Powerforum http://powerforum.dk/ |
|
Volvo B21ET/23ET - Indmad og diverse spm. http://powerforum.dk/viewtopic.php?f=4&t=20791 |
Side 1 af 2 |
Forfatter: | Volvo-Dennis [ 14 jul 2008, 22:21 ] |
Titel: | Volvo B21ET/23ET - Indmad og diverse spm. |
Hej Folkens.. Jeg indså at det er svært at få makket med sine projekter, især når det er en bil man kører 70km i til hverdag. Så nu er min Volvo 740t kommet på lager, og skal igennem en lille forandring.. Den nuværende B230ET, er begyndte "klakke" lidt fra bunden i tomgang. Og da motoren er den svageste i volvo's turbo-motor-program, har jeg intentioner om at bygge mig en anden og stærkere maskine (igen). Nu vil jeg lige lufte mine idéer... (og et par måske dumme spørgsmål) Da jeg har en bekendt som har 3 stk. B21ET på lager, har jeg en skummel idé om at bruge sådan en fanden.. B21ET bunden, er den tilsvarende en 23ET'er? Altså smedede stempeler og plejlstænger? Fordi det blev en 21ET, er fordi 23ET, 230FT (den rigtige), 230FK er svære at få fat i.. På min nuværende maskine sidder der en renoveret 531'er top, med en V knast i. Kan man godt klaske den over på en B2X, da den kommer fra en B2XX? Hvis det ikke kan lade sig gøre, må jeg bare kaste en 160'er, eller 398'er efter westspeed.. Hvis det hele lykkedes, kommer det til at se sådan her ud: - B21ET - Pro-Portet top m. V knast - Garrett GT2860 - 940 Manifold - Lettet svinghjul (sidder på nuværende maskine) - ECU - Tvivler på om det bliver det orig motronic, vil kraftigt overveje MS. Med andre ord, er det fjollet at bruge en gammel 21ET'er? |
Forfatter: | HenrikGM [ 14 jul 2008, 23:30 ] |
Titel: | |
531er toppen er meget stor til en B21er....(anden diameter....!!) Hvad skal du have for din nuværende halvsyge B230ET, og hvilken årgang er det?(hvis du da vil sælge?) Den gamle B21ETer er ikke noget tosset valg. Stærkt fra starten, dog meget lavt kompressionsforhold, men perfekt til old-school turbotuning. |
Forfatter: | Morten VJ [ 15 jul 2008, 05:55 ] |
Titel: | |
Hvis man kigger her. http://wwwrsphysse.anu.edu.au/~amh110/H ... 31_530.htm Så er der en sammenligning imellem forbrændings kammer strørrelse. Og da der kun er 4 mm i forskel b21-b23, og der er rigeligt materiale på en 530 top. så kan jeg ikke helt se det store problem. Men en toppakning til en b21 giver det endelige svar. Hoved problemet er at tandrems dækslerne ikke kan flyttes over, og man mister 0 mærket til knastakselhjulet. Men det kan laves. Men hvorfor basere ombygningen på en gammel brugt motor man ikke ved noget om. En b23a motor er billig, smid et stempler i den, og du har næsten en b23et. Eller en b230 f motor, og ft stempler i den og du har en næsten en b230ft. Men det bliver self. noget dyrere end en gammel brugt b21et motor. Et andet lille problem er turbo og manifold. Turboen har t25 flanche manifolden har t3 flanche Og de passer ikke sammen. Man kan dog bestille en gt28 med t3 flanche, men ikke alle steder. Drop Motronic. Og find noget der kan programmeres. MVH Morten |
Forfatter: | C Madsen [ 15 jul 2008, 10:06 ] |
Titel: | |
som morten skriver kan du sagtens smide et 531 top på en b21et blok. har selv smidt et 530 på en b21 blok... faktisk kom den top fra min kammerats b200et så boringen burde ikke være noget problem. en forholdsmæssigt billig men meget sjovt opsætning jeg selv har prøvet er b21et blok, 530 top, k knast "fra b23e(268 grader ![]() men som Henrik siger er der ikke meget guf i motoren uden for ladetryk, men pas på for når den bygger tryk, har bagenden det med at gerne ville overhale forenden. det er absolut en motor der kan gøre din bil til en nice sleeper. ![]() MVH Claus |
Forfatter: | Volvo-Dennis [ 15 jul 2008, 17:52 ] |
Titel: | |
Tak for jeres svar! Vedr. 531 toppen, den har jo også en anden størrelse vandkanaler end de gamle toppe, kom jeg lige til at tænke på. Bliver det ikke et problem? Hvis toppen ligeledes har anden diameter, så er det da ikke "det rigtige" skulle man jo synes.. Og Henrik GM, vedr den gamle maskine, der kan du bare lige skrive en PM, vi kan nok godt finde ud af noget tror jeg. Blokken er en 89'er med ca. 240.000km på tælleren, og topstykket er vidst fra 87. Maskinen jeg har tænkt mig at smide i er dog ikke en som har lagt på lager i længere tid, men en som er ude og køre i en bil. Den skulle være ok.. Ham gutten har så bare to andre på lager også.. Men det lyder jo godt når man siger at man kender en som har hele tre stk på lager ![]() At GT2860'eren oftest er set med t25 flange, er lige en tanketorsk fra min side. Men valg af turbo er den mindste bekymring, da det er noget man "nu nok skal finde ud af". MS vil jeg også langt om længe kaste mig ud i, efter at have truet med det i et par år. Også fordi jeg nu har noget andet at køre i pt, så der skal ikke kastes noget sammen i en fart. Valg af knast bliver nu nok en V, da det også er den jeg kører med nu. Som Morten VJ også skriver i sit projekt, den føles mere allround. Jævnt træk helt op. Har med tiden prøvet B, V, K, T, Vx3.. B og T er mest med fra bunden, K trækker som en tosset i de høje rpm (Min gamle 760T lavede 253hk med denne knast, og 243hk med B'eren..), Vx3'eren skulle jeg bare have kastet efter katten fra start. For at en B21ET kan kastes i en 700 serie, er der jo et par komplikationer.. Oliefilter sidder jo anderledes på de to motorer, kan man bare tage oliefilter-konsol fra B230et'eren og flytte over på B21'eren? Så muliggør det jo også at man kan bruge oliereturrør og motorophæng fra 230'eren. Det kunne være skønt hvis det kan lade sig gøre.. Så meget genbrug som muligt ![]() |
Forfatter: | C Madsen [ 15 jul 2008, 18:43 ] |
Titel: | |
hvis du søger på nettet vil du finde mange der faktisk har brugt både 530 og 531 toppe på deres b21et blokke. hvad montering af b21 i 740 angår, så er det bare at flytte hele motorophænget og relokatoren til oliefilteret med over. har lige lagt en en b23et blok i min brors 740, godt nok med en b234f top og en lille mølle .. men det er proceduren. ikke noget rocketsience i det ![]() |
Forfatter: | Morten VJ [ 15 jul 2008, 18:50 ] |
Titel: | |
Kølekanaler det er intet problem. Jeg kører selv med en blok der oprindelig er født med en top der har de store kanaler, og har en 530 top med de små kanaler. Kanalerne i blokken er af samme størrelse, som jeg husker det. Olie filter konsollen kan uden problemer overflyttes. Måske skal rør gevindet overflyttes. Motor ophæng er intet problem det er samme boltmønster på blokken. Diametren er så heller ikke noget problem. 531 toppen har jo så et større forbrændingskammer, så du får ennu lavere kompression, men idak kan man købe en tyndere toppakning end standart, og det kan hjælpe meget.. Søg på cometic. regn lidt på det, Og man siger 0,1 mm stræk på plejlstænger pr 1000 rpm. + lidt sikkerhed. Lukkevinklen på indsugnings kansten skal man heller ikke undervurdere. MVH Morten |
Forfatter: | Volvo-Dennis [ 15 jul 2008, 22:02 ] |
Titel: | |
Hvad vil ulempen være med den lave kompression, 531 toppen giver? |
Forfatter: | Morten VJ [ 16 jul 2008, 05:26 ] |
Titel: | |
Mindre moment, når den kører som sug, og lidt dårliger brændstof økonomi. Men jeg har ikke regnet på hvor meget lavere kompforholdet bliver. Men den starter jo med 7,5/1. Så der er jo plads til noget tryk med den rette turbo. MVH Morten |
Forfatter: | Volvo-Dennis [ 16 jul 2008, 10:40 ] |
Titel: | |
Nå ja, selvfølgelig. Har du et foreslag til hvad den rette turbo kan være til sådan en maskine? effekt målet er ca. 250hk +/-.. |
Side 1 af 2 | Alle tider er UTC + 1 time |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |