Powerforum
http://powerforum.dk/

Godkendelse af bil med turbo motor??
http://powerforum.dk/viewtopic.php?f=4&t=17298
Side 1 af 7

Forfatter:  NaDiT [ 13 dec 2006, 22:42 ]
Titel:  Godkendelse af bil med turbo motor??

hej gyes..

Jeg har fået mig fortalt at det er muligt at få en bil godkendt med eftermonteret turbo uden den store udgift.
det drejer sig om en Toyota Carina E 2,0 turbo.
der findes ingen std. Carina med turbo.
jeg har ik den store viden om regler og godkendelser og hva der ellers indgår i det, men det går ud på at jeg fik fortalt, at hvis bilen ikke yder mere end de 20% og ikke forurener mere er det muligt at få godkendt uden de store omkostninger..
er det rigtigt?altså, hvis ingen tilsvarende std bil laves med turbo, den ikke yder over 20%, den ikke forurener eller støjer mere end den må, er det så muligt at få godkendelser på det og få den synet med det?

Hvis det er muligt, hvordan skal man så takle det? Er det motorkontoret man ska høre til råds om? og derefter told og skat el hvordan og hvorledes.

Mvh Jannick, håber på lidt respons. :wink:

Forfatter:  Zorak [ 13 dec 2006, 22:49 ]
Titel: 

En turbo er pr automatik over 20% når man eftermonterer..

Tror ikke du ville kunne få det synes med mindre at du får nogen papirer på bremserne osv.

Hilsen
Jesper Andersen

Forfatter:  dikal [ 13 dec 2006, 22:56 ]
Titel: 

hvis bilen er efter april 1984 skal bilen ned og røggastestes ved TÜV i tyskland.
og hvis der kommer ladetryk på bilen regner de danske myndigheder med af bilen har fået en effektforøgelse på over 20% og så skal bilen ned og TÜV-Godkendt og det er dyr!!!

her er et link hvor du kan læse lidt om det
http://www.fstyr.dk/sw23095.asp

Forfatter:  NaDiT [ 13 dec 2006, 22:59 ]
Titel: 

hejhejdikal skrev:
hvis bilen er efter april 1984 skal bilen ned og røggastestes ved TÜV i tyskland.
og hvis der kommer ladetryk på bilen regner de danske myndigheder med af bilen har fået en effektforøgelse på over 20% og så skal bilen ned og TÜV-Godkendt og det er dyr!!!

her er et link hvor du kan læse lidt om det
http://www.fstyr.dk/sw23095.asp



Okay, så det vil sige, at det er ikke muligt, medmindre man spytter mange penge efter det..
Jeg tænkte mer på, om det var muligt at ku dokumentere ved hjælp af udskrifter og syn, at bilen ik yder mere end de 20%, samt forurening og støjkrav.. samt at få en godkendelse fra toyota om at bremser kan tåle påvirkningen fra 20% mere ydelse.

Forfatter:  dikal [ 13 dec 2006, 23:05 ]
Titel: 

her er et citat fra færselsstyrelsen

Hvis bilen eftermonteres med kompressor med wastegate eller med turbolader, vil det i alle tilfælde anses for at have givet en effektforøgelse over 20 %.


så det er ikke mulig

Forfatter:  allan_84 [ 14 dec 2006, 01:58 ]
Titel: 

er ikk den store toyota fan så kender ikk årgangen, hvor gammel er sådan en?

er den født med kat.?

og hvor stor er motor i ccm (er interesseret i om den er lige over eller lige under 2000ccm),

og er det den største model/variant du har, eller er der en der er større fx en gt/gti eller lignende?

så skal jeg fortælle dig om du rammer en af hullerne i reglerne.

Forfatter:  NaDiT [ 14 dec 2006, 10:17 ]
Titel: 

allan_84 skrev:
er ikk den store toyota fan så kender ikk årgangen, hvor gammel er sådan en?

er den født med kat.?

og hvor stor er motor i ccm (er interesseret i om den er lige over eller lige under 2000ccm),

og er det den største model/variant du har, eller er der en der er større fx en gt/gti eller lignende?

så skal jeg fortælle dig om du rammer en af hullerne i reglerne.




Den er på 1998kubik, så altså lige under de 2000.
bilen er fra 96 og den er født med kat.
der findes en Gti som er samme motor dog med andet topstyk der for ydelsen til at stige ca 15hk.

Forfatter:  klyfax [ 14 dec 2006, 17:45 ]
Titel: 

Toyota for du ikke til at hjælpe dig, kender en som kender 2 som sidder helt oppe på toppen af toyota danmark. Og jeg kan ikke få noget fra dem!

Bilen er med eftermonteret turbo, og det er ikke lovligt. Hvis du havde lagt en orig. turbo motor i, så hedder det motor skift, og så kan du syne den. MEN den er stadige ikke godkendt, da der være type godkendelse på motoren, som du for fra toyota danmark.

Og den er heller ikke lovlig selv om bilen er under 2 liter, og med kat!

Forfatter:  nibdk [ 14 dec 2006, 17:47 ]
Titel: 

Først og fremmest, hør med Toyota hvad de kan godkende af effekt i bilen og få det man kalder en importørerklæring på det.
Derefter skal man vælge en motor der i forvejen er født med turbo og montere den. Når motor, motorstyring osv. er identisk med en godkendt bil skal man ikke dokumentere forureningskrav.

