Powerforum
http://powerforum.dk/

udstødning diameter, begrænsning
http://powerforum.dk/viewtopic.php?f=4&t=17279
Side 1 af 1

Forfatter:  tonnilerche [ 10 dec 2006, 21:38 ]
Titel:  udstødning diameter, begrænsning

hej..

jeg har før lavet et indlæg med valg af udstødningsdiameter fra manifolden ned til mellempotte, fra mellempotte til alm potte osv...


nogle siger det ikke betyder det store, om man tager 2" eller 1.5" eller lignende... men nu er det en daihatsu 1.6 sugemotor, og så har jeg læst mig frem til at scavenging er en relativ vigtig ting. ( scavenging er bagtrykket på udstødningssiden, der sikrer at bilen kører ordentligt... bare lige så vi har alle med ).


først ville jeg sige at en 2" var passende, men det er jo kun en 1.6 motor..

Ide 1:
2" fra manifold med indsatsstykke lige før potten så man ka lave et indsnævrings-stykke ( selvfølgelig konisk og lavet med korrekt vinkel, hvor jeg så må finde på en indsnævring ved indgangen på potten også, da næsten alle potter er med 2.5" indgang ).


Ide 2:
jeg har en eller anden ide om at jeg skal finde udstødningen fra en daihatsu applause ( den hvorfra motoren kommer fra ), og så udregne hvor meget volumen der faktisk er i sådan en udstødning, hele vejen fra slutningen af manifold til bagpotten, og så lave en udstødning med samme volumen? det er vel det mest "korrekte" at gøre?




Det er et svært emne at blive klog på, for der findes 2 regler inden for dette... en der siger at bagtryk er noget der skal hoppe i havnen - dvs jo større jo bedre, og en der siger at bagtryk er en nødvendig del da det holder udstødningsgasserne varme og dermed skaber et hurtigere flow gennem udstødningen ( varmt luft bevæger sig hurtigere end kold luft når det "presses" ).. min vurdering er at de folk der siger at jo større jo bedre, er motorer med trykladning.


Jeg håber i er friske på at tage emnet op igen. De fleste vil sikkert sige at det er ligemeget, men jeg ønsker at gøre det 100% korrekt og optimere så meget selvom det "kun" er udstødningen.

Det skal siges at der også kommer en 400 cellers katalysator på, nok istedet for mellempotten.

der findes et hav af artikler på google og links til forums hvor folk diskuterer det, men ingen ser ud til at vide helt præcist hvad der er vigtigt og hvordan man vælger den korrekte diameter osv..

Mvh Tonni Lerche.

Vedhæftede filer:
udstødning.JPG
udstødning.JPG [ 38.75 KiB | Vist 1937 gange ]

Forfatter:  Wildert [ 11 dec 2006, 08:46 ]
Titel: 

Teori om størrelser osv. sat til side: hvorfor overhovedet kigge på den originale udstødning?
Den originale udstødning er et kompromis for mellemområdeydelse og lavt støjniveau - næppe ret meget andet. Så hvis du kopierer det system, så får du de samme egenskaber...

Forfatter:  luske [ 11 dec 2006, 10:50 ]
Titel: 

hvad med 2 mellem potter fra en golfII , har selv brugt det med held på min gamle yota mener det 1 3/4" og ca 50cm i længden koster ikke ret meget i biltema (vistnok 269 pr stk)

MVH Luske

Forfatter:  tonnilerche [ 11 dec 2006, 17:16 ]
Titel:  a

tjoe.. tjae..

min mening er bare at jeg synes at 2" er alt for stor når det kun er en 1.6 motor, der ikke kommer tryk på overhovedet.


Ville i gå efter en 1.5" så? Og ide1 er ikke noget der er værd at prøve af?

Forfatter:  Wildert [ 11 dec 2006, 18:24 ]
Titel: 

Jeg ville gå efter 2" - mindst (hvilket jeg vist også har sagt til dig før).
Flere Peugeot'er kører med den dimension standard på 1.6'ere...

Let provokerende: Hvis du har en holdning til emnet som du mere eller mindre har tænkt dig at følge - hvorfor spørger du så? ;-).

Forfatter:  Slavteren [ 11 dec 2006, 18:42 ]
Titel: 

til at starte med er det ikke tryk du skal fokusere på, men flow. det er flowet der laver din scavenging proces.. og der er det en betingelse at diameter og udformning er i orden..

Forfatter:  HenrikGM [ 11 dec 2006, 19:10 ]
Titel:  Re: udstødning diameter, begrænsning

tonnilerche skrev:
hførst ville jeg sige at en 2" var passende, men det er jo kun en 1.6 motor..

.


Lige her flyver kæden af.

Spørg hellere dig selv hvad effekten er, istedet for litervolumenet.

Der findes 1,6liters motorer hvor 1" er rigeligt, og ogå hvor 2,5" ikke er spor for meget!
Så oplysningen om motorens slagvolumen siger ikke så meget, se hellere på effekten. Eller flowet, om du vil. Effekten og flowet hænger sammen. Ikke flow og slagvolumen.

Forfatter:  tonnilerche [ 11 dec 2006, 19:28 ]
Titel:  Re: udstødning diameter, begrænsning

HenrikGM skrev:
tonnilerche skrev:
hførst ville jeg sige at en 2" var passende, men det er jo kun en 1.6 motor..

.


Lige her flyver kæden af.

Spørg hellere dig selv hvad effekten er, istedet for litervolumenet.

Der findes 1,6liters motorer hvor 1" er rigeligt, og ogå hvor 2,5" ikke er spor for meget!
Så oplysningen om motorens slagvolumen siger ikke så meget, se hellere på effekten. Eller flowet, om du vil. Effekten og flowet hænger sammen. Ikke flow og slagvolumen.




Okay.. Sådn en 1.6'er har 105hk standard. Med en banan og den rette udstødning tror jeg godt man ka trække små 5hk mere ud af den.

Kender en med en 2" udstødning på original manifold med original katalysator ( som sidder LIGE efter manifold-samlingen ), den har 105hk på rullefelt.


Kan man konkludere noget ud fra dette?


Mvh

Side 1 af 1 Alle tider er UTC + 1 time
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/