Powerforum http://powerforum.dk/ |
|
Tuning af 626 GE http://powerforum.dk/viewtopic.php?f=4&t=21543 |
Side 1 af 2 |
Forfatter: | Mark J [ 22 jan 2009, 00:22 ] |
Titel: | Tuning af 626 GE |
Hej PowerPage... Jeg har læst og spurgt her og der, omkring tuning af min Mazda 626.. og nu vil jeg lige høre hvad i har at sige .. Jeg har en sund og rask mazda 626 GE 1.8i GLX fra 92 der har kørt 340.000.. (Min mekaniker har fortalt mig den er sund og rask) .. pt. er den skildt af i 1000 stumper og skal have nye pakninger og kobling og sådan .. og i mens jeg er igang overvejer jeg at smide en lille turbo på og køre et sted med 0.4 -> 0.6 bar i lade tryk.. Tror i at den vil holde til det ? og er det bare helt hen i vejret .. hvad syntes i ? |
Forfatter: | tonnilerche [ 22 jan 2009, 02:14 ] |
Titel: | a |
samme svar som du fik på bilgalleri: Hvad ved du om emnet? Ved du at den skal have mere benzin? At den skal have lavet en vakuum-boks til vakuum til tændingen, og andre vakuum-afhængige ting? Ved du at udstødningen skal bygges om, og at du skal finde en turbo-manifold til motoren? Ved du at med 340.000km på sig, vil stempelringene ikke være tætte, og den vil med stor sandsynlighed derfor mase en smule af trykket ned i krumtapshuset, videre op igennem indsugningen? Hvis du ikke har overvejet ovenstående, eller pt gør det... Så lad vær med at tænk mere over turbo på den motor.. for den dør med garanti af det... også selvom du ordner benzin, tænding og udstødning.... |
Forfatter: | needspeed [ 22 jan 2009, 17:33 ] |
Titel: | |
Har stemt ja. Gør det og du bliver det klogere/fattigere. |
Forfatter: | K-FINN [ 22 jan 2009, 18:12 ] |
Titel: | |
"At den skal have lavet en vakuum-boks til vakuum til tændingen" Tonnilerche hvad mener du med det ? |
Forfatter: | tonnilerche [ 23 jan 2009, 04:00 ] |
Titel: | |
Supra MK4 skrev: "At den skal have lavet en vakuum-boks til vakuum til tændingen"
Tonnilerche hvad mener du med det ? At den vel skal bruge vakuum til at holde tændingen korrekt, når den ryger op i omdrejninger? Så vidt jeg ved laver man en eller anden vakuum-kasse, hvor man så flytter vakuum-slangerne over i? Ret mig endelig - det er kun i teorien jeg har forstand på det ![]() |
Forfatter: | Mads B (dk) [ 23 jan 2009, 09:17 ] |
Titel: | |
Ja bare knald en turbo på...... med super simple tilskuds system..... kør de 5000km din slidte motor måske kan holde... lav/find så en ny motor, monter en bedre motorstyring kør indtil bilen skal til syn, hvor du så finde ud af livet er for kort til eftermonteret turbo....... sælg så bilen og køb en med turbo fraa start af. Det tager et par år, men man bliver meget klogere, både på det tekniske men også på hvad der er spild af tid |
Forfatter: | K-FINN [ 23 jan 2009, 19:27 ] |
Titel: | |
tonnilerche skrev: Supra MK4 skrev: "At den skal have lavet en vakuum-boks til vakuum til tændingen" Tonnilerche hvad mener du med det ? At den vel skal bruge vakuum til at holde tændingen korrekt, når den ryger op i omdrejninger? Så vidt jeg ved laver man en eller anden vakuum-kasse, hvor man så flytter vakuum-slangerne over i? Ret mig endelig - det er kun i teorien jeg har forstand på det ![]() Jeg kender til 2 macda 626 med turbo, den ene er som omtalte, den havde gået 285000km da den fik monteret turbo på standard kompression, og minisquirt, orginal tænding.Den kørte til 330000 mener jeg, incl to ture syd på med fuld oppakning, eneste grund til det blev pillet af, var den skulle fungere som bil nummer 2. Den anden var den gamle GE model, 2.016v med orginal 148hk, det kørte også fint med standard tænding og tilskud. De er utrolige stærke de mazda motore, det er min erfaring, jeg ville ikke være bange for montere turbo, og køre 0,4 bar.. |
Forfatter: | Mark J [ 23 jan 2009, 23:18 ] |
Titel: | Ja tak |
Supra MK4 skrev: Jeg kender til 2 macda 626 med turbo, den ene er som omtalte, den havde gået 285000km da den fik monteret turbo på standard kompression, og minisquirt, orginal tænding.Den kørte til 330000 mener jeg, incl to ture syd på med fuld oppakning, eneste grund til det blev pillet af, var den skulle fungere som bil nummer 2.
Den anden var den gamle GE model, 2.016v med orginal 148hk, det kørte også fint med standard tænding og tilskud. De er utrolige stærke de mazda motore, det er min erfaring, jeg ville ikke være bange for montere turbo, og køre 0,4 bar.. Det er os hvad jeg erfare.. at de er utrolig stærke.. et eller andet sted kan jeg ikke se problem et i at køre med 0.4-0.6 bar hvis det er bygget ordentligt og man sørger for at pleje sin motor med go olie og venter med at smække til den, indtil motoren er ordentligt varm.. men hvad ved jeg .. er ny på området .. så det måske fint nok at starte med at smadre en bil til 8000 istedet for en til 80000 når man ikke har leget med det før ![]() |
Forfatter: | JPP [ 24 jan 2009, 00:51 ] |
Titel: | |
Lyder som om du har lidt interesse for det frem for bare at vil have nogle nemme heste fordi du har hørt at...... Forudsætning for at det skal lykkedes er at bilen i forvejen har indsprøjtning og et kompressionsforhold der ikke er alt for højt. Hvad er dit kompressionsforhold? Dit ladetryk vil afhænge af hvornår du løber ind i detonation (tændingsbanken). Og det er primært tændingen som du får udfordring med her. Men har du mod på det og lyst til at lære, så er det bare at kaste dig ud i det. Væsentlige ting: Minimum et tilskudssystem (MF2 eller lignende) - det er must!! Måling på blandingen, evt. bare narrow lambda for at sikre du er godt over AFR 14.7 / lambda 1 under tryk Turbomanifold Turbo Intercooler (afhjælper dine udfordringer med detonation) Du kan være heldig du kan bibeholde dine standard dyser med det ønske/begrænsning i ladetryk (det ser du når du læser på lambda), pumpen burde kunne følge med de 0,6 bar. En brugt motor kan være fint legetøj til lav-budget første-gangs-turbo eksperiment. Og så længe du tænker dig om mht til blandingen og tændingsbanken, ja så kan du være fint heldig at du får et spændende resultat. Men det er klart du gør det noget vanskelig at tæmme tændingsbanken ved ikke at kunne styre tændingen. Turbomanifolden skal du bygge med så lange rør som muligt for at få mindst mulig modtryk (modtryk fremmer tændingsbanken). Dertil vælge en turbo med forholdsvis stor turbine, gerne en med T3 turbine. Igen for at få mindst mulig modtryk. Klø på ![]() |
Forfatter: | Boostjunkie [ 24 jan 2009, 07:29 ] |
Titel: | |
Jeg har stemt ja... Som sagt tidligere er de motor rigtig stærke. Jeg har en kammerat der byggede turbo på samme motor, den havde gået omkring 300.000, da han byggede turbo på. Den ydede 174 hk kun med hævet benzintryk(5 bar), intercooler(626 diesel), 2,5" udstødning og 0,4 bar (T3)... Men du skal nok ikke regne med den er særlig økonomisk at køre i... Da den orginale manifold ikke er støbejern kan man sagtens lave om til en turbo manifold. jeg køre selv med ombygget GE manifold på min GWér(samme motor bare med wastetspark som orginal) Mener at standart kompressionsforhold er 9:1 |
Side 1 af 2 | Alle tider er UTC + 1 time |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |