Powerforum
http://powerforum.dk/

Reprofilering af knaster. Et par spørgsmål. (VR6 maskine)
http://powerforum.dk/viewtopic.php?f=4&t=20357
Side 1 af 3

Forfatter:  Volvo-Dennis [ 30 apr 2008, 21:36 ]
Titel:  Reprofilering af knaster. Et par spørgsmål. (VR6 maskine)

Hej Folkens..

Har lige et par spørgsmål vedrørende reprofilering af knastakseler. Jeg har gang i et motorprojekt på en VR6 motor i en vento jeg er ved at få kastet sammen.
Da maskinen skal have lidt mere effekt (uden turbo) så skal der ordnes knaster bl.a.. Så i stedet for at investere i et sæt schrick knaster f.eks, så har jeg overvejet at få dem reprofileret hos westspeed. De siger at durationen ender på 283 grader.

Hvad er fremgangsmåden egentlig når man reprofilerer de org. knaster?

Er det en lige så fin løsning som et sæt "ægte" tuner-knaster?

Dennis

Forfatter:  Morten VJ [ 01 maj 2008, 07:00 ]
Titel: 

Man tager en meget stor slibesten, og sliber af knastens base cirkel.
Den del af knasten hvor ventilerne er lukket.
Og så modeficerer man knastens åbne og lukke flanker, også ved at slibe.

Der er så 3 problemer ved at reprofilere.

Hvor dyb er hærdningen på knasten? (levetid)

Skal løfterne scimses op, med såkaldet Laschcaps, for at virke ordentligt.

Og da den er baceret på en standart knast, så må profilet blive et kompromis, og ikke helt optimalt.
Det kan have indvirkning på støj, levetid og effekt.
Ift. et profil der starter helt fra grunden, med et nyt emne.

Håber det også besvarede spørgsmål nr 2.

MVH

Morten

Forfatter:  Volvo-Dennis [ 01 maj 2008, 09:34 ]
Titel: 

Hej, og tak for svaret! Når man tager materiale af knasten, så gøres løftet da også lavere, ikke?

Skal løfterne shimses med disse laschcaps, selvom de er hydrauliske?

umiddelbart lyder det som en dårlig idé med reprofilerede knaster..

Men måske er det mig der er tosset, men forstår ikke hvordan det kan give effekt at man sliber materiale af knasterne :?

Forfatter:  Morten VJ [ 01 maj 2008, 10:25 ]
Titel: 

Nej det bliver større.

Forestil dig at du har et stykke rundjern, som du lægger op på 2 lejebukke.
Og du sættter et måleur på i midten.
Drej rundjernet en omgang og du har 0 løft.
Nu sliber du en mm af i en halvcirkel, på stykket der sidder imellem lejebukkene.
Og 0 stiller måleuret på denne del.
Drej en omgang og måleuret vil vise en mm løft.
Slib 2 mm af, og du får 2mm løft OSV.

Laschcaps behøver ikke at være nødvendige, det kommer helt an på hvordan løfteren er lavet, og hvor meget der er taget af knasten.
Der kan også opstå et problem med olie tilførslen til løfteren.

Kort sagt der kan opstå en masse problemer, når man laver om på fabrikkens konstruktion.

I mine øjne er det en nødløsning, med en omslebet knast.
Og jeg vil til en hver tid vælge en ny knast.

MVH

Morten

Forfatter:  Volvo-Dennis [ 01 maj 2008, 11:09 ]
Titel: 

Okay, så er jeg med! Men som du siger, det virker noget som en nødløsning.
Mht. til olietilførsel og laschcaps, så nævnte westspeed intet om dette da jeg henvendte mig til ham. Der fik jeg bare at vide at de havde gode erfaringer med at slibe dem om til en 283 graders sag.

Men tror at jeg overvejer at købe nogle nye i stedet for :?

Dennis

Forfatter:  møffe [ 01 maj 2008, 22:23 ]
Titel: 

Volvo-Dennis skrev:
Okay, så er jeg med! Men som du siger, det virker noget som en nødløsning.
Mht. til olietilførsel og laschcaps, så nævnte westspeed intet om dette da jeg henvendte mig til ham. Der fik jeg bare at vide at de havde gode erfaringer med at slibe dem om til en 283 graders sag.

Men tror at jeg overvejer at købe nogle nye i stedet for :?

Dennis
har prøvet at montere lidt knaster fra westspeed på N9C motore (ford 8V dohc) og der er ingen problemer. std hydraliske løftere virker fint, og motoren får skam flere hk. og de holder også ganske lang tid. (ja over de 50-60k km jeg ved at par motore har kørt) kan ikke se problemet i at spare lidt penge ( org piper 6600kr og westspeed 2200kr)

Forfatter:  Slavteren [ 02 maj 2008, 07:56 ]
Titel: 

Jeg vil heller ikke mene at det ubetinget behøver at være en nødløsning.. vil man eksperimentere lidt gir det bla mulighed for at vælge duration og løft som måske ikke kan købes fra nyt. det gir mulighedder for motorer man ellers ikke kan få noget til, og for os der har et meget stramt budget hjælper det unægteligt noget.

med hærdningen skal nye knaster jo også hærdes, så "risikoen" burde vel være den samme.

Jeg siger ikke at det er den bedste løsning for alle og enhver, som alt andet er der jo nogle kompromisser, men at kalde det en nødløsning er jeg absolut ikke enig i.

Forfatter:  Volvo-Dennis [ 02 maj 2008, 22:07 ]
Titel: 

Ved i ca. hvor mange km sådan et sæt reprofilerede knaster holder?

Forfatter:  møffe [ 03 maj 2008, 11:03 ]
Titel: 

ved ikke. mine PIPER omslebne har "kun" gået ca 180k km. og den har aldrig vist de store effekt mangler ud over et slidt topstykke da motoren havde gået 300k og de blev smidt i nyrenoveret motor og gik 50k mere.

og som sagt så har jeg monteret nogle som har gået en 50-60k uden probs, de er fra westspeed. så tror det mest er fordomme.

Forfatter:  Volvo-Dennis [ 03 maj 2008, 17:41 ]
Titel: 

Okay, jeg har forresten også hørt fra westspeed igen. De har ikke før haft problemer eller noget med reprofilerede knaster på en vr6'er. Så måske skulle man alligevel overveje det?

Ved i om man får ca. den samme effekt fra et sæt westspeed knaster, som ved et nyt sæt fra f.eks schrick?

Side 1 af 3 Alle tider er UTC + 1 time
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/