Powerforum http://powerforum.dk/ |
|
oliekøling af gearkassen http://powerforum.dk/viewtopic.php?f=4&t=20259 |
Side 1 af 1 |
Forfatter: | peter holst [ 11 apr 2008, 09:09 ] |
Titel: | oliekøling af gearkassen |
jeg skal have lavet oliekøling på min gearkasse og det forreste diff. på min alfa 155 q4. er der nogen der kan hjælpe med en adresse på et sted hvor jeg kan få en pumpe? |
Forfatter: | grydesvamp [ 11 apr 2008, 09:13 ] |
Titel: | |
du behøver ingen pumpe hvis du vel og mærke har plads til en snedig løsning. når tandhjulene i gearkasssen drejer rundt og rammer olien vil olien blive sprøjtet op på siden af gearkassen. find det punkt og monter din oliekøler udenpå, tyngde kraften klarer resten. den fancy løsning (for mange den rigtige) er at finde en pumpe fra summit evt et helt kit. |
Forfatter: | Wankel [ 11 apr 2008, 12:30 ] |
Titel: | |
grydesvamp skrev: du behøver ingen pumpe hvis du vel og mærke har plads til en snedig løsning.
når tandhjulene i gearkasssen drejer rundt og rammer olien vil olien blive sprøjtet op på siden af gearkassen. find det punkt og monter din oliekøler udenpå, tyngde kraften klarer resten. Say what now ![]() Forklaring udbedes, tak |
Forfatter: | HenrikGM [ 11 apr 2008, 16:20 ] |
Titel: | |
Wankel skrev: grydesvamp skrev: du behøver ingen pumpe hvis du vel og mærke har plads til en snedig løsning. når tandhjulene i gearkasssen drejer rundt og rammer olien vil olien blive sprøjtet op på siden af gearkassen. find det punkt og monter din oliekøler udenpå, tyngde kraften klarer resten. Say what now ![]() Forklaring udbedes, tak Ret simpelt faktisk, og rigtigt udformet helt vedligeholdsfrit! Olien bliver kastet af tandhjulet, ca. kl4 på vej op(kan variere lidt). Olien rammer væggen med en ganske betydelig hastighed, og det kan man udnytte som en "højtryksside". Omvendt er der steder i gearkassen hvor trykket er meget lavt, og ,ja, det siger vel sig selv. Hvis du har muligheden så kan du bare skrue fittings i de rigtige steder. Alternativet er at man kan lave en lille oliepickup, en slags tragt der sidder inden i gearkassen og fanger den olie der smides af tandhjulet. Ud igennem siden, og i køleren. |
Forfatter: | Morten VJ [ 11 apr 2008, 16:26 ] |
Titel: | |
grydesvamp skrev: du behøver ingen pumpe hvis du vel og mærke har plads til en snedig løsning.
når tandhjulene i gearkasssen drejer rundt og rammer olien vil olien blive sprøjtet op på siden af gearkassen. find det punkt og monter din oliekøler udenpå, tyngde kraften klarer resten. den fancy løsning (for mange den rigtige) er at finde en pumpe fra summit evt et helt kit. Idden er faktisk ikke så tosset. Hvis man har plads til et opsamlings kar inde i gearkassen. Hvilket er meget tvilsomt. Alternativet er at lave en lang slids i huset, men det er ikke særligt optimalt ud fra et styrkemæssigt synspunkt. ![]() En pumpe fra biltema et par slanger og en tomatgearkasse køler. Er vel buget løsningen. Hvis den skal køre på gaden er en form for temperatur styring på sin plads. Hvor varm bliver olien da?? MVH Morten |
Forfatter: | Ravnen [ 11 apr 2008, 16:37 ] |
Titel: | |
Ja Storm p. har sku ikke levet forgæves (jeg skulle vide det), inden du har fundet ud af hvordan et sådant "system" virker har du brugt din tid bedre på at købe en elektrisk pumpe og så tage den derfra... |
Forfatter: | peter holst [ 12 apr 2008, 08:44 ] |
Titel: | |
en adresse i dk hvor pumpen kan købes? |
Forfatter: | Ravnen [ 12 apr 2008, 09:45 ] |
Titel: | |
Rene, HS Trading 23424319 eller fra Summit i USA, det er de rigtige pumper, hvis det skal være en billig Storm P/Powerforum pumpe fra en gammel havetraktor noget har jeg ingen bud... |
Forfatter: | Ferrari Killer [ 12 apr 2008, 11:35 ] |
Titel: | Re: oliekøling af gearkassen |
peter holst skrev: jeg skal have lavet oliekøling på min gearkasse og det forreste diff. på min alfa 155 q4.
er der nogen der kan hjælpe med en adresse på et sted hvor jeg kan få en pumpe? Hva hulen skal du da bruge den til, siden du vil have geakasse og forreste diff kølet? (Jeg mener da ikke at rallyversionerne af Delta´erne har kølet deres kasse og diff..?!) Er det ikke et overkill..? |
Forfatter: | peter holst [ 13 apr 2008, 08:44 ] |
Titel: | |
jeg skal kun bruge den til trackdays og måske nogle klub løb. de biler der blev benyttet til banekørsel har alle denne form for køling - gearkassen skulle eftersigende kunne holde noget længere kombineret med et par andre ændringer. |
Side 1 af 1 | Alle tider er UTC + 1 time |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |