Powerforum http://powerforum.dk/ |
|
Spær på FWD, pengene værd? http://powerforum.dk/viewtopic.php?f=4&t=20223 |
Side 1 af 5 |
Forfatter: | VRT [ 06 apr 2008, 14:08 ] |
Titel: | Spær på FWD, pengene værd? |
Er 5500-7500,- godt givet ud til et Quaife ell. Peloquin ATB-spær, på en forhjulstrukken bil med 280 hk? Der sidde antispin på bilen fra fabrikken, men det er ikke til megen gavn, selv ikke da bilen var standard ![]() Hvis bilen er en hverdagsbil, og en sjælden gang bruges til lidt 1/4 mile, er det spær så pengene værd? Giver det en mærkbar forbedring af accelerationen generelt, eller er det primært for hardcore racere, som jagter det sidste 1/10 sekund? Jeg er meget i tvivl, da jeg alligevel skal ha gearkassen ud her i næste måned. |
Forfatter: | Ferrari Killer [ 06 apr 2008, 15:25 ] |
Titel: | Re: Spær på FWD, pengene værd? |
Lindahl007 skrev: Er 5500-7500,- godt givet ud til et Quaife ell. Peloquin ATB-spær, på en forhjulstrukken bil med godt og vel 400 hk?
Der sidde antispin på bilen fra fabrikken, men det er ikke til megen gavn, selv ikke da bilen var standard ![]() Hvis bilen er en hverdagsbil, og en sjælden gang bruges til lidt 1/4 mile, er det spær så pengene værd? Giver det en mærkbar forbedring af accelerationen generelt, eller er det primært for hardcore racere, som jagter det sidste 1/10 sekund? Jeg er meget i tvivl, da jeg alligevel skal ha gearkassen ud her i næste måned. Det er det ikke til dit brug! Mange hk, forhjulstræk, og racerbil på bane eller rally = spær et must! Ellers ikke.... |
Forfatter: | Morten VJ [ 06 apr 2008, 15:52 ] |
Titel: | Re: Spær på FWD, pengene værd? |
Lindahl007 skrev: Er 5500-7500,- godt givet ud til et Quaife ell. Peloquin ATB-spær, på en forhjulstrukken bil med godt og vel 400 hk?
Der sidde antispin på bilen fra fabrikken, men det er ikke til megen gavn, selv ikke da bilen var standard ![]() Hvis bilen er en hverdagsbil, og en sjælden gang bruges til lidt 1/4 mile, er det spær så pengene værd? Giver det en mærkbar forbedring af accelerationen generelt, eller er det primært for hardcore racere, som jagter det sidste 1/10 sekund? Jeg er meget i tvivl, da jeg alligevel skal ha gearkassen ud her i næste måned. Hvis du har godt og vel 400 hk. Og bruger dem en gang imellem. Så ja det er en forbedring. Hvis du er i tvivl om det er en forbedring, så har du: 1 ikke godt og vel 400 hk. 2 du bruger dem aldrig. Og så er det unødvendigt. MVh Morten |
Forfatter: | John Sahl [ 06 apr 2008, 15:55 ] |
Titel: | Re: Spær på FWD, pengene værd? |
Jeg lytter lige med her, da jeg med min bil oplever at den gerne vil vandre til siden når jeg fyrer den af op igennem gearene og er ret lokket af et Quaife-spær, men samtidigt er min bil en hverdagsbil (når den kører) så jeg er sgu noget i tvivl om det er godt eller ej.. . |
Forfatter: | VRT [ 06 apr 2008, 16:29 ] |
Titel: | Re: Spær på FWD, pengene værd? |
