Powerforum http://powerforum.dk/ |
|
Køling af turbolader http://powerforum.dk/viewtopic.php?f=4&t=19901 |
Side 1 af 3 |
Forfatter: | JSH [ 20 feb 2008, 22:14 ] |
Titel: | Køling af turbolader |
Jeg mangler en løsning til sepperat køling af min turbo. Da denne sidder lavere end mit bundkar. Jeg havde forstillet mig noget med en 12V pumpe og en lille køler, med en ventilator på. Nogen idér? Evt forhandler |
Forfatter: | -ae86- [ 20 feb 2008, 22:32 ] |
Titel: | |
Tandrems trukken oliepumpe, ca 3 - 5 bars olietryk, Seperat tank til at suge olien op fra og pumpe over i en køler hvorfra det pumpes videre til turboen, hvor olien så løber lodret ned i tanken igen. Så denne tank skal også sidde under turboen, ved ikke hvor meget plads du har at gøre godt med. Men jeg vil hvertfald ikke satste på en EL-pumpe, med mindre den er af virkelig god kvalitet. Lav selv en tank, med skvulpeplader, køb en oliekøler, skaf en tandremstrukken pumpe der passer til din motor. evt. på www.summitracing.com - de har alt! |
Forfatter: | JSH [ 20 feb 2008, 23:47 ] |
Titel: | |
Det skal nok lige nævnes at det er en luftkølet folkevogns motor der er under kniven. Den har ingen tandrem og der bliver nok plads problemer med at lave et kilremssystem til en sådan pumpe. |
Forfatter: | lqs [ 21 feb 2008, 06:37 ] |
Titel: | |
køling eller smøring? reelt har du kun brug for en pumpe, altså til retur til motoren. altså hvis det er smøring/olie vi taler om. ved simple eftermonteringsæt med bagmonteret turbo, laver man det på samme måde. MVH søren |
Forfatter: | lqs [ 21 feb 2008, 07:24 ] |
Titel: | |
http://www.youtube.com/watch?v=2B2mwgsv ... re=related tror det her kan give en ide eller to! MVH søren |
Forfatter: | JSH [ 21 feb 2008, 23:31 ] |
Titel: | |
Rendte rundt med en forestilling om at det hovedsagligt var til nedkøling af turboen. da jeg regnede med at den havde en del varme den helst skulle af med. Men selvfølgelig også til smøring. Desuden syntes jeg idéen om et lukket system til køling at turboen ville skåne mig for en del problemer. Bla. tilslutning til det eksisterende oliekølingssystem, hvilken slags olie, og vil jeg være sikker på at den vil blive kølet/smurt ordentlig? Men tilgengæld ville det jo også hjælpe til at motoren blev hurtigere varm i opstartsfasen, samt øge oliemængden. Hjælp!!!! ps. spændende youtube link tak. |
Forfatter: | JSH [ 21 feb 2008, 23:32 ] |
Titel: | |
Rendte rundt med en forestilling om at det hovedsagligt var til nedkøling af turboen. da jeg regnede med at den havde en del varme den helst skulle af med. Men selvfølgelig også til smøring. Desuden syntes jeg idéen om et lukket system til køling at turboen ville skåne mig for en del problemer. Bla. tilslutning til det eksisterende oliekølingssystem, hvilken slags olie, og vil jeg være sikker på at den vil blive kølet/smurt ordentlig? Men tilgengæld ville det jo også hjælpe til at motoren blev hurtigere varm i opstartsfasen, samt øge oliemængden. Hjælp!!!! ps. spændende youtube link tak. |
Forfatter: | lqs [ 22 feb 2008, 07:44 ] |
Titel: | |
hvis ydelsen ikke skal meget over 200hk og $$$$ er rigelige??? er der faktisk mulighed for at købe evighedssmurte turboer! tidligere var der i hvert fald... de blev meget brugt på motorcykler tidligere. mener navnet var noget i retning af AEROVANE eller AERO????. et US fabrikat som jeg husker det. har sikkert nogen gamle bøger/blade hvor der står om det.... men gratis koster det sikkert ikke. men det afskaffer bestemt nogen problemer. særligt på luftkølet boxer. MVH søren |
Forfatter: | JSH [ 22 feb 2008, 12:33 ] |
Titel: | |
Turboen er monteret og manifolder er lavet specielt der efter. så ville være ked af at skulle til at lave om til anden type turbo. |
Forfatter: | Kws [ 25 feb 2008, 18:19 ] |
Titel: | |
på min gamle polo 6n 16v. byggede jeg os turbo på. og der var der heller ikke mulighed for returløb ned i bundkaret. jeg købte en brændstofs pumpe i biltema til 200 kr. den kunne smide blah blah.. men tro mig det er ikke løsningen. jeg havde den på i ca ½ time. så blev den flået af og derefter blev manifolden lavet om. så drop alt det 12v fis. det dur ikke. som de andre siger så er det enten en kilerem/tandrems drevet pumpe du skal have. men det bedste vi være at lave manifolden om. det kommer til at koste dig flere penge i veligeholdelse af det 12V skrammel. end at lave en ordenlig manifold. hvad vil du gøre når du er ude og køre og så går den 12V pumpe?? |
Side 1 af 3 | Alle tider er UTC + 1 time |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |