Powerforum
http://powerforum.dk/

GT2860RS på 1,6'er?!?
http://powerforum.dk/viewtopic.php?f=4&t=17693
Side 1 af 2

Forfatter:  Aarosin [ 18 feb 2007, 14:08 ]
Titel:  GT2860RS på 1,6'er?!?

Jeg har fået tilbudt en sprit ny GT2860RS til en rigtig fornuftig pris, men er min 1,6'er for lille til at jeg kan få noget fornuftigt ud af den??

Daniel

Forfatter:  grydesvamp [ 18 feb 2007, 17:37 ]
Titel: 

kommer helt og holdent an på hvor mange heste du har tænkt dig at lave på din motor.. hvilken bil/ motor er der tale om og hvor "tunet" er den ? mere info kræves for ordenligt svar.. :wink:

Forfatter:  Brian-HKD [ 18 feb 2007, 17:50 ]
Titel: 

På de Civic 1,6 VTI vi bygger med turbo er den størrelse helt perfekt.
De har 160 HK som udgangspunkt og omkring 320-340 HK alt efter setup med 1 bars ladetryk. Det er så med smedet stempler, plejlstænger osv.

Jeg vil sige at hvis hvis målet er under 250 HK så er den for stor, men fra 280 - 350 HK er den fin.

Forfatter:  Aarosin [ 18 feb 2007, 21:19 ]
Titel:  ...

Det er en Opel 1,6 16v (x16xel) i en vectra, std har den 100hk og 150nm...

Målet er 250-300 hk med højt tryk og lavt tryk vil jeg ha 170-180 hk til hverdagskørsel...

Der kommer forstærkede pakninger, forstærkede lejer, smedestempler cr 8,8:1, ARP plejlstangsbolte, rustfri udstødning med gennemstrømningspotter, paddle clutch osv.

Jeg er selv blevet lidt i tvivl om den er for stor... - hvilke konsekvenser vil det evt. få hvis den er 'for stor'??
lang spool op tid??

mvh

Daniel

Forfatter:  grydesvamp [ 18 feb 2007, 23:26 ]
Titel: 

hvis du på ingen måde hat tænkt dig at hive over 300hk ud af din motor vil jeg nok vove pelsen og sige at den turbo ville være overkill.. kan ikke helt huske hvad en gt2860R lader kan levere men det er hvis ca 40-50 hk mindre hvilket helt sikkert vil passe en del bedre til din motor..

men hvorfor ikke købe den turbo og så sætte en større motor i ? nu hvor du aligevel vil ha heste i den kategori.. den gamle model 2,0 16v motor mener jeg har omkring 150 hk og med tryk vil du noget nemmere og MEGET billigere kunne ramme de 300 hk.. samt ha en bil der faktisk er til at køre normalt i også.. som plus kan jeg så fortælle dig at der efterhånden er en del der har prøvet den mølle på en 2,0 motor og det med ganske god sucess..

Forfatter:  Brian-HKD [ 19 feb 2007, 08:29 ]
Titel: 

Med så dårlige spec. som udgangspunkt, så er der rigtig langt op til 300 HK. Så pga. det dårlige flow der er i den motor, så ville jeg helt klart finde et andet udgangspunkt som har noget mere power fra starten.

Hvis dit mål var små 200 HK, så kunne du bruge den motor, men du skal ikke regne med at hive mere end 100% ekstra effekt ud af den med turbo, da det begynder at blive rigtigt dyrt.

Men jeg vil sige at turbo'en er for stor til din motor, men som Grydesvamp skriver, så overvej at finde en 2.0 motor og byg på den i stedet. Den er sikkert også nemmere at finde stumper til vil jeg tro.

Forfatter:  ae86 [ 19 feb 2007, 11:08 ]
Titel: 

Brian-HKD skrev:
På de Civic 1,6 VTI vi bygger med turbo er den størrelse helt perfekt.
De har 160 HK som udgangspunkt og omkring 320-340 HK alt efter setup med 1 bars ladetryk. Det er så med smedet stempler, plejlstænger osv.

Jeg vil sige at hvis hvis målet er under 250 HK så er den for stor, men fra 280 - 350 HK er den fin.


Hvad så Brian prøver du at leve op til dit navn ?? :gnaek:

320-340 Hk på en 1,6L motor med kun 1 bars ladetryk :? ??

Selv om den flower godt må det da være på Racefuel og med et ret højt CP ratio, og/eller ved 10K+ Rpm

Du har ikke bare (mis)brugt den "tommelfinger" regel der hedder ca 10 % effektforøgelse for hver 0,1 bars ladetryk ? og så sagt 1 bar = 100% forøgelse x 160 HK (std) = 320 HK

Men selvom en Honda 1,6'er godt kan lide tryk, vil jeg gerne jeg vil se en udskrift fra et felt (der er kalibreret) der underbygger denne effekt.

Et realistisk skud på 300 hk på en 1600cc twincam (med ok flow) std knaster (220-240) og en velvalgt turbo ville ligge omkrind små 1,4 bar's ladetryk og afhængigt af hvor godt toppen flower og hvilke knaster der sidder i den samt motorstyring e.t.c vil de blive leveret omkring 7700 til 8500 Rpm

Men en 1600cc motor i en lille Honda med en 240-280Hk kan nok føles som 340HK hvis den er målt med det gode gamle Røv-O-Meter målefelt :grin:

Forfatter:  Aarosin [ 19 feb 2007, 17:03 ]
Titel:  ...

Motoren er og bliver en 1,6 16v, dog bliver den boret op fra 79 til 80mm!!
Motorskift har jeg overvejet, men droppet igen!!

Jeg SATSER på et sted mellem 250 og 300hk!! - det kan godt være jeg skal modificere noget mere, men så må jeg jo gøre det!!

Hvilken turbo ville i vælge??

Daniel

Forfatter:  grydesvamp [ 19 feb 2007, 18:50 ]
Titel: 

gt2860r og intet større.. men hvor meget ligger dit budget på ? vil gætte på at 50kilo nemt får ben at gå på !

Forfatter:  2fat2fly [ 19 feb 2007, 19:41 ]
Titel:  Re: ...

Aarosin skrev:
Det er en Opel 1,6 16v (x16xel) i en vectra, std har den 100hk og 150nm...

Målet er 250-300 hk med højt tryk og lavt tryk vil jeg ha 170-180 hk til hverdagskørsel...

Der kommer forstærkede pakninger, forstærkede lejer, smedestempler cr 8,8:1, ARP plejlstangsbolte, rustfri udstødning med gennemstrømningspotter, paddle clutch osv.

Jeg er selv blevet lidt i tvivl om den er for stor... - hvilke konsekvenser vil det evt. få hvis den er 'for stor'??
lang spool op tid??

mvh

Daniel

Har du set eksempler på de mange hk på sådan en motor for det lyder meget voldsomt med de små ændringer, har dog set dens lillebror 8v'eren med ca 200hk og det var med et tryk langt over en bar,
Tror ikke du når meget længere uden at skifte plejlstænger og krumtap hvis det skal holde mere end 400m

Side 1 af 2 Alle tider er UTC + 1 time
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/