Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 26 feb 2025, 21:56

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 24 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 15 feb 2008, 09:24 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 15 feb 2007, 22:30
Indlæg: 109
jamen her er så mine erfaringer med at skifte styreboks.

min bil: Skoda Octavia 1.8T AGU motor


faldt over en styreboks med en ABT chip, (omkring 190 hk på 98 oktan)

prisen var 1500,- og det er noget billigere end en chipning.

problemet var bare at styreboksen kom fra en Audi A3 1.8T AGU motor.

nemt lyder det, men der findes en 4-5 forskellige styrebokse til AGU'erne ?? og de nr. på boksene stemte ikke overens.

Skoda'en: 0 261 206 519

Audi'en: 0 261 204 678

sælger ville gerne lade mig prøve den, bare for at se om det virkede.

skulle også lige rundt om startspærren, fandt ud af min bil har immo2, og det kan klares på 1 min med VAGCOM (som jeg har )

og vupti, starter første gang, og kører perfekt, INGEN tvivl om at bilen har fået mere effekt, virker dog som om at effekten hentes mere på agressiv tænding end på ladetryk.


så ved i det :tooth:


mvh

Martin


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 19 feb 2008, 21:34 
Offline
Junior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 dec 2005, 12:29
Indlæg: 55
Geografisk sted: Århus
Jeg er glad for at du fik det til at virke uden problemer.


Hilsen Peter E

_________________
Boostjunkie!!

Nu med audi S2 avant.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 19 feb 2008, 23:12 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 15 feb 2007, 22:30
Indlæg: 109
men det undrer mig sgu stadig at den ikke laver mere tryk.


har for sjov skyldt prøvet at bleede noget af styreluften til wastegaten, og så kom der sgu endnu mere liv ( alt er relativt set med jeres øjne :tooth: )

Peter, kan du ikke kigge på WG-actuatoren på det frontcut og se om der skulle stå noget med hvor kraftig fjederen er ( 65N, 85N ?? )


eller måske bliver løsningen den med en ekstra fjeder på WG actuatoren ( det er lidt klyt, men det skulle virke :tooth: )


mvh

Martin


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 20 feb 2008, 17:45 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 01 dec 2005, 20:00
Indlæg: 131
Geografisk sted: Randers
du kan da justerer aktuatoren på standard turboen.. mener RH plejer at dreje den 4 om gange. det svarer ca. til 1.1 bars ladetryk i overboost i 3 gear..

_________________
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=73188


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 21 feb 2008, 00:08 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 15 feb 2007, 22:30
Indlæg: 109
jamen jeg har skruet og gjort ved.

men lige meget hjælper det.

der skal bleedes noget luft af før det virker !!

så har lidt på fornemmeren at wastegaten er anderledes på den audi hvor boksen kommer fra.

men jeg har løsningen, det skal bare laves 8)


mvh

Martin


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 21 feb 2008, 22:25 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 15 jan 2004, 22:19
Indlæg: 353
Geografisk sted: fyn kerteminde
Jeg har set en med et T stykke på slangen mellem magnetventilen og turbo.
Den xtra slangen på T stykke havde en dyse fra en knallert eller lign. og gik ud i det fri! Lille dyse - lavt lade tryk , stor dyse - højere ladetryk!!
Nemt ik` :up:

Men løber du ikke snart tør for benzin?? ( kik nu ikke på din tankmåler :gnaek: ) Dine dyser kan vist ikke klare meget mere end 210hk + - 10hk

_________________
v/h Peter


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 21 feb 2008, 23:29 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 15 feb 2007, 22:30
Indlæg: 109
jamen jeg har skam været mere kreativ :tooth:


har monteret en microswitch på gasspjældet, som så aktiverer en magnetventil ( som er til noget campingvogn vandhalløj )

og vupti, så bleeder jeg lidt luft af.

men ville gerne ha' en lidt stærkere acuator på, for at undgå at WG bliver blæst op. mister lidt luft oppe i toppen, ved godt at turboen ikke kan flowe så meget luft, men bare lidt mere.

men jeg er nok ved grænsen af det fornuftige, jeg har dog andre dyser monteret som er lidt større.

motorstyringen finder dysserne for store, og justere derfor åbningstiden ned når den køre closed loop,

under open loop skulle den meget gerne køre faste maps udfra luftmængde, gasspjæld og omdrejninger. hvilket så skulle gi' lidt ekstra benzin oppe i toppen ( medmindre den sjover fratrækker closed loop justeringen fra open loop map'sene) det har jeg ikke kunne finde nogle steder

da den blev rullet sidst ( uden min nye styreboks ) lavede den knap 180 hk, med standard styreboks ( som er svært konservativ hvad tænding angår ) og med en lambda omkring 12.1-12.3 dog målt i rumpen ( som ikke skulle være så præcist.

har også kontrolleret tændingsfremrykningen, og som vejret er nu med 1. bar og faldende til 0.7 ved omkring 6000 o/min har omkring 1.5 til 2 graders fremrykning

så mon ikke jeg kan ramme 200 hk på 98 oktan og et andet forrør.

de anbefaler mange steder at man også skifter KAt'en, men har også læst at Kat'en godt kan håndtere effekten når vi snakker standard turbo, men forrøret er noget vil gøre en forskel.

men kom endelig med gode ideer, eller hvis i har en viden om noget som jeg har misset eller ikke helt forstået.

mvh

Martin


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 22 feb 2008, 07:47 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
er egentlig slet ikke sikker andet, end det er selve TURBO der blot viser sine begrænsninger her! tænker modtryk og ladelufttemperatur er voldsomme. MVH søren


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 28 feb 2008, 20:47 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 15 jan 2004, 22:19
Indlæg: 353
Geografisk sted: fyn kerteminde
For en tur siden skiftede jeg turbo på en golf4 150hk, til en 180hk turbo model. Den har en klump alu ved udgangen af kompressorhuset, ellers er der ikke den HELT store forskel at se..... :roll:
Den fik opgradering i/c fra nordicturbo med 2" rør fra turbo til i/c og 2.5" rør fra i/c til indmanifold. Mont foran fordamperen til klima.
Et større forrør (3" tror jeg) og anden cat som gik over i std størrelse udstødning resten af vejen.
Så lavede den 153hk og 200nm....
En tilpasning/chip og den kunne lave 189hk og 320nm.
Var ikke over 35grader luft temp på rullerne!

E-gas model!!

_________________
v/h Peter


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 28 feb 2008, 22:33 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 15 feb 2007, 22:30
Indlæg: 109
nu er min jo ikke en egas 8)

min er blevet rullet helt standard ( ok en koldluftindsugning i kofangeren )

og der lavede den 163 hk.

min fars 2.0 TFSI (200 hk ) lavede 201 hk på samme rullefelt. ( blot som reference )


mvh

Martin


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 24 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 84 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team