Powerforum
http://powerforum.dk/

methanol/ vand ! hvordan virker det som køling ?
http://powerforum.dk/viewtopic.php?f=4&t=19995
Side 1 af 2

Forfatter:  2fat2fly [ 04 mar 2008, 20:20 ]
Titel:  methanol/ vand ! hvordan virker det som køling ?

Min vinter bil skal snart af med pladerne og tænkte lidt på at lade den få en værdig død med turbo, altså se hvad den kan holde til inden den bliver træt.
Men den er lidt høj komp ca 8,8:1 . den en Peugeot 309 1,4i KDZ (TU3M) motor.

Hvor meget skal det til før det virker.
Hvad kan man bruge som pumpe ,dyse osv eller er vand lige så godt ?

Forfatter:  Andy [ 04 mar 2008, 20:34 ]
Titel: 

Husk lige at Methanol er temmelig agrasiv over for aluminium.

Her er lidt info:http://en.wikipedia.org/wiki/Methanol

Alt indsprøjtnings systemet skal laves i messing.

Forfatter:  HenrikGM [ 04 mar 2008, 20:54 ]
Titel:  Re: methanol ! hvordan virker det som køling ?

2fat2fly skrev:
Min vinter bil skal snart af med pladerne og tænkte lidt på at lade den få en værdig død med turbo :twisted:
Men den er lidt høj komp ca 8,8:1 . den en Peugeot 309 1,4i KDZ (TU3M) motor.

Hvor meget skal det til før det virker.
Hvad kan man bruge som pumpe ,dyse osv eller er vand lige så godt ?


Hmm....højkomprimeret iforhold til hvad?

Jeg ville kalde det lavkomprimeret, medmindre vi snakker old-school turbotuning....

Når bilen nu alligevel skal dø, så skal der ca 3x volumen til på methanol, så hele brændstofsystemet skal bøffes op. Min første tanke er at det ville man ikke gøre på en skrotbil, men måske?

Forfatter:  Morten VJ [ 04 mar 2008, 21:06 ]
Titel: 

Henrik 3x mere brændstof er det ikke lidt overdrevet.
Jeg mener helt bestemt at det er ca. 30% mere brændstof.
Men det kan også gå hend og blive riktigt meget ift. standart+ en turbo.
Og så lige problemet med at intet i brændstof systemet kan tåle sprit i høje koncentrationer i længere tid.

MVH

Morten

Forfatter:  HenrikGM [ 04 mar 2008, 22:46 ]
Titel: 

For ethanols vedkommende er energiindholdet ca 1/3 af bensins, og for Methanol er de ca. det halve, SVJH, MEN det afhænger kraftigt af den reelle sammensætning af methanolen. Ikke alt der sælges som methanol er reelt ren methanol i dets egentlige forstand. Den forøgede mængde og brændstoffets store varmeforbrug v. fordampning køler ganske meget.

I længere tid er vel ikke et problem, iogmed motoren skal dø(som jeg læser indlægget?)

Der er betydelige udfordringer ved methanoldrift, bla sker der alvorlige ting og sager med motorolien, og alle steder hvor der er methanol i kontakt med metaller der ikke er godt beskyttet eller decideret rustfri får man korrosion.

Forfatter:  david [ 04 mar 2008, 23:08 ]
Titel: 

giv den da en ordentlig omgang tandlægegas... det er klartdet hurtigste og lætteste at smaske sammen

Forfatter:  lqs [ 05 mar 2008, 06:57 ]
Titel: 

DET VAR DOG LIGEGODT SATANS. det HENRIK SKRIVER ER FORKERT!!!
metanol ca 0.45 gange energi i forhold til alm benzin. dvs afr på ca 5,5-6 ved last.
etanol ca 0,65 energi i forhold til alm benzin. dvs afr på ca 8,5-9 ved last.
MVH søren

Forfatter:  HenrikGM [ 05 mar 2008, 07:27 ]
Titel: 

lqs skrev:
DET VAR DOG LIGEGODT SATANS. det HENRIK SKRIVER ER FORKERT!!!
metanol ca 0.45 gange energi i forhold til alm benzin. dvs afr på ca 5,5-6 ved last.
etanol ca 0,65 energi i forhold til alm benzin. dvs afr på ca 8,5-9 ved last.
MVH søren


Hmm....nu tog jeg den ulejlighed at slå det op, og lidt afhængigt af hvilken tabel man finder, (det varierer lidt tydeligvist), så er brændværdierne(energiindholdet) således:

Bensin; 43500
Dieselolie; 42500
Methanol 19500
Ethanol 26900.

Så for methanolens vedkommende er det tættere på 0,45 end de ca 0,5 jeg nævnte.

Men galt går det ifht ethanolen; hvor energiindholdet ikke er 1/3 som jeg mente at huske, men derimod ca 0,62.

Men Søren; Mener du at du kan linke brændværdien og AFR forholdet i den forstand at en reducering i brændværdi også skal medføre en tilsvarende reducering i AFR?

Forfatter:  lqs [ 05 mar 2008, 07:51 ]
Titel: 

ja. men det jeg ville gøre, var ikke at stille på mit målegrej til afr.
dvs blot forsætte med de kendte benzintal for afr. dvs ca 11-1 ved fuld power. ja faktisk tættere på 10-1 ved fuld ladetryk på højtydende turbomotor. tror man bliver mindre forvirret på den måde! at arf så ikke er 10-1 men reelt måske 4,7-1 betyder mindre i min verden. man skal selvfølgelig huske at brandstofsystemet skal være tæt på enormt ved metanol. MVH søren

Forfatter:  2fat2fly [ 05 mar 2008, 19:40 ]
Titel: 

Hmm Blev jeg egentlig meget klogere af hvad jeg skulle gøre !

Hvad kan gøre for at holde den lidt kold og undgå for meget tændings banken, Skal jeg så lave noget vand sprøjt i stedet ?

Side 1 af 2 Alle tider er UTC + 1 time
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/