Morten VJ skrev: Lindahl007 skrev: Er 5500-7500,- godt givet ud til et Quaife ell. Peloquin ATB-spær, på en forhjulstrukken bil med godt og vel 400 hk? Der sidde antispin på bilen fra fabrikken, men det er ikke til megen gavn, selv ikke da bilen var standard ![]() Hvis bilen er en hverdagsbil, og en sjælden gang bruges til lidt 1/4 mile, er det spær så pengene værd? Giver det en mærkbar forbedring af accelerationen generelt, eller er det primært for hardcore racere, som jagter det sidste 1/10 sekund? Jeg er meget i tvivl, da jeg alligevel skal ha gearkassen ud her i næste måned. Hvis du har godt og vel 400 hk. Og bruger dem en gang imellem. Så ja det er en forbedring. Hvis du er i tvivl om det er en forbedring, så har du: 1 ikke godt og vel 400 hk. 2 du bruger dem aldrig. Og så er det unødvendigt. MVh Morten Jeg er ikke i tvivl om, at der er noget at hente med et spær. Spørgsmålet gik mere på, om det der er at hente, opvejer prisen på 55-7500,- Jeg kører aldrig på grus, og gir den sjældent rigtig gas, når det er glat (regn ell. sne). Vil jeg være (næsten) lige så godt stillet ved kun at montere et sæt Toyo R888, eller er spær en god investering? Flere nyere forhjulstrukne biler med kraftige motore, er jo efterhånden monteret med spær fra fabrikken (Neon SRT4, Mazda 3 MPS, Ford Focus RS, m.fl.), så jeg tænkte om der var noget at hente i en hverdagsbil, som kører lidt ræs engang imellem. Altså en cost-benefit vurdering! |
Forfatter: | Morten VJ [ 06 apr 2008, 17:02 ] |
Titel: | |
Et spær virker altid regn eller sne, hvordan virker dine fine raceraktige dæk når de er slidte ![]() Cost benefit, er et umuligt spørgsmål, men jeg må sige at 180 hk med spær er meget mere velkørende end 200 hk uden spær. Dette er på en forhjulstrækker, af mærket Honda. Hvis jeg ikke gætter helt forkert mht. til din bskrivelse af antispinsystemet. Så har du en VW eller en af deres kloner. Og som standart på våd vej er de umulige. Med 400 hk på tør vej ![]() Det tror jeg ikke jeg ønsker at opleve ![]() MVH Morten |
Forfatter: | JerrilD [ 06 apr 2008, 19:51 ] |
Titel: | |
Låner lige tråden lidt hvis det er i orden?? Hvor skal man montere sådan et spær?? |
Forfatter: | Runesm [ 06 apr 2008, 20:24 ] |
Titel: | |
Spørgsmålet er umiddelbart ikke forstået, men jeg gætter på at du ikke ved hvor et spær sidder? Det sidder i differentialet og sørger for at fordele kraften mellem de trækkende hjul. |
Forfatter: | klyfax [ 06 apr 2008, 20:27 ] |
Titel: | |
Et spær diff, monteres i stedet for orig. diffet. Se den her video. 204 hk, uden spær. 0-100 på 7-8 sek, og 0-180 på 17 sek. http://videos.streetfire.net/video/Toyo ... _18462.htm Se den her efterfølgene. 187 hk, spær, vejer lidt mere, omkring 75 kg mere. 0-100 på 5-6 sek, og 0-180 på 17 sek. http://www.bilgalleri.dk/html/vid_vis.asp?VideoID=5229 Begge biler er en starlet. Den med spær er tungere, har færre HK og NM. Men er faktisk lige så hurtig til 180 km/t, og hurtigere til 100 km/t. 2 sek hentet på spær, selv om den har et vægt/effekt forhold der er 0.8 HK per KG dårligere... Dæk er iøvrigt samme størrelsere på begge biler. |
Forfatter: | JerrilD [ 06 apr 2008, 20:40 ] |
Titel: | |
Runesm skrev: Spørgsmålet er umiddelbart ikke forstået, men jeg gætter på at du ikke ved hvor et spær sidder?
Det sidder i differentialet og sørger for at fordele kraften mellem de trækkende hjul. Kan godt være jeg er lidt dum, men sidder det i selve gearkassen, så man skal ha pille den ud og adskildt? |
Side 1 af 5 | Alle tider er UTC + 1 time |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |