Powerforum
http://powerforum.dk/

spørgsmål ang lastbils turbo.
http://powerforum.dk/viewtopic.php?f=4&t=17715
Side 1 af 3

Forfatter:  tyson2 [ 21 feb 2007, 21:30 ]
Titel:  spørgsmål ang lastbils turbo.

hej, ny bruger her med et spørgsmål. jeg går og drømmer lidt om et lavbudget turbo projekt til min bmw. og er i den forbindelse faldet over en dieselturbo (se link)

http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=18088

spørgsmålet lyder så kan denne turbo bruges til noget på en m20 2,0 eller en m20 2,5?

på typepladen står der en masse ting. Bla.

volvo garrett
p/n 11033835
s/n dc00108at04e10
a/r 50
40016694

jeg har søgt lidt rundt og fundet ud af den kommer fra en volvo lastbil enten med en motor kaldet td73k eller en td63. fandt jeg her

http://www.gikturbo.se/bytesturbo-tunga ... strSearch=

nogen der ved noget? kan den bruges eller skal jeg finde noget andet?
målet med projektet er mellem 0,5 og 1 bar.

Forfatter:  klyfax [ 21 feb 2007, 21:37 ]
Titel: 

Selv til et lavbudget turbo montering er den turbo lige lovlig stor.

Forfatter:  tyson2 [ 21 feb 2007, 21:40 ]
Titel: 

ok, hvordan det?
vil der være meget turbo tøven tror du?

Forfatter:  klyfax [ 21 feb 2007, 21:56 ]
Titel: 

Jeg vil mene der er mega tøven i den turbo, den er simpel hen alt for stor. Men hvis det skal være et lowbudget, så er en stor turbo bedre end en lille turbo. Men derfor er den der stadige meget for stor.

Forfatter:  tyson2 [ 22 feb 2007, 18:12 ]
Titel: 

okay, meget for stor. vil det slet ikke kunne virke? der er ikke meget ved det hvis den først kommer i gang ved 5500 omd.

Forfatter:  tyson2 [ 22 feb 2007, 18:14 ]
Titel: 

og hvorfor er en for stor turbo bedre end en for lille til et lavbudget projekt? har jeg snart hørt fra et par stykker, fatter bare ikke lige hvorfor.

Forfatter:  klyfax [ 22 feb 2007, 19:20 ]
Titel: 

Det var noget en klog mand fortalte mig her inde.

Det skal faktisk bare være en turbo med stort varmehus/udstødningshus. Hvis der ikke er den store modstand i udstødnings så er der mindre varme og bedre flow ved dine stempler. Dette giver bedre køling hen over dine stempler. Så hvis man køre med et lavt tryk (0.6 bar max) så kan man faktisk køre på standard stempler.

Nej der er nemlig ikke meget ved at have turbo på hvis den først kommer ved 5500 rpm, og det er det jeg er bange for.

Forfatter:  tyson2 [ 22 feb 2007, 19:27 ]
Titel: 

ok, lyder ikke godt, ville være perfekt hvis den virkede "bare lidt" den skal nemlig ikke koste mig noget.

Forfatter:  zoolander [ 22 feb 2007, 20:05 ]
Titel: 

hvad er et billigt turbo projekt, du får ikk meget til 20k, hvis det er dine tanker.
den er noget stor, køb da en t3 de er billige og passer til en sådan motor,
har selv kørt med en på min e30

Forfatter:  tyson2 [ 22 feb 2007, 20:41 ]
Titel: 

20k? :shock: havde forstillet mig jeg kunne nå rimelig langt for en del mindre. manifold får jeg lavet gratis. alt hvad der hedder rør til trykside og udstødning koster mig heller ikke noget. havde tænkt noget i stil med en halv bar på standard motor. så skal der bruges lidt dadler til blowoff, wastegate en chipning og lignende. så er jeg da rimelig langt.
men hvis denne turbo er totalt uanvendelig til min motor skal jeg jo nok til lommerne. lyder det ikke fornuftigt nok eller er der noget jeg har totalt overset eller misforstået?

Side 1 af 3 Alle tider er UTC + 1 time
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/