Powerforum
http://powerforum.dk/

Placering af BOV?
http://powerforum.dk/viewtopic.php?f=4&t=18414
Side 1 af 2

Forfatter:  John Sahl [ 08 jun 2007, 08:40 ]
Titel:  Placering af BOV?

Hej alle,

Vi sidder lige og snakker om placeringen af min BOV, og så må vi jo hellere få panelets tanker omkring det.

Her er lidt billeder af hvordan det ser ud uden BOV, så hvad siger i? Tegn gerne lidt på et billede og forklar der ud fra. Hvis i ikke har mulighed for at smide dem online, så mail dem til mig, så smider jeg dem op. ( john snabela autohenter.dk )

Billederne kan ses her: http://autohenter.dk/bov/

.

Forfatter:  Runesm [ 08 jun 2007, 12:19 ]
Titel: 

Umiddelbart vil jeg sige så tæt som muligt på gasspjældet, da du så udnytter hele luftens elasticitet til langsomt at bremse turboen da der stadig vil være en lille smule modstand igennem bov'en, medmindre den selvfølgelig er voldsomt stor.

Forfatter:  klyfax [ 08 jun 2007, 16:10 ]
Titel: 

Ca. 25 cm fra spjældet.

Når du lukker spjældet slår luften tilbage mod turboen, og sætter du boven ca 25-30 cm fra spjældet regere den hurtigt og for lukket tryk bølgen ud som er på vej mod turboen.

Forfatter:  grydesvamp [ 08 jun 2007, 16:27 ]
Titel: 

er der ikke hele tiden tryk mod turboen ? logikken siger mig da at den burde sidde tæt op ad gasspjældet.. :reading:

men når det kommer til stykket tror jeg ikke der er nogle af os der kan mærke forskel på 25 cm fra eller til..! :wink:

Forfatter:  klyfax [ 08 jun 2007, 16:32 ]
Titel: 

grydesvamp skrev:
er der ikke hele tiden tryk mod turboen ? logikken siger mig da at den burde sidde tæt op ad gasspjældet.. :reading:

men når det kommer til stykket tror jeg ikke der er nogle af os der kan mærke forskel på 25 cm fra eller til..! :wink:


Jo, men der er flow igennem også, men når du lukker spjældet, lukker du jo for flowet i den ene ende. Så hober luften sig op og trykket stiger, derfor har vi bov på.

Forfatter:  bemmer [ 08 jun 2007, 19:13 ]
Titel: 

klyfax skrev:
Jo, men der er flow igennem også, men når du lukker spjældet, lukker du jo for flowet i den ene ende. Så hober luften sig op og trykket stiger, derfor har vi bov på.


Har du set trykket stige?

Man slukker da også turbinen, når man lukker for spjældet.
Kompressorens arbejdspunkt kommer ind i surge området, når man lukker spjældet og for at undgå dette, bruger man en BOV, den skulle måske hedde en antisurge valve(ASV) i stedet for.

Mon ikke Grydesvamp har ret, når han siger, vi mærker nok ikke, hvor den sidder, men den sidder for at beskytte kompressoren, så mon ikke den skal sidde tæt på den.

Bemmer

Forfatter:  Yugo Turbo [ 08 jun 2007, 19:29 ]
Titel: 

jeg kunne godt tænke mig at høre en reel forklaring på de 25-30 cm fra spjældet. for din tidligere forklaring holder ikke vand.

bov bør sidde så absolut tættest på spjældet som muligt FORDI

1: luften søger retur mod turboen når man lukker spjældet, det ved vi alle og det er den trykbølge vi forsøger at styre.

2: denne trykbølge vil vi helst IKKE ha til at accelerere i modsat retning af den vej vi ønsker flowet skal løbe. for når den løber retur mod turboen skal den jo vendes igen når vi lukker op for spjældet. det ønsker vi ikke.

3: dette undgåes lettest ved at sætte bov så tæt på spjældet som det er muligt.

ovenstående er blot min egen flueknepper skoleteori, så hører gerne modargumenter med tilhørende god forklaring.

venlig hilsen Lasse

Forfatter:  duckstar [ 08 jun 2007, 19:57 ]
Titel: 

Jeg har eksperimentet rigtigt meget med forskellige ventiler, både atmosfærisk udluftende og returmonterede, hhv monteret helt oppe ved spjældet, halvvejs på røret fra IC til spjæld og helt nede ved turboen og fælles på alle monteringer at jeg overhovedet ikke kunne mærke forskel. Jeg tror at teorierne er ligegyldige, for så længe man har en BOV et sted i tryksystemet, mener jeg man er dækket ind. Måske kan teorierne bruges på ekstremt tunede biler med meget meget højt ladetryk, men til en gadebil som Johns, 240 heste eller ej, så mener jeg det vigtigste er at der sidder en BOV og ikke hvor..

Forfatter:  Havneren [ 08 jun 2007, 21:34 ]
Titel: 

JEG MENER tre ting:

1. Det er en udbredet misforståelse at BOV skal sidde så tæt på spjældet som muligt og jeg har aldrig hørt et argument for det som JEG mener holdt vand - Alligevel er det noget alle ved :reading: .

2. Det er, under normale omstændigheder, i praksis uden nogen som helst betydning, hvor BOV sidder, som flere andre også er inde på.

3. En taler om MEGET kraftigt tunede biler - Ofte kører MEGET kraftigt tunede biler helt UDEN BOV - Men så snakker vi heller ikke længere brian smarte pop biler som min egen.



Til pkt. 1. følger her min forklaring:
Man skal gøre sig klart HVORFOR man har en BOV på. Til det mener jeg at BOV´en sidder der for at lade turboen få friløb mens man har spjældet lukket og formålet med dette friløb er så at turboens omdrejninger skal blive bremset MINDST muligt ved gearskift.
Ergo skal turboen lettest muligt kunne komme af med sin overskydende mængde leveret luft ved gearskift.

2 senarier... - Hvilken et af senarierne vil turboen kunne komme af med sin luft med MINDST muligt besvær? Jo mere besvær turboen har ved det, jo mere vil den blive bremset.

1. BOV ved gasspjæld - Turboen skal trykke al den overskydende luft ud gennem alle rør og intercooler før den når BOV´en. Husk at en mængde luft gennem en rørstrækning er lig med et tryktab.

2. BOV ved turbo - Turboen skal trykke al den overskydende luft ud gennem den lille stump rør der er mellem turbo og BOV.

Forfatter:  John Sahl [ 08 jun 2007, 22:23 ]
Titel: 

Anders aka Duckstar og jeg nåede tidligere i dag frem til at en placering tæt på turbo med meget korte rør/slanger var ret optimal, så det bliver den jeg prøver i første omgang.

Det kan jo altid laves om ;-)

.

Side 1 af 2 Alle tider er UTC + 1 time
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/