Powerforum http://powerforum.dk/ |
|
Olietilførsel og andre spg. om T3 lader http://powerforum.dk/viewtopic.php?f=4&t=19257 |
Side 1 af 4 |
Forfatter: | Thyregod [ 05 nov 2007, 16:52 ] |
Titel: | Olietilførsel og andre spg. om T3 lader |
Jeg skal igang med at montere turbo på min bmw e30 325i (m20) Men skal lige spørge om et par ting inden, da det hele er nyt for mig. 1. Hvor skal olietilførsel til turboen komme fra? 2. Der er oliekøler på bilen nu. Kan det ikke lade sig gøre at sætte køling til turboen der imellem ? 3. Hvad er de sidste 2 udgange (med gevind) på turboen til? (må næsten være nogen der kender en T3 turbo) 4. Hvor skal tryk-uret sættes til ? 5. Skal LMM sidde. på trykside eller sugeside ? Har set begge ting. Dog flest på tyrksiden ![]() |
Forfatter: | johan o r [ 05 nov 2007, 17:31 ] |
Titel: | |
http://www.powerpage.dk/tuning.aspx Har du læst lidt her inde?? hvis ikke, er det et godt sted at starte... 1: Du kan montere et T-stykke ved din olietryksmåler og tage olien der fra 2: Nej. olien skal løbe i et direkte fald ned i bundkaret 3: Måske vandkøling 4: efter dit spjæld, altså i indsugningsmanifoldet 5: tror der er delte meninger, men har selv haft monteret den på sugesiden. det kan jo være den ikke kan holde til trykket, eller varmen fra turboen, hvis du montere den efter turbo og før intercooler. Mvh Johan |
Forfatter: | tyson2 [ 05 nov 2007, 17:56 ] |
Titel: | |
Jeg kører med turbo på præcis samme motor, og jeg startede først med at have LMM på sugesiden, men så kunne jeg ikke køre med min Blowoff så jeg rykkede den om på tryksiden. Det fungerer fint men har hørt om nogle der havde problemer med den på tryksiden når det er rigtig koldt. Men hensyn til olietryk til turboen kan det være lidt tricky "bare" at sætte et T-stykke på ved oliekontakten, fordi den sidder nærmest omklamret af motorophænget. På min tager jeg olietrykket der men der er lavet med to forlængerstykker med olietrykskontakten i enden og olieudtaget til turboen med en banjobolt tror jeg det hedder på midten. Lidt svært at forklarere. Men du burde vel kunne tage olietrykket på tryksiden til din oliekøler? Returløbet er ikke bare lige sådan at lave på såden en motor der. Fordi oliestanden ligger helt oppe i toppen af bundkaret fordi motoren ligger lidt på siden. Så enten skal returløbet svejses på blokken over bundkaret(Sådan er det på min) Ellers skal det gå ind i bundkaret på forsiden af motoren. Min turbo sidder hængende under manifolden ved cyl 5. Men hvis jeg skulle lave det nu havde jeg valgt at have den oppe ved siden af støddæmpertårnet. Ud for Cyl. 1-2. For det første fordi det ser bedre ud ![]() Men hvor er du fra? Jeg bor på midtsjælland og du skal da være velkommen til at komme forbi og kigge på hvordan jeg har lavet det. |
Forfatter: | Thyregod [ 05 nov 2007, 17:59 ] |
Titel: | |
Tak. Det var lige hvad jeg manglede. Mangler kun 3´eren nu ![]() |
Forfatter: | tyson2 [ 05 nov 2007, 18:06 ] |
Titel: | |
Garanteret Vandkøling. Nogen siger at man godt kan bruge en turbo med vandkøling uden at sætte det til. Men skal ikke kunne sige om det passer. |
Forfatter: | duckstar [ 05 nov 2007, 20:07 ] |
Titel: | |
tyson2 skrev: Garanteret Vandkøling.
Nogen siger at man godt kan bruge en turbo med vandkøling uden at sætte det til. Men skal ikke kunne sige om det passer. Det prøvede jeg med en spritny T25 på min Fiat. Det holdt i 12.000-15.000 km. så satte den sig fast.. Link til billeder: http://powerforum.dk/viewtopic.php?t=16983&highlight= Den, igen spritnye, T25 jeg kører med nu er lavet med vandkøling. Har bare taget slangen af der går ind til varmeapparatet ude ved udtaget på motoren, ført en slange ned til turboen, ind gennem akselhuset og ud på den anden side og ind i varmeapparatet. |
Forfatter: | Thyregod [ 05 nov 2007, 22:22 ] |
Titel: | |
tyson2 skrev: Jeg kører med turbo på præcis samme motor, og jeg startede først med at have LMM på sugesiden, men så kunne jeg ikke køre med min Blowoff så jeg rykkede den om på tryksiden. Det fungerer fint men har hørt om nogle der havde problemer med den på tryksiden når det er rigtig koldt.
Men hensyn til olietryk til turboen kan det være lidt tricky "bare" at sætte et T-stykke på ved oliekontakten, fordi den sidder nærmest omklamret af motorophænget. På min tager jeg olietrykket der men der er lavet med to forlængerstykker med olietrykskontakten i enden og olieudtaget til turboen med en banjobolt tror jeg det hedder på midten. Lidt svært at forklarere. Men du burde vel kunne tage olietrykket på tryksiden til din oliekøler? Returløbet er ikke bare lige sådan at lave på såden en motor der. Fordi oliestanden ligger helt oppe i toppen af bundkaret fordi motoren ligger lidt på siden. Så enten skal returløbet svejses på blokken over bundkaret(Sådan er det på min) Ellers skal det gå ind i bundkaret på forsiden af motoren. Min turbo sidder hængende under manifolden ved cyl 5. Men hvis jeg skulle lave det nu havde jeg valgt at have den oppe ved siden af støddæmpertårnet. Ud for Cyl. 1-2. For det første fordi det ser bedre ud ![]() Men hvor er du fra? Jeg bor på midtsjælland og du skal da være velkommen til at komme forbi og kigge på hvordan jeg har lavet det. Ja det er lidt svært at forstå da jeg ikke ved hvad og hvor olietrykskontakten sidder. Her er billed af udgang og indgang til min oliekøler. Kunne noget af det evt. bruges ? http://i3.photobucket.com/albums/y63/Ya ... d-0321.jpg Og jeg bor i vestjylland så kan ikke lige smutte forbi ![]() Men min turbo kommer også til at sidde under cyl 5. Og olietilførslen er med banjobolt på min, så det ville være smart hvis det kunne laves som på din. Hvis jeg forstod hvordan. Du har ingen billeder eller noget ? |
Forfatter: | tyson2 [ 06 nov 2007, 17:18 ] |
Titel: | |
Nej, desværre, ingen billeder. Men jeg kan da prøve og se om jeg kan flække en tegning sammen i paint. |
Forfatter: | Thyregod [ 06 nov 2007, 17:22 ] |
Titel: | |
Kunne være godt. Har fundet en garrett t3 på carlab.dk - De skriver den er vandkølet og ikke oliekølet. Så nu forstår jeg ingenting. |
Forfatter: | John Sahl [ 06 nov 2007, 17:27 ] |
Titel: | |
Thyregod skrev: Har fundet en garrett t3 på carlab.dk
- De skriver den er vandkølet og ikke oliekølet. Så nu forstår jeg ingenting. Olie = Smøring Vand = Køling De har ikke umiddelbart noget med hinanden at gøre. . |
Side 1 af 4 | Alle tider er UTC + 1 time |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |