Powerforum
http://powerforum.dk/

20vt går skidt, jeg er ved at blive sindsyg!!
http://powerforum.dk/viewtopic.php?f=4&t=20786
Side 1 af 2

Forfatter:  Peter E [ 13 jul 2008, 15:02 ]
Titel:  20vt går skidt, jeg er ved at blive sindsyg!!

Jeg har lige lavet en komplet ny motor til en seat ibiza. Den kører 1500km tilkøring uden problemer. Herefter gives der gas til ca 4000omdr og 0,5bar. og her går den første gang på 3 cyl. Der slukkes og startes igen, problemet er væk, så kommer den til RH for at blive kørt ind igen, da den rammer 4000omdr. så begynder problemet. Den går på 3 cylindre, og det virker som om den mister gnisten. Nå jeg skifter løfterne, da de stort set er de eneste som er brugt, og der er en lille mislyd fra den ene. Jeg troede at den lod en ventil stå åben og derfor den så gik ned på 3 cylindre. Dette hjalp ikke, så der kom 4 nye spoler på + tændrør. Nu er ALT nyt i den motor. Men problemet der stadig, dog er det blevet meget værre, jeg tager en kompressions test på den, 11bar på alle 4 cylindre... Det bliver sgu ikke nemmere. Olietrykket ligger på 5bar, så det holder heller ikke ventilerne åbne. Den går nu hele tiden på 3 cylindre. Førhen kunne den godt gå fint med på alle 4, lige indtil den fik over 3000omdr. Og jeg prøvede flere gange at den kunne gå ad H til de første 8 gange den blev startet, og den 9 gang går den som en drøm, uden nogen problemer. Men slukker man, og starter igen, så er den gal igen. Jeg har været igennem alle stelforbindelser, og tjekket ladeanlæg. Igår tog jeg endnu en komp test, nu er der ingen liv på cylinder 2.?? Dette i sig selv kunne der jo være en forklaring på, der er kommet nye styr i toppen, så det kunne jo være at der er for lidt tolerance og den simpelthen hænger i ventilerne. Men det jeg syntes er mærkeligt, er at når den går skidt, og jeg så tjekker gnisten, så er det som om at den går fra at være blå og til at være mere rødlig, jeg ved ikke om det kan være pga den meget federe blanding, og tændrørerne er sikkert ved at være dårlige pga al den benzin. Jeg har stirret mig total blind på det, og syntes det kunne være skønt med lidt nye ideer. Her er lidt info om den.

20vt med AEB top. det er oprindeligt en E-gas
FMJ motorstyring
AEM mapsensor
ALT er nyt-----> pånær knaster
Jeg har snakker med Flemming (mange gange) og han er sikker på at det ikke er motorstyringen.

Ring gerne på 25347191 hvis du har et bud

Peter

Forfatter:  Runesm [ 13 jul 2008, 15:08 ]
Titel: 

Hvis problemet er konstant ville jeg hive topdækslet af den, og så vil jeg håndtørne motoren indtil alle løfterne på cylinder 2 har sluppet knasten, altså knasterne peger mest muligt væk. Så bør du kunne se om en af dem bliver nede.

Forfatter:  Peter E [ 13 jul 2008, 15:42 ]
Titel: 

Jeg tjekkede om de var oppe da jeg skiftede løftere, og det var de alle. Men det er da helt klart næste skridt som du siger Rune.
Det er ikke konstant, det er der vi har balladen :-)

Forfatter:  JPP [ 13 jul 2008, 16:39 ]
Titel: 

Hvis vi holder kompressionstesten uden for, så sætter jeg mine mønter på løs forbindelse...

Forfatter:  Lars PH [ 13 jul 2008, 17:05 ]
Titel: 

Og der er ikke en dyse som har snydt og ikke givet benzin

Forfatter:  Wankel [ 13 jul 2008, 17:29 ]
Titel: 

Turbotrykket som blæser gnisten ud. ?

Forfatter:  Wildert [ 13 jul 2008, 18:32 ]
Titel: 

JakobM skrev:
Hvis vi holder kompressionstesten uden for, så sætter jeg mine mønter på løs forbindelse...


Ohhh... been there, done that - der var overskriften her ca. passende for min tilstand.
Havde problemer med udsættere, 3 cyl, resets i MegaSquirt - the LOT!
Kom nogle gange, andre gange ikke - hen over 1-1½ år.
Pludseligt var den der FAST - det viste sig at være et stik til en dyse, hvor en ledning var knækket.

Forfatter:  Peter E [ 13 jul 2008, 18:50 ]
Titel: 

Når jeg har kørt en tur i den og skruer tændrørerne op, så er den vasket helt ren på 2´eren. Måske skulle jeg prøve er par andre dyser, så kan jeg da udelukke det også. Med hensyn til løs forbindelse, så er der selvf en mulighed, og det er det næste jeg måler igennem, det er bare ikke let at lave spændingsfalds målinger når bilen næsten ikke kan holse sig igang :-)

Forfatter:  klyfax [ 13 jul 2008, 19:50 ]
Titel: 

Peter E skrev:
Når jeg har kørt en tur i den og skruer tændrørerne op, så er den vasket helt ren på 2´eren. Måske skulle jeg prøve er par andre dyser, så kan jeg da udelukke det også. Med hensyn til løs forbindelse, så er der selvf en mulighed, og det er det næste jeg måler igennem, det er bare ikke let at lave spændingsfalds målinger når bilen næsten ikke kan holse sig igang :-)


Så ohm lednings nettet ud i stedet for...

Men som Jakob siger, holder man komp. testen udenfor, så ville jeg også holde på en løs forbindelse...

Forfatter:  Morten VJ [ 13 jul 2008, 20:14 ]
Titel: 

klyfax skrev:
Peter E skrev:
Når jeg har kørt en tur i den og skruer tændrørerne op, så er den vasket helt ren på 2´eren. Måske skulle jeg prøve er par andre dyser, så kan jeg da udelukke det også. Med hensyn til løs forbindelse, så er der selvf en mulighed, og det er det næste jeg måler igennem, det er bare ikke let at lave spændingsfalds målinger når bilen næsten ikke kan holse sig igang :-)


Så ohm lednings nettet ud i stedet for...

Men som Jakob siger, holder man komp. testen udenfor, så ville jeg også holde på en løs forbindelse...


En ohm måling virker kun ved en meget dårlig forbindelse.
En scope måling af tændspoler, og dyser, giver et realistisk svar.

PS.
Jeg kan absolut ikke lide den manglende kompression på en cylinder.
Så der ville jeg søge fejlen først.
En ventil der hænger er set før og den kan være periodisk:grr:

MVH

Morten

Side 1 af 2 Alle tider er UTC + 1 time
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/