Powerforum
http://powerforum.dk/

Rullefelt måling
http://powerforum.dk/viewtopic.php?f=4&t=17392
Side 1 af 3

Forfatter:  K-FINN [ 28 dec 2006, 21:57 ]
Titel:  Rullefelt måling

De gange jeg har fået rullet mine biler hos den lokale, har han altid snust på cyl. for at få den præcise rpm.
Han har så kørt den op på nøjagtig 3000 rpm, og kalibreret(eller hvad han gør), der var nemlig lidt forskel på rpm i instrumentbræt, og hans måling på cyl 1.
Mit spørgsmål er nu:
Hvis man kører op på kun 2500 rpm, og "kalibrere", får man så den samme hk/nm måling på begge forsøg.
MVh Finn

Forfatter:  cb [ 28 dec 2006, 22:50 ]
Titel: 

bruger han optima 2000

Forfatter:  K-FINN [ 28 dec 2006, 22:54 ]
Titel: 

Ved jeg desværre ikke.

Forfatter:  "splatter" [ 28 dec 2006, 23:28 ]
Titel: 

det tror jeg ikke den gør rpm skal vist være rimeligt præcis.
nm målingen er vel den samme ved begge målinger men er hk ikke et resultat af rpm og drejningsmoment kan være jeg tager helt fejl :oops:

Forfatter:  lqs [ 29 dec 2006, 04:50 ]
Titel: 

hvis det gøres på den måde, er det sandsynligvis DYNOMET program der anvendes. hvis man trykker enter ved 2500rpm i stedet for 3000 (eller tælleren/måleren viser forkert...) vil momentet blive angivet forkert (for lavt) hestene vil dog stadig være sande. MVH søren

Forfatter:  klyfax [ 29 dec 2006, 09:42 ]
Titel: 

lqs skrev:
hvis det gøres på den måde, er det sandsynligvis DYNOMET program der anvendes. hvis man trykker enter ved 2500rpm i stedet for 3000 (eller tælleren/måleren viser forkert...) vil momentet blive angivet forkert (for lavt) hestene vil dog stadig være sande. MVH søren


Argh søren det er vel omvendt?
NM er det samme, bare angivet ved forkerte rpm. Men hk, som bliver beregnet af rpm og hk og andre faktor, bliver så for lavt.

Hvis motoren står til 2500 og computeren bliver kalibreret til 2500 så viser de jo det samme. Ændre det så også på måling?

Kan da godt se at det ændres hvis han trykke 3000 rpm når motoren kun står ved 2500 rpm.

Forfatter:  lqs [ 29 dec 2006, 09:46 ]
Titel: 

omvendt? nej! MVH. søren

Forfatter:  klyfax [ 29 dec 2006, 10:01 ]
Titel: 

Sorry du har ret Søren. :damn:

Forfatter:  mh [ 29 dec 2006, 12:50 ]
Titel: 

lqs skrev:
hvis man trykker enter ved 2500rpm i stedet for 3000 (eller tælleren/måleren viser forkert...) vil momentet blive angivet forkert (for lavt)MVH søren


hmm jeg troede bare at hele udmålingen røg de ca. 500 omdrejninger ned på skalaen... nogen der ved hvorfor der vises for lidt....

Forfatter:  natmekanikeren [ 29 dec 2006, 13:42 ]
Titel: 

HK vil altid være rigtigt,dog angivet ved et forkert rpm.

NM vil være udregnet forket ,da udregningen er = kw gange med 9950 divideret med motorens rpm.

Dette gælder for både optima og dynomet programmerne, da de udregner motorens rpm. via hastigheden på rullerne,derfor denne aftastning ,optima = rpm. v. 100 kmt.- dynomet =aftastning v. 3000 rpm.

Og ja, dette vil altid give en lille unøjagtighed omkring NM,og inden i starter en lang diskussion,så kan det altså ikke være anderledes

Nøjagtigheden af omdr.tælleren,min erfaring er at de er rimelige nøjagtige
Bosch testeren opdaterer ikke hurtigt nok så det er også + - en smule
Rullefeltoperatørens omhyggelighed, i dynomet programmet kan jeg se omdr.forholdet på 3 decimaler,har lavet utallige forsøg,det er umuligt at ramme det samme ,3 gange i træk,
Så er der nogle programmer der aftaster rpm.via en pickop på tændrørkabel,men det er nok ikke mere nøjagtigt en boschtester,hvis man kigger på tændrørsgnisten på et scoop ,når der accellereres,kan dette være noget flimmer,og til tider gnisten næsten er væk,hvordan dette filtreres på en pickop ved jeg ikke

Mvh

Otto

Side 1 af 3 Alle tider er UTC + 1 time
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/