Mvh Niels

Forfatter:  allan_84 [ 14 dec 2006, 20:12 ]
Titel: 

desværre, den er for ny til at kunne komme gennem det smut hul jeg har fundet.. det smut hul der har med forurening at gøre, så den kan jeg ikk hjælpe med.
____________________________________________________________

der ER et hul i reglerne biler fra før 10 måned 1990. som er under 2liter og med reguleret kat. (og til dem der ikk tror på det, så læs og lær det meste af "Vejledning om syn af køretøjer" --> afsnit 7.06)

til dem der vil nærlæse så er det i afsnit 7.06.021 det der betyder noget står.. delt op efter årgang,

kopiet og sat ind fra Færdselsstyrelsen, http://www.fstyr.dk/sw22949.asp afsnit 7.06.021
Citat:
Før 01.10.90:
Generelt skal bilen have reguleret trevejs katalysator. Hvis der er
foretaget konstruktive ændringer af motor
eller forureningsbegrænsende
udstyr, skal det dokumenteres, at bilen overholder EF-direktiv
88/76/EØF (ikke Euro).
Dog er der for biler, der opfylder ét af nedenstående punkter, ikke
krav om katalysator:
• slagvolumen på højst 2000 cm3
• terrængående
Hvis der er foretaget konstruktive ændringer af motor eller forureningsbegrænsende
udstyr på en bil med ovenstående egenskaber,
skal det dokumenteres, at bilen overholder EF-direktiv 83/351/EF
(ikke Euro). For seriefremstillet bil (med slagvolumen på højst 2000
cm3
eller som er terrængående), der er forsynet med reguleret katalysator,
er der dog ingen dokumentationskrav for luftforurening.


Før 01.10.89:
Alle biler skal have fire-takts motor. Hvis der er foretaget konstruktive
ændringer
af motor
eller forureningsbegrænsende udstyr, skal
det dokumenteres, at bilen overholder ECE 15-03. For seriefremstillet
bil, der er forsynet med reguleret katalysator, er der dog ingen
dokumentationskrav
for luftforurening
.


det der egentlig står der er at hvis man har en bil fra før 10måned 1989 som er har alm. reguleret 3vejs kat. så skal man "bare" overholde CO% i tomgang og forhøjet tomgang og Lambda 1 +-0,05. fyldstænding som hvis det var et alm syn... ikke noget med test og godkendelser OVERHOVEDET.

det der så er med de lidt nyer biler fra 10måned 1989 op til 10måned 1990 er det samme bare med den begrændsning at det skal være en motor på ikke mere end 2000ccm MAX..

hvis bilen er nyer end 10måned 1990 så det bare synd, så skal den have helemøllem med "pose"-test i tyskland/sverige.

før 1984 skal man jo KUN overholde CO% i tomgang. så ingen problem der.

godt det var forurening... (i skal ikke blande 20% grændsen, told og skat eller andet sammen med ovennævnte... det KUN forurening)

_____________________________________________________________

så kommer vi til 20% grændsen ved syn! (ikke noget med told og skat her)

så kan man hvis man ikke har topmodellen af den bil varient man har gør følgende:

fx. hvis vi tager en vw golf 2 1,8 8V GTI med 107 hk (kat. model).
hvis der er monteret turbo på den så ligegyldigt hva ladetryk og ligegyldigt hva heste den har så betrakter bilinspektionen det som over 20% grændsen fordi der er turbo på.

godt så, så skal vi have et godkendelse på en undervogn med ALT, bremser med ALT! der er godkendt til over 20% grændsen.

jamen hovda, en golf GTI med 107hk er jo ikk den største model jo,, der jo både både en 16v model og en G60 model der har mange flere heste end den jo, og de er jo godkendt til 129hk/139hk/160hk fra fabrikken af, og da det samme bil, GOLF 2, så er der jo ikk noget i vejen for at montere en komplet undervogn fra en sådan større model jo.

så kommer det: golf 2 med 107hk standart + 20%, så er 20% grændsen for denne vogn = 128,4hk

det vil sige vi skal have en godkendt undervogn til over 128,4hk!
så hvis vi tager en undervogn fra fx den store 16v der har 139hk standart så der lidt luft at give af.

det eneste man så skal sørge for at bilen ikke må overskride den nye undervogns nye 20% grændse!! DET VIKTIGT at den ikk kør det, gerne samme eller mindre effekt for ikke at skulle til at diskutere med dem.
det burde jo være nemt, bare skru ned for ladetrykket!

alt det her med 20% grændesen jeg har nævnt står selvfølgelig også inde på www.fstyr.dk men det står ikke bare lige i en kort version, så den gider jeg pt ikk sakse i..

det her kan det godt ske du selv skal finde en type attest (den attest som fabrikken fik lavet da den model kom frem) på din model og den større model du skifter til. men ellers så har syns hallerne dem også.
___________________________________________________________

ja og told og skat er jo ligeglade hva du har lavet, de kan jo altid sætte et beløb du skal betale for at afgiften i orden, de jo ligeglade med om den egentlig er lovlig eller kan synes.



jeg tager ikke ansvaret for noget, da fstyr.dk løbende bliver opdateret og jeg ikk sidder følger med hverdag!
i øvrigt anbefaler jeg at man INDEN!! inden man gør noget tager ud til den lokale syns hal, og snakker med SYNS LEDEREN, de alm. syns folk ved sku ikke så meget, det har jeg da fundet ud af..
husk på selv om de ser ud til de bare vil irritere os med deres regler, så er de jo til for at hjælpe, bare man gør sit forarbejde ordenligt (kig op i mit indlæg!) så kan man godt snakke med dem.


og igen til dem der stadig tror det ikke kan lade sig gøre, så LÆS SELV igennen Færdselsstyrelsens "Vejledning om syn af køretøjer".

Side 1 af 7 Alle tider er UTC + 1 time
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/