Powerforum
http://powerforum.dk/

Ændring af åbningstryk på intern wastegate..
http://powerforum.dk/viewtopic.php?f=4&t=18420
Side 1 af 2

Forfatter:  Zorak [ 09 jun 2007, 01:28 ]
Titel:  Ændring af åbningstryk på intern wastegate..

Hej PP..

På den turbo jeg har liggende har den en intern wastegate som først åbner ved 1 bare pga at den stammer fra en diesel.. Findes der nogen "garage"-løsninger på det problem så man kan få den til at åbne ved 0,5 bar eller skal man ud og finde en anden wastegate?

Turboen er en KKK K16..

BilledeBillede

Hilsen
Jesper Andersen

Forfatter:  quark [ 09 jun 2007, 06:53 ]
Titel: 

Hejsa

Nej det mener jeg ikke der er, du bliver nok nød til at skaffe en anden aktuator.

Forfatter:  Havneren [ 09 jun 2007, 09:14 ]
Titel: 

"Gerage" er det måske ikke helt, men jeg har jo selv tidligere slebet sådan en dåse op (Slebet rundt på kanten ind til den falder fra hinanden).

Jeg har så sadt en anden fjeder i og lavet et beslag (Det er der der ligger en smule arbejde) så jeg kunne spænde dem sammen igen.

Forfatter:  Zorak [ 09 jun 2007, 13:17 ]
Titel: 

Havneren skrev:
"Gerage" er det måske ikke helt, men jeg har jo selv tidligere slebet sådan en dåse op (Slebet rundt på kanten ind til den falder fra hinanden).

Jeg har så sadt en anden fjeder i og lavet et beslag (Det er der der ligger en smule arbejde) så jeg kunne spænde dem sammen igen.


Hvor finder man sådan en fjeder?

Så engang på en hjemmeside hvor de brugte en fjeder som for eks. på en karburator til at holde klappen lukket og så blev den blæst åben når der kom nok modstand på wastegate klappen.. Det er vel noget fusk som ikke virker ordenligt?

Ellers må jeg snakke med scanturbo, de snakkede om at de måske kunne finde en brugt til mig..

Hilsen
Jesper Andersen

Forfatter:  VAG mekaniker [ 09 jun 2007, 13:32 ]
Titel: 

Her er et andendt forslag.

Hvis du vil sænke ladetrykket, så KAN du jo bare tage/finde en lille fjeder som ca er 1 -2 cm i dia, og få den rundt om den stang der er ud af dåsen. Så tager du en skive i passende størrelse og til sidst et spændebånd rundt om stangen. Ladetrykket kan du så just lige som du vil, ved at flytte spændebåndet frem og tilbage på stangen. Lavt tryk = spændebånd ved dåsen og det høje tryk tja det siger næsten sig selv.

Sagde du garagefuskere..... :grin: ....men det virker!

Forfatter:  Zorak [ 09 jun 2007, 13:53 ]
Titel: 

VAG mekaniker skrev:
Her er et andendt forslag.

Hvis du vil sænke ladetrykket, så KAN du jo bare tage/finde en lille fjeder som ca er 1 -2 cm i dia, og få den rundt om den stang der er ud af dåsen. Så tager du en skive i passende størrelse og til sidst et spændebånd rundt om stangen. Ladetrykket kan du så just lige som du vil, ved at flytte spændebåndet frem og tilbage på stangen. Lavt tryk = spændebånd ved dåsen og det høje tryk tja det siger næsten sig selv.

Sagde du garagefuskere..... :grin: ....men det virker!


Det vil sige at der er mere tryk på membranen så den har sværere ved at holde den lukket? Ligesom på det her billede?

Billede

Hilsen
Jesper Andersen

Forfatter:  2fat2fly [ 09 jun 2007, 14:08 ]
Titel: 

Zorak skrev:
VAG mekaniker skrev:
Her er et andendt forslag.

Hvis du vil sænke ladetrykket, så KAN du jo bare tage/finde en lille fjeder som ca er 1 -2 cm i dia, og få den rundt om den stang der er ud af dåsen. Så tager du en skive i passende størrelse og til sidst et spændebånd rundt om stangen. Ladetrykket kan du så just lige som du vil, ved at flytte spændebåndet frem og tilbage på stangen. Lavt tryk = spændebånd ved dåsen og det høje tryk tja det siger næsten sig selv.

