Powerforum http://powerforum.dk/ |
|
Lige et kompreser spørgsmål http://powerforum.dk/viewtopic.php?f=4&t=18173 |
Side 1 af 2 |
Forfatter: | Lars E [ 05 maj 2007, 19:20 ] |
Titel: | Lige et kompreser spørgsmål |
Sad lige og tænkte lidt, Nu er der jo mest snak om at geare en kompresser op så den giver mere luft. Men i mit tilfælde hvor min motor er lidt mindre end det normale, var tanken om at man evt. kunne geare den ned istedet, og om der er en mindste hastighed for at den kan lave tryk. Har læst mig til at en sc12 fra en gammel toyota skulle levere 1,2L luft per omdrejning, men jeg skal i teorien bruge ca0,65L liter til at lave 1bar's lade tryk. Vil den så komme til at køre for langsomt?????? Ps. behøver ikke lade tryk under 2000omdr. |
Forfatter: | ae86 [ 07 maj 2007, 12:19 ] |
Titel: | |
Da det er en Roots kompressor burde der ikke være noget i vejen for at du geare den ned da det er en "displacement" kompressor og de er kendt for at lave tryk fra tomgang og op. imodsætning til en rotrex (og ligende) som består af en halv turbolader (impeller delen) som lige som en turbo skal lidt op i omdrejninger før vingerne på impelleren snurre hurtigt nok til at nå at "tætne" da det er inertien i luften (hastigheden og mængden af luften der "slynges" ud imod vægen af kompressorhusets "snegleform") der skal "dæmme op" for den luft der lige er blevet sat under tryk af kompressoren så den ikke render baglæns ud igen forestil dig at du prøver at du prøver at lænse en båd med dine hænder og med lidt spredte finger hvis du gør det langsomt når vandet at rende ud imellem dine fingre men hvis du gør det hurtigt når vandet ikke at løbe ud imellem dine fingre, det samme gælder for luften hvis det gøres hurtigt nok SC12´eren levere ganske rigtigt ca 1200cc/rev men da det er en roots kompressor og derfor pr definition nok den mindst effektive kompressor du kan få fat i skal du sørge for at køre med en intercooler eller i det mindste vandindsprøjtning da den ringe virkningsgrad gør at luften opvarmes ret meget (den eneste grund til at store amerikaner V8'ere kan køre uden er at de ikke lader meget mere end 0.4bar, er generelt ueffektive, lavkomprimeret og langtfra hårdt belastet i standard form) Hvis du kunne få fat på en skruekompressor ville virkningsgraden få et hak op selvom den heller ikke er så effektiv som en rotrex-style kompressor (centrifugal kompressor) når vi snakker virkningsgrad og topeffekt men både skrue og roots kompressoren kommer i bunden. groft sagt kan man sige at en roots og en skrue kompressor er "rigtige" kompressore da de flytter luften og høre under luftpumper hvor centrifugalkompressren er en luftblæser |
Forfatter: | lqs [ 07 maj 2007, 13:05 ] |
Titel: | |
du kan sagtens få en roots kompressor. der er væsentlig mindre end en 12". tænker ca halv så stor. den vil have lettere ved at lade fra bunden end en større der er gearet ned. MVH søren ps. det er kun skruekompressoren der er en sand kompressor, det er samtidig den mest effektive, af samme grund er den forbudt til meget dragracing! |
Forfatter: | ae86 [ 07 maj 2007, 14:55 ] |
Titel: | |
lqs skrev: du kan sagtens få en roots kompressor. der er væsentlig mindre end en 12". tænker ca halv så stor. den vil have lettere ved at lade fra bunden end en større der er gearet ned. MVH søren ps. det er kun skruekompressoren der er en sand kompressor, det er samtidig den mest effektive, af samme grund er den forbudt til meget dragracing!
hvis du læser en gang til vil du se at der står: groft sagt kan man sige at en roots og en skrue kompressor er "rigtige" kompressore da de flytter luften og høre under luftpumper hvor centrifugalkompressren er en luftblæser men det er rigtigt at en skruekompressor er en mere "rigtig" kompressor da den, på grund af sin opbygning med en glidende stigning på sine "skruer", er den eneste af dem der komprimere luften på dens vej igennem kompressoren. Men jeg anede ikke at skruekompressore skulle være ulovlige til dragracing, hvordan kan det så være at turbo er tilladt ?? jeg har da se et par dragstere der køre med turbo og du kan opnå større virkningsgrad med en turbo end med en kompressor så er det generelt at det er ulovligt at køre med skruekompressor eller gælder det kun topfuel ?? det skal lige nævnes at jeg ikke har set nogle topfuelere køre med turbo |
Forfatter: | klyfax [ 07 maj 2007, 18:07 ] |
Titel: | |
Så vidt jeg ved køre topfuelers ik med turbo fordi en turbo ik kan klare varmen og det højetryk. |
Forfatter: | HenrikGM [ 07 maj 2007, 18:41 ] |
Titel: | |
Rootstyper er en displacementspumpe. Nul kompression i typen. Findes som lige og som snoet. Den bliver ikke til en skruekompressor fordi den bliver snoet! Skruekompressoren har geometrisk betinget kompression imellem gængerne, og er altid snoet. Virkningsgraden er vældigt høj og vældigt flad. Centrifugalkompressoren, turbo, eller remtrukne "halve turboer" er ægte kompressorer, også med geometriskt bestemte kompressionsforhold(dog stærkt rpm afhængigt) Skruekompressoren blev banned fra flere dragklasser fordi det blev for vildt. Engang havde man faktisk gear på kompressoren, så man kunne skifte et stykke ude af banen. Det medførte et hav af regulære blow-overs fordi effektforøgelsen simpelthen rev dragsteren bagover. En topfuel motor er noget anderledes i funktionen end det man normalt ser. Bla brændstoffet der kan køre helt ekstremt fedt. Luftbehovet pr udviklet hk er således temmeligt lille, meget mindre end på feks en bensinmotor. En kompressor der er meget mere effektiv virker således betydeligt bedre på en TF motor end på en bensinmotor, og man har nok ment det blev for vildt da skruekompressoren blev udelukket fra de store klasser. Virkningsgraden kan blive endda meget god, hvis skruekompressoren er valgt rigtigt. Kan nemt konkurrere med en turbo, men bare ikke på prisen!! |
Forfatter: | lqs [ 07 maj 2007, 19:14 ] |
Titel: | |
en top fueler kører egentlig ikke med meget tryk. klasser er begrænset på mange områder. bla størrelse og type af kompressor. men også type og størrelse på motor. da skruekompressoren blev anvendt, var der samtidig nogen teams, der brugte nogen australske motorer med fire overliggende knaste og fire ventiler per cylinder. et kæmpe skridt mod moderne tider.... tror egentlig ikke forbudet kom pga havarier (tv kanalerne var faktisk glade for skruen pga de FÆRRE saneringer!) grunden var nok nærmere at TF er ærke amerikansk... australsk motor+svensk kompressor.... det gik virkelig ikke. andre mildere klasser er skruen stadig lovlig, vel at mærke under forskellige begrænsninger. så roots og turbo ikke blive helt udkonkureret. MVH søren |
Forfatter: | HenrikGM [ 07 maj 2007, 19:47 ] |
Titel: | |
Hvad angår TF, så har den sport hekset i mange sjove ting igennem tiderne. Man har sågar rodet med hydrazine tilsætning til nitromethanen, hvilket booster effektpotentialet på nitromethanen med mindst 25%, men hvis noget kikser sidder manden på en regulær bombe(kombinationen er yderst ustabil, hvilket jo er en spændende egenskab i en dragster!!). Det blev naturligvist banned. Længere tid tilbage i klasser hvor nos var forbudt gik man over til "N20 køling" af motoren. Man fyldte simpelthen motoren med gas fra en flaske, med det formål at køle den. Overtryksventilen der skulle forhindre motorblokken i at sprænge mundede ud hvor? Ja, lige foran karburatoren naturligvis....Kreativ tænkning? |
