Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 05 jul 2025, 19:25

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 09 nov 2006, 20:14 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 03 maj 2004, 22:41
Indlæg: 160
Geografisk sted: Fyn, Svendborg
Hej, hvad ville I sige at max modtryk er på en turbo bil, lige efter turboen ?? Mvh Daniel


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 09 nov 2006, 21:26 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Kommer meget an på setuppet. Den kan nemt komme over 6bar.

Forsøgte(sammen med lqs) at måle modtryk på en supramotor med en stor holsetlader fra en lastbil....Brugte en speciel mapsensor, og loggede bla modtryk og ladelufttemperatur. Over 3500rpm fløj modtrykket ud af skalaen på en 700kpa sensor og blæste måleslangen af h. til, plus ladelufttemperaturen steg fra 16grader(der var minus2 i værkstedet, helvedes koldt!) til ca. 35 v. 3000 og v. 4000rpm stegladelufttemp til 198grader celcius. Reaktionstiden på sensoren taget i betragtning(den var meget hurtig) så har ladelufttemp før IC været betydeligt over 200grader i de få sekunder et rul tog. Tankevækkende.

Et skift til en hjemmelavet hybridturbo, på basis af den største Holset lader der findes på lastbiler, tilsadt til Caterpillar kompressorhus(156mm indtag) og et 74/118mm kompressorhjul rykkede effekten ret voldsomt op, plus sænkede modtrykket til 1:1 iforhold til ladetryk.

Volvoen der er linket til kører så lavt som 0,8:1, altså lavere modtryk i manifolden end ladetryk. Opskriften på meget høj topeffekt!

Manifold og twinentry turbo/twin wastegate ligner opskriften der skal følges. Manifold skal tilsyneladende laves temmeligt lang. Sugemotorers bananmanifold princip bliver aktuelt....

Men det er altsamme før turboen, og jeg ser nu at det faktisk ikke var det du spurgte på.....Grr....

Efter turboen skal det være så lavt som overhovedet muligt. 0,2bar er relativt meget her, men tit meget højere.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 09 nov 2006, 21:33 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 11 apr 2006, 10:15
Indlæg: 601
Geografisk sted: Herning, Midtjylland
Enig <0.2bar så er du godt kørende

_________________
Med venlig hilsen
Jonas Laustrup
Husk, du kan kun vælge 2: Hurtig, Billig, Pålidelig


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 09 nov 2006, 22:48 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 12 jul 2006, 15:58
Indlæg: 315
Det vil sige at på et "normalt" turbo setup, er der lige så meget tryk i udst. manifolden som på tryk siden af turboen????

Det giver jo lidt stof til eftertanke medhenhold til ventilfjedre på udst ventiler.. her snakker jeg igen traktortæk med lade tryk på 4 bar +...

Fjedre til alle ventilerne burde jo så være lige stramme, ikke???

Mvh

Andy


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 09 nov 2006, 22:59 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Andy skrev:
Det vil sige at på et "normalt" turbo setup, er der lige så meget tryk i udst. manifolden som på tryk siden af turboen????

Det giver jo lidt stof til eftertanke medhenhold til ventilfjedre på udst ventiler.. her snakker jeg igen traktortæk med lade tryk på 4 bar +...

Fjedre til alle ventilerne burde jo så være lige stramme, ikke???

Mvh

Andy


Det er ikke "normalt" med 1:1. Meget tit er modtrykket langt højere. Og kvæler dermed motoren. 1:1 tillader meget høje effekter, og feks 0,8:1 så bliver det muligt at lave en virkeligt god fyldningsgrad i cylinderen.

Traktortræk ser umiddelbart ud til at enten overdrive noget mht ydelserne(begrundet på turbovalget på flere af dem) eller køre turboladerne langt ude på diagramet. Med deraf følgende dårlige virkningsgrader og ekstremt høje modtryk plus ladeluft temp.

Men jeg vil gerne se et log på modtryk/ladelufttryk, og ligeså på ladelufttemp på en traktortrækker. KEnder du een der har de målinger?

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 10 nov 2006, 06:49 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 12 jul 2006, 15:58
Indlæg: 315
HenrikGM skrev:
Det er ikke "normalt" med 1:1. Meget tit er modtrykket langt højere. Og kvæler dermed motoren. 1:1 tillader meget høje effekter, og feks 0,8:1 så bliver det muligt at lave en virkeligt god fyldningsgrad i cylinderen.

Traktortræk ser umiddelbart ud til at enten overdrive noget mht ydelserne(begrundet på turbovalget på flere af dem) eller køre turboladerne langt ude på diagramet