Sagde du garagefuskere..... :grin: ....men det virker!


Det vil sige at der er mere tryk på membranen så den har sværere ved at holde den lukket? Ligesom på det her billede?

Billede

Hilsen
Jesper Andersen

Ja og så bliver fjederen også varmet op af turboen og bliver slappere, så stiger trykket automatisk :tooth:

Forfatter:  VAG mekaniker [ 09 jun 2007, 14:12 ]
Titel: 

Zorak skrev:
VAG mekaniker skrev:
Her er et andendt forslag.

Hvis du vil sænke ladetrykket, så KAN du jo bare tage/finde en lille fjeder som ca er 1 -2 cm i dia, og få den rundt om den stang der er ud af dåsen. Så tager du en skive i passende størrelse og til sidst et spændebånd rundt om stangen. Ladetrykket kan du så just lige som du vil, ved at flytte spændebåndet frem og tilbage på stangen. Lavt tryk = spændebånd ved dåsen og det høje tryk tja det siger næsten sig selv.

Sagde du garagefuskere..... :grin: ....men det virker!


Det vil sige at der er mere tryk på membranen så den har sværere ved at holde den lukket? Ligesom på det her billede?

Billede

Hilsen
Jesper Andersen


Jeg kunne ikke have tegnet det bedre selv :roll:
Og ja, det er lige det du skal gøre for at sænke dit ladetryk.
Det der sker er jo at du tager noget af "spændningen" af den fjeder som sidder inde i aktuator, men er jo lidt svær at komme til, så hvis du lige skal køre den ind med lidt mindre tryk, så er det jo rimeligt nemt at pille den extra fjeder af når du har vænnet dig til de extra HK.
Senere kan du jo tage en fjeder fra en arkitektlampe, og trække den anden vej så du kan få endnu mere tryk på hvis det er det du vil ..... :idea:
Mulighederne er mange.....

Forfatter:  Zorak [ 09 jun 2007, 14:17 ]
Titel: 

VAG mekaniker skrev:
Zorak skrev:
VAG mekaniker skrev:
Her er et andendt forslag.

Hvis du vil sænke ladetrykket, så KAN du jo bare tage/finde en lille fjeder som ca er 1 -2 cm i dia, og få den rundt om den stang der er ud af dåsen. Så tager du en skive i passende størrelse og til sidst et spændebånd rundt om stangen. Ladetrykket kan du så just lige som du vil, ved at flytte spændebåndet frem og tilbage på stangen. Lavt tryk = spændebånd ved dåsen og det høje tryk tja det siger næsten sig selv.

Sagde du garagefuskere..... :grin: ....men det virker!


Det vil sige at der er mere tryk på membranen så den har sværere ved at holde den lukket? Ligesom på det her billede?

Billede

Hilsen
Jesper Andersen


Jeg kunne ikke have tegnet det bedre selv :roll:
Og ja, det er lige det du skal gøre for at sænke dit ladetryk.
Det der sker er jo at du tager noget af "spændningen" af den fjeder som sidder inde i aktuator, men er jo lidt svær at komme til, så hvis du lige skal køre den ind med lidt mindre tryk, så er det jo rimeligt nemt at pille den extra fjeder af når du har vænnet dig til de extra HK.
Senere kan du jo tage en fjeder fra en arkitektlampe, og trække den anden vej så du kan få endnu mere tryk på hvis det er det du vil ..... :idea:
Mulighederne er mange.....


Ok, mange tak.. Glemte lige en fladskive inden spændebåndet men forstod godt den skulle på der..

Min motor forbliver std. vedr. kompressionen så 1 bar er for meget, derfor den skal ned på 0,5..

Men den fjeder du taler om er bare en almindelig fjeder hvor man klipper enden/næbet i hver ende af og så stikker wastegate-stangen igennem den? For så har vi vidst en masse forskellige fjedre til baghjulsbremser og karburatorer oppe på arbejdet..

Hilsen
Jesper Andersen

Forfatter:  VAG mekaniker [ 09 jun 2007, 14:39 ]
Titel: 

havde nok sådan en her i tankerne - sakset direkte fra goggle - billeder - trykfjedre

Vedhæftede filer:
trykfjeder_sort_serie_a_b.jpg
trykfjeder_sort_serie_a_b.jpg [ 2.92 KiB | Vist 1080 gange ]

Side 1 af 2 Alle tider er UTC + 1 time
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/