Forfatter: | ae86 [ 08 maj 2007, 11:04 ] |
Titel: | |
HenrikGM skrev: Rootstyper er en displacementspumpe. Nul kompression i typen. Findes som lige og som snoet. Den bliver ikke til en skruekompressor fordi den bliver snoet! Skruekompressoren har geometrisk betinget kompression imellem gængerne, og er altid snoet. Virkningsgraden er vældigt høj og vældigt flad. Centrifugalkompressoren, turbo, eller remtrukne "halve turboer" er ægte kompressorer, også med geometriskt bestemte kompressionsforhold(dog stærkt rpm afhængigt) Skruekompressoren blev banned fra flere dragklasser fordi det blev for vildt. Engang havde man faktisk gear på kompressoren, så man kunne skifte et stykke ude af banen. Det medførte et hav af regulære blow-overs fordi effektforøgelsen simpelthen rev dragsteren bagover. Helt enig og det er næsten også det jeg skriver i mine foregående indlæg, men det holder kun når vi snakker i rent teknisk, rent psysisk er en kompressor en Roots eller en Skrue og ikke en Centrifugal da det kun er Roots og Skruekompressoren der kommer helt nede i bunden, og jeg ved godt at du kan få en centrifugal kompresser til at komme langt nede fra men det er stadigt ikke det samme og selvom jeg "hader" amerikanere er en RIGTIG kompressor et af de monstere der stikker op igennem hjælmen så pr træskos definition er en kompressor et aggregat der er drevet dirrekte af motoren og som levere ladetryk og et spark i r...n fra "forhøjet" tomgang angående det med gear så mener jeg at have set (i et af de der kulørte popsmarte tuningsblade) et østeuropæisk firma der lavede en gearkasse til en Rotrex kompressor, men de første der brugte gear på kompressore må være flyindustrien blandtandet kunne Merlin og Griphon V12'erne i spitfiren fås i en udgave med en 2 trins centrifugal kompressor (hvor højt ladetryk kun blev brugt i store højder for at kompensere for den ringe fyldningsgrad grundet den tynde luft) HenrikGM skrev: En topfuel motor er noget anderledes i funktionen end det man normalt ser. Bla brændstoffet der kan køre helt ekstremt fedt. Luftbehovet pr udviklet hk er således temmeligt lille, meget mindre end på feks en bensinmotor. En kompressor der er meget mere effektiv virker således betydeligt bedre på en TF motor end på en bensinmotor, og man har nok ment det blev for vildt da skruekompressoren blev udelukket fra de store klasser.
Virkningsgraden kan blive endda meget god, hvis skruekompressoren er valgt rigtigt. Kan nemt konkurrere med en turbo, men bare ikke på prisen!!. Nu er det ikke sådanne at en TF motor har et betydeligt mindre luft behov den får bare en hel del af sin luft fra brændstoffet der ligesom NoZ frigiver ilt når det bliver varmet op under kompression, men jeg har set at en del af de mekanikere der arbejder med nitro er hunderæd for det backfire (derfor er der jo de sprængbånd på de store kompressore for at undgå at de flyver for langt, de vejer immervæk en del) og de starter jo ikke deres dragster op på det, mener de starter på sprit/ alkohol og når de så er sikre på at skittet køre på alle cylindre så skifter de til nitro Det kunne jo være samme frygt der, nettop når vi snakker om skruekompressoren, gjorde at den kompression der var på vej igennem kompressoren kunne få ubehalige følger, men det er kun et gæt ps. den 6cyl TF 1.4L motorcykel der køre herhjemme har 2 stk Roots kompressore og den bruger 14L Nitro på 402m og jeg mener at den tager nitroen med igennem kompressoren (er ikke sikker) men hvis det er tilfældet må de 2 kompressore nok snare betegnes som vædskepumper den skulle yde i området af en 1000hk@10Krpm |
Forfatter: | møffe [ 08 maj 2007, 13:57 ] |
Titel: | |
hvis det er den motorcykel der er lavet af randers cylinderservice så er det 2 hjemmelavede ROOTS type kompressore. de er så modificeret lidt mere end en alm roots fra en toyota |
Side 1 af 2 | Alle tider er UTC + 1 time |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |