Powerforum http://powerforum.dk/ |
|
Motor / Tuning - tryk (Ford Galaxy 2.3) http://powerforum.dk/viewtopic.php?f=4&t=19999 |
Side 1 af 2 |
Forfatter: | Jkp [ 05 mar 2008, 20:12 ] |
Titel: | Motor / Tuning - tryk (Ford Galaxy 2.3) |
Heysa. Jeg overtager snart min fars Ford Galaxy 2.3i fra 03, men den skal sq gøres lidt kvikkere. Der burde vel let kunne hives lidt hk ud af den, når den kun har 145 standard. Men hvilken type motor er det (hvor har man set den før? er det en opboret mondeo motor, eller en seat / VW motor) Hvad kan anbefales at gøre ved den? Jeg overvejer mest tryk, men hvad er at foretrække på den blok? Turbo eller Kompressor? Hvis det er en turbo, er det så nok med en T3, når den stadig skal bruges til hverdagskørsel? |
Forfatter: | Ravnen [ 05 mar 2008, 20:58 ] |
Titel: | |
Det er Ford's egen motor, og den er i familie med DOHC motorene fra Sierra/Transit (8V) og Escort RS 2000 (16V) samt Scorpio. Jeg ville prøve at montere en Rotrex kompressor hvis du kunne få plads til det, ellers turbo... |
Forfatter: | Jkp [ 05 mar 2008, 21:56 ] |
Titel: | |
Ravnen skrev: Det er Ford's egen motor, og den er i familie med DOHC motorene fra Sierra/Transit (8V) og Escort RS 2000 (16V) samt Scorpio.
Jeg ville prøve at montere en Rotrex kompressor hvis du kunne få plads til det, ellers turbo... Okay, tak for info´en... Men mht. turbo, hvilken størrelse skal jeg gå efter? Ved en kompressor, er det vel bare remskiverne der afgører effekten? |
Forfatter: | Ravnen [ 05 mar 2008, 22:43 ] |
Titel: | |
Med turboen er det et spørgsmål hvad du vil ofre kontra hvilken effekt du ønsker, med tanke på hvad du kan slippe af sted med på motoren som standard (ladetryk) så ville en KKK K27 i den billige ende- og Garrett GT28 (kugleleje) i den dyre ende kunne bruges, mht. kompressoren så er det størrelsen på den der er mest relevant... |
Forfatter: | Jkp [ 05 mar 2008, 22:57 ] |
Titel: | |
Ravnen skrev: Med turboen er det et spørgsmål hvad du vil ofre kontra hvilken effekt du ønsker, med tanke på hvad du kan slippe af sted med på motoren som standard (ladetryk) så ville en KKK K27 i den billige ende- og Garrett GT28 (kugleleje) i den dyre ende kunne bruges, mht. kompressoren så er det størrelsen på den der er mest relevant...
Målet vil ligge omkring 200-220hk, hvilket burde kunne nåes ved 0,5bar med den rette turbo... endnu engang skal den bruges til hverdag, så noget helt vildt er ikke mit mål... spørgsmålet er om motoren kan holde til de 50 ekstra HK, motoren har d.d. kun gået lidt over 100k km. er en kkk 27 ikke lige i overkanten? |
Forfatter: | Ravnen [ 06 mar 2008, 11:53 ] |
Titel: | |
Jkp skrev: Ravnen skrev: Med turboen er det et spørgsmål hvad du vil ofre kontra hvilken effekt du ønsker, med tanke på hvad du kan slippe af sted med på motoren som standard (ladetryk) så ville en KKK K27 i den billige ende- og Garrett GT28 (kugleleje) i den dyre ende kunne bruges, mht. kompressoren så er det størrelsen på den der er mest relevant... Målet vil ligge omkring 200-220hk, hvilket burde kunne nåes ved 0,5bar med den rette turbo... endnu engang skal den bruges til hverdag, så noget helt vildt er ikke mit mål... spørgsmålet er om motoren kan holde til de 50 ekstra HK, motoren har d.d. kun gået lidt over 100k km. er en kkk 27 ikke lige i overkanten? Det er hvad jeg personligt ville vælge da jeg mener at K16'eren er lidt i underkanten til en 2,3L motor, men den ville sikkert kunne bruges... |
Forfatter: | møffe [ 06 mar 2008, 23:15 ] |
Titel: | |
læker motor sådan en 2,3 16V jeg er selv ved at pille i sådan en. en af tingene der begrænser den er de std dysser på ca 191ml. de er ca maxet ud bare ved std hk (eller er det 200ml!! nå men stadig for små) den køre også med en relativ lav kompression. mener det er 9,8:1 hvor rs2k køre 10,3:1 den kan nemt klare 50hk mere. i uk bruger man ofte en 2,3 bund med en RS2K top + lidt motorcykel spjælde og sjove knaster + man smider balanceakslerne over højre/venstre skulder. så har de somregl en 190-230hk på rent sug. ved tryk skal du dog være opmærksom på at den har lidt meget tynde foringer. men snak med per fra turbodk.dk han havde en 4-500hk på sådan en ged i hans sierra. |
Forfatter: | Jkp [ 06 mar 2008, 23:47 ] |
Titel: | |
Møffe, rigtig fed information, man kan bruge til noget... takker... Men rs2000 toppen den passer lige på, eller? Hvad med den originale indsprøjtning, kan den gå på så? Er det en fordel at få skiftet dyser så, og evt få den chippet? |
Forfatter: | Ravnen [ 07 mar 2008, 10:56 ] |
Titel: | |
Det med foringerene er ikke et problem ved det ladetryk, og at "omdrejningstune" en bil med den vægt er efter min mening spild af tid og penge, en mølle kan gøre mere for det halve, jeg kan ikke lige huske om kompressionen ligger i stemplerene, men i så fald skal de også skiftes, sammen med toppen (prøv at finde en sådan for penge!) for ikke at tale om hvad knasterene koster plus det løse, jeg ville helt klart vælge tryk løsningen... |
Forfatter: | Jkp [ 07 mar 2008, 14:33 ] |
Titel: | |
Det bliver også tryk løsningen, men kan jo være man skulle lave lidt mere hen ad vejen... ![]() |
Side 1 af 2 | Alle tider er UTC + 1 time |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |