Powerforum http://powerforum.dk/ |
|
Tvivl om Kompressor eller Turbo? http://powerforum.dk/viewtopic.php?f=4&t=20618 |
Side 1 af 4 |
Forfatter: | Rosendal [ 16 jun 2008, 20:58 ] |
Titel: | Tvivl om Kompressor eller Turbo? |
Jeg er kommet meget i tvivl om hvad jeg skal vælge. Jeg har enlig en plan om kompressor. Men kan jeg finde en som kan levere ca. 250-350HK på en 2,0 16v ABF moto (VW) eller skal jeg finde en Turbo i stedenfor? Jeg har ikke det store kendskab til de forskellige kompressor model desværre. |
Forfatter: | Zorak [ 16 jun 2008, 21:07 ] |
Titel: | |
Er det en dagligdags bil? Personligt ville jeg vælge turbo da man slipper for at den laver tryk hele tiden som jo giver dårligere benzin-økonomi når den vil køre med en 12:1 blanding istedet for en 14,7:1.. Men det er måske ikke noget problem når man taler om så stor en kompressor? |
Forfatter: | Rosendal [ 16 jun 2008, 21:10 ] |
Titel: | |
Det er ren track day - race bil. Der kommer plader på den, men det er ingen daily drive. ![]() Også derfor jeg hælder lidt mere til kompressor da det giver en mere jævn effekt forøgelse som jeg tror vil hjælpe meget på vej ud af en kurve f.eks. |
Forfatter: | Runesm [ 17 jun 2008, 18:22 ] |
Titel: | |
Det kommer an på køreteknik/stil. Hamrer du hårdt på gassen men sent i svinget er du best tjent med en turbo, da der så lige er forsinkelsen på de ekstra krafter. Begynder du tidligt i svinget men med blød fod, så er det kompressoren. Kompressoren vil under alle fald levere det blødeste effektforøgelse. |
Forfatter: | K-FINN [ 17 jun 2008, 18:40 ] |
Titel: | |
Zorak skrev: Er det en dagligdags bil? Personligt ville jeg vælge turbo da man slipper for at den laver tryk hele tiden som jo giver dårligere benzin-økonomi når den vil køre med en 12:1 blanding istedet for en 14,7:1..
Men det er måske ikke noget problem når man taler om så stor en kompressor? Ikke noget problem hvis man bruger en kompressor fra en toyota, den er med EL-kobling.. |
Forfatter: | duckstar [ 17 jun 2008, 18:54 ] |
Titel: | |
Jeg ville af flere årsager vælge turbo - er dog farvet i holdningen, har aldrig ejet en kompressorbil. Mit argument ville primært være det lette i at styre ladetryk, hæve/sænke det og i det hele taget styre det elektronisk. |
Forfatter: | Rosendal [ 17 jun 2008, 21:08 ] |
Titel: | |
Okay. Men er det overhovedet muligt a rykke en 250 til 350HK ud af en kompressor og i givetfald, hvilken skal der bruges? |
Forfatter: | Yugo Turbo [ 18 jun 2008, 12:35 ] |
Titel: | |
1. Kompressor er noget man har på værkstedet, ikke i bilen! 2. hvor mange professionelle racerteams bruger kompressor? det er en nødløsning for de der ikke kan/tør gå igang med turbo. |
Forfatter: | VRT [ 18 jun 2008, 13:46 ] |
Titel: | |
Med den rigtige type kompressor, tror jeg du er lige så godt stillet på bane som med turbo. Måske lige med undtagelse af oval-baner ![]() Porsche testede jo engang både en roots kompressor, og en turbo på en 944 2,5 16v. Først 10 sekunder efter, at pedalen er trådt i bund, laver turboen samme ladetryk som kompressoren, som lader med fuldt tryk efter 4 sek. Det samme gælder acceleration, hvor der gik over 16 sekunder, før turboen overhaler kompressoren. Så på en bane som Jyllandsringen, tror jeg du vil være bedre stillet med en kompressor. Dog tror jeg du vil løbe ind i problemer med en roots som skal lave 300 hk på en ABF, for så snakker vi jo over 1 bar i ladetryk, og så begynder den termiske virkningsgrad, at falde drastisk. En centrifugal kompressor er der ikke meget træk i før et stykke oppe i omdrejninger, da ladetrykket stiger med omdrejningerne. Til gengæld er de billige, og lette at arbejde med. Det mest oplagte, og mest spændende, må være en skrue kompressor, men også den klart dyreste løsning. |
Forfatter: | Rosendal [ 22 jun 2008, 20:06 ] |
Titel: | |
Lindahl skrev: Med den rigtige type kompressor, tror jeg du er lige så godt stillet på bane som med turbo. Måske lige med undtagelse af oval-baner
![]() Porsche testede jo engang både en roots kompressor, og en turbo på en 944 2,5 16v. Først 10 sekunder efter, at pedalen er trådt i bund, laver turboen samme ladetryk som kompressoren, som lader med fuldt tryk efter 4 sek. Det samme gælder acceleration, hvor der gik over 16 sekunder, før turboen overhaler kompressoren. Så på en bane som Jyllandsringen, tror jeg du vil være bedre stillet med en kompressor. Dog tror jeg du vil løbe ind i problemer med en roots som skal lave 300 hk på en ABF, for så snakker vi jo over 1 bar i ladetryk, og så begynder den termiske virkningsgrad, at falde drastisk. En centrifugal kompressor er der ikke meget træk i før et stykke oppe i omdrejninger, da ladetrykket stiger med omdrejningerne. Til gengæld er de billige, og lette at arbejde med. Det mest oplagte, og mest spændende, må være en skrue kompressor, men også den klart dyreste løsning. Hvad ligger en skrue kompressor ca. i af pris? Det kan godt være du har ret i at det bliver et problem at komme over en 300HK, det er jo ikke andet end en 2,0. Men ville du mene at med en god centrifugal kompresser både der nok kunne hentes mellem 250-300HK? |
Side 1 af 4 | Alle tider er UTC + 1 time |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |