Powerforum http://powerforum.dk/ |
|
Smørelse til toppakning? http://powerforum.dk/viewtopic.php?f=4&t=20834 |
Side 1 af 1 |
Forfatter: | JDJ [ 22 jul 2008, 19:29 ] |
Titel: | Smørelse til toppakning? |
Ja er der nogen cowboyder tricks man kan benytte sig af? ![]() Sagen er den at sidst jeg samlede den (2000 km siden) blev var det utæt lige fra starten af, så olie sivede ned af siderne på blokken lige fra første tur af. Jeg har selv en idé om at jeg måske ikke har været grundig nok med at rengøre delene inde jeg samlede det og at det er der for det var utæt med det samme. Men da jeg er bondemand og ikke mekaniker ved jeg ikke om det er der for ![]() Både blok og top blev planet da det blev samlet sidst, så det burde være i orden. Den sidste toppakning var en orginal fra bmw, og det er den jeg har købt igen også. Har selv tænkt på at give den en smule af det sorte flydende pakning fra Innotec eller Berner på begge sider af pakningen, har også fået at vide at nogen smøre en smule gevindsikring til bolte på. Er det noget snavs jeg er ved at rode mig ud i her? Og hvordan skal sådan noget smøres og gøes rent for at det spiller? Motoren er en bmw m20b25 med et bette smule tryk på. |
Forfatter: | K-FINN [ 22 jul 2008, 19:33 ] |
Titel: | |
Jeg gør altid dele rent i fortynder, så jeg er sikker på alt fedt er væk... Så smører jeg et MEGET tyndt lag flydende pakning på begge sider af toppakning, og jeg mener så tyndt når man smører det ud med finger, så farver det faktisk bare lige pakning... Har både brugt det almindelige, og det sorte snask(ved ikke hvad det hedder). Det har virket for mig hver gang.. |
Forfatter: | Morten VJ [ 22 jul 2008, 20:10 ] |
Titel: | |
Rengøring er alfa og omega for en toppakning. Dernæst skal toppen kontrolleres for skævheder. Hvorfor skulle pakningen skiftes i første omgang? Har motoren været meget varm? Hvor mange gange er top boltene blevet genbrugt? Hvis alt er ok så monteres en standart pakning tørt uden vidundermidler. Det har virket hver gang de små 100 gange jeg har skiftet toppakninger. MVH Morten |
Forfatter: | JDJ [ 22 jul 2008, 20:33 ] |
Titel: | |
Da den blev samlet sidst var det i forbindelse med renovering. (nye lejer, ringe osv.) og i den forbindelse blev blokken planet. Toppen blev totalt renoveret og blev i den forbindelse også planet. Boltene er pindbolte med møtrikker i 12/9 stål, som skulle kunne bruges flere gange. Og nej den har ikke været for varm, langt fra da den ellers nye thermostat der blev sat i ikke lukkede helt, så den var aldrig over 75 grader ved alm kørsel og 88 ved tomgang i 10 min (målt med laser på kølerslanger) Hælder nok mest til det med rengøringen, satte den selv på den gang og sådan et 6 cyl bmw topstykke vejer jo lidt, så det er jo muligt at jeg er kommet til at pære noget skidt i mellem (selv om jeg eller synes at alt var pinligt rent) |
Forfatter: | JDJ [ 22 jul 2008, 21:02 ] |
Titel: | |
Men grunden til at jeg spørger til noget ekstra tætning, er jo at det jo kunne være lækkert hvis jeg var sikker på at skidtet blev tæt, så jeg slap for olie pletter i indkørslen, og for at skilde det ad endnu en gang. Snakkede med en kammerat som mente at man kunne få noget fra Locktite som er lavet til det, nogen der kender nogen til det, og evt. har en idé om hvem her i østjylland der kunne have sådan noget på lager? |
Forfatter: | grydesvamp [ 22 jul 2008, 21:09 ] |
Titel: | |
locktite laver noget paknings klister. det har været oppe og vende her på pf før så prøv at søge på det. |
Forfatter: | BANDIT [ 22 jul 2008, 21:16 ] |
Titel: | .. |
Alm flydende pakning fra fx innotec , jeg bruger altid et meget tynd lag og har aldrig haft problemer ![]() |
Forfatter: | klyfax [ 23 jul 2008, 19:53 ] |
Titel: | |
Morten VJ skrev: Rengøring er alfa og omega for en toppakning.
Dernæst skal toppen kontrolleres for skævheder. Hvorfor skulle pakningen skiftes i første omgang? Har motoren været meget varm? Hvor mange gange er top boltene blevet genbrugt? Hvis alt er ok så monteres en standart pakning tørt uden vidundermidler. Det har virket hver gang de små 100 gange jeg har skiftet toppakninger. MVH Morten Har også virket de gange jeg har skiftet toppakning... Har dog skiftet på en gammel traktor engang, det var den første gang, hvor der var skidt på blokken. Pakning fik mærker og var død. Bonden skulle bruge den nu, så den fik lige en halv tube flydene omkring mærkerne... Min kammerat testede den et par uger efter. 4 timer med fuld gas, så manifolden blev hvid, og udstødning meget meget rød... Holder stadige den dag i dag ![]() |
Forfatter: | JDJ [ 24 jul 2008, 21:43 ] |
Titel: | |
Nu må vi se om den står i en olie pøl igen i morgen som den plejer ![]() Den nye toppakning er en std. tykkelse, og den gamle var +0,3mm. Så nu er den self begyndt at tændigs banke ![]() |
Side 1 af 1 | Alle tider er UTC + 1 time |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |