Powerforum http://powerforum.dk/ |
|
Undersmøring af stempler... http://powerforum.dk/viewtopic.php?f=4&t=18467 |
Side 1 af 1 |
Forfatter: | Bekmand [ 21 jun 2007, 18:56 ] |
Titel: | Undersmøring af stempler... |
Læste noget på BG idag om en der havde en Blok til salg hvor der var under smøring på, han nævnte at der var forskel i HK hvis det var med og uden undersmøring..... 160-170 uden undersmøring 210 - 220 Med undersmøring Holder den påstand vand, for så skal jeg da klart have det på min nu den er under hovedrenovering......! Hvad er fordelene ved undersmøring og hvad koster det at bygge...?? Hilsner Martin |
Forfatter: | Morten VJ [ 21 jun 2007, 19:27 ] |
Titel: | |
Fordelen ved undersmøring er at man kan holde temperaturen på stempel toppen nede. Hvilket betyder at man kan bruge mindre tolerencer imellem stempel og cylindervægge. Hvilket igen betyder at man kan bruge en billigere opsætning af stempler, og Mindre støj når motoren er kold. Men 40-50 hk i mer effekt kun grundet denne modefikation. Den historie findes vel kun i tegneserier, eller på BG. Så hvis du har et meget let/tyndt stempel, med små tolerencer, og har planer om at tryklade motoren. Så kan undersmøring, måske betale sig. Ellers kan man kigge lidt på de 4 cylindrede volvo motorer. De startede i 82 med en 155 hk turbomotor uden undersmøring. Havde vel maks effekt i 89 185 hk, stadig uden undersmøring. Fik først undersmøring i 91, men da var effekten dalet til 165 hk. Men motoren var blevet mere støjsvag. MVH Morten |
Forfatter: | Bekmand [ 22 jun 2007, 05:07 ] |
Titel: | |
Det du nævner til sidst med en mere støjsvag motor det tiltaler mig mere end HK, og så lige det med bedre holdbarhed på stemplerne ;o) Hvad ville en sådan sag koste at smide på bilen, findes der færdige kit lige til at smide på eller skal man købe det hele i løsdele...??? |
Forfatter: | Morten VJ [ 22 jun 2007, 08:46 ] |
Titel: | |
Der findes mig bekendt ingen færdige kits. til nogen motorer. Du bliver selv nød til at mokke noget sammen, med dele fra andre motorer, og finde ud af hvordan du får olie til dem. Men det kræver noget ![]() Og du får ikke en mere støjsvag motor ved at eftermontere undersmøring. Motoren skal være født med systemet, for at have denne fordel. Den øgede levetid på stemplet oplever du nok kun hvis det er overbelastet, med din nuværende opsætning. Og 220 hk lyder ikke særligt belastet, medmindre motoren er på 0,8l. Der var nok andre steder jeg ville investere min tid og penge først, end lige at undersmorer mine stempler. MVH Morten |
Forfatter: | JesperDJ [ 22 jun 2007, 09:09 ] |
Titel: | |
Min erfaring er at undersmøring kun er gavnligt til at fjerne varme ved vedvarende brug af tryk; motorvejskørsel med høj fart eller trailertræk.. |
Forfatter: | johan o r [ 22 jun 2007, 14:22 ] |
Titel: | |
Nu ved jeg jo ikke hvilken motor der er tale om, men det kune måske tænkes at der findes 2 motore til samme bil, den ene med 160HP og ingen undersmørring og den anden med 210HP med undersmørring. Her er det så bare ikke undersmårringen men måske den større turbo/kompressor eller andet, der har gjort forskellen. Du kunne måske smide et link til discutionen. MVH Johan |
Forfatter: | Supercharger [ 24 jun 2007, 02:10 ] |
Titel: | |
plus at når temperaturen er lavere i forbrændingskammeret kan der kørers med højere kompression hvis det ønskes eller/og man kan køre med et andet tændingsmap som kan give flere heste .... dog ikke så stor forskæl som beskrevet der. |
Side 1 af 1 | Alle tider er UTC + 1 time |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |