dZViewItem

Forfatter:  dykkerdahl [ 26 jan 2009, 20:37 ]
Titel: 

Hurtig løsning at bruge noget af den gamle manifold, men kommer flowet fra spjældet ikke til at lave varcum hen over det første rør....

Forfatter:  JPP [ 26 jan 2009, 21:41 ]
Titel: 

Umiddelbart ligner den meget standard i udformning, men jeg kan ikke se bagsiden på standard. Den første custom manifold har voldsom knæk/bøjning på rørerne IMO. Ikke den store opgradering i mine øjne.

Hvorfor søger du opgradering?

I såfald vil jeg forsøge at få mere lige rør vinklet til toppen og port indgang. Derefter vurderet længde og diameter efter ønsket arbejdsområde. Indvendig i plenum er kunsten at få fordelt luften ens. Vakuum er ikke bekymring, derimod kan du have mere flow typisk i enden af manifolden. For at få ens flow laves der gerne udestående tragte. Dvs. de står frit i kammeret og er ikke bare et hul i sidevæggen. Dertil kan der laves forkammer. Dvs. luften entrerer i første kammer går herefter gennem gitter eller andet perforering til selve plenumkammeret hvor du gerne har de udestående tragte. Forkammeret er typisk konisk. Uden forkammer typisk konisk plenum.

Forfatter:  fordtosserne [ 27 jan 2009, 09:48 ]
Titel: 

JakobM skrev:
Umiddelbart ligner den meget standard i udformning, men jeg kan ikke se bagsiden på standard. Den første custom manifold har voldsom knæk/bøjning på rørerne IMO. Ikke den store opgradering i mine øjne.

Hvorfor søger du opgradering?

I såfald vil jeg forsøge at få mere lige rør vinklet til toppen og port indgang. Derefter vurderet længde og diameter efter ønsket arbejdsområde. Indvendig i plenum er kunsten at få fordelt luften ens. Vakuum er ikke bekymring, derimod kan du have mere flow typisk i enden af manifolden. For at få ens flow laves der gerne udestående tragte. Dvs. de står frit i kammeret og er ikke bare et hul i sidevæggen. Dertil kan der laves forkammer. Dvs. luften entrerer i første kammer går herefter gennem gitter eller andet perforering til selve plenumkammeret hvor du gerne har de udestående tragte. Forkammeret er typisk konisk. Uden forkammer typisk konisk plenum.


du mener noget ligne det her

Billede
Billede

Forfatter:  HenrikGM [ 27 jan 2009, 15:38 ]
Titel:  Re: Flow i Ebay manifold

dykkerdahl skrev:
Hvordan mener i at flowet vil være i denne manifold fra Ebay:
http://cgi.ebay.co.uk/NEW-NISSAN-200SX- ... dZViewItem

Her er et billede af standart manifolden.

http://cgi.ebay.co.uk/NISSAN-200SX-CA18 ... dZViewItem


Hvad er det std manifold ikke kan, som den nye her kan?

Forfatter:  JPP [ 27 jan 2009, 17:34 ]
Titel: 

fordtosserne skrev:
JakobM skrev:
Umiddelbart ligner den meget standard i udformning, men jeg kan ikke se bagsiden på standard. Den første custom manifold har voldsom knæk/bøjning på rørerne IMO. Ikke den store opgradering i mine øjne.

Hvorfor søger du opgradering?

I såfald vil jeg forsøge at få mere lige rør vinklet til toppen og port indgang. Derefter vurderet længde og diameter efter ønsket arbejdsområde. Indvendig i plenum er kunsten at få fordelt luften ens. Vakuum er ikke bekymring, derimod kan du have mere flow typisk i enden af manifolden. For at få ens flow laves der gerne udestående tragte. Dvs. de står frit i kammeret og er ikke bare et hul i sidevæggen. Dertil kan der laves forkammer. Dvs. luften entrerer i første kammer går herefter gennem gitter eller andet perforering til selve plenumkammeret hvor du gerne har de udestående tragte. Forkammeret er typisk konisk. Uden forkammer typisk konisk plenum.


du mener noget ligne det her


Præcis :) Ligner noget cossie!?!
Vil dog nok vælge lidt anderledes entrering indtil plenum kammer

Forfatter:  HenrikGM [ 27 jan 2009, 18:19 ]
Titel: 

Den forkammermanifold virker kun hvis der er en drosling i flowet henover sprækken. Måske ikke en regulær festBREMSE, men ihvertfald en festBEGRÆNSER... :coffee:

Poor-mans-solution til en manifold der ikke fordeler ret godt.

Tragtene er rigeligt høje, og væggene for tæt på tragtkant.....Til designet, så kommer spalten ind det rigtige sted :popcorn:

Forfatter:  JPP [ 27 jan 2009, 18:24 ]
Titel: 

Den øverste cossie er anderledes indvendig end sidste homemade. To forskellige manifolde. Og enig med Henrik vedr. sidstnævnte.
Øverste kommercielle har dog 4 lange smalle entrerings huller (SVJH) som rammer ind til anderledes konstrueret tragte og plenum. Ikke poor-man-solution -> blev sidste år refereret til 24 pisk (NOK) :shock: Jeg er dog ikke tilhænger af så smalle indgangshuller. Uanset kommerciel eller homemade. I såfald der skulle vælges samme princip med forkammer ville jeg vælge generelt større plenum og laaangt mindre restriktion på kammeradskillelserne. Luften skal blot bremses jævnt så flowet bliver ensartet henover alle tragte. Har set forskellige simuleringer og blot det at tragtene er fritstående gør at man stort set er i mål (dog selvfølgelig stadig afhængig af single-plenum-konstruktionen). Også derfor min egen er uden forkammer. Men mange peger mod forkammer, jeg er dog uforstående overfor de meget restriktive "sprækker" der vælges i adskillelsen.

Forfatter:  Morten VJ [ 28 jan 2009, 18:19 ]
Titel: 

HenrikGM skrev:
Den forkammermanifold virker kun hvis der er en drosling i flowet henover sprækken. Måske ikke en regulær festBREMSE, men ihvertfald en festBEGRÆNSER... :coffee:

Poor-mans-solution til en manifold der ikke fordeler ret godt.

Tragtene er rigeligt høje, og væggene for tæt på tragtkant.....Til designet, så kommer spalten ind det rigtige sted :popcorn:


Jeg tror at Audis motorsports afdeling bliver lidt kede af den udtalelse
http://www.bufkinengineering.com/intake%20manifolds.htm
Da de har brugt princippet i ca. 25 år.
Så der må være nogle fordele end bare maks. effekt/flow.
I denne konstruktion.

MVH

Morten

Forfatter:  møffe [ 28 jan 2009, 19:35 ]
Titel: 

M.I.S indsugningen er langt fra dårlig lavet i langt de flestes øjne. de er over de 900hk på den i norge og mener de er over 1100hk på den i grækenland.

har selv lavet lidt til sådan en sidste år (kopi modellen som på billedet) den ægte vare fås ikke til under 30K brugt. ellers holder jeg øje med de forkerte sider.

den er dog ret lækker at have med at gøre da den er i magnesium = rimelig let.

Side 1 af 2 Alle tider er UTC + 1 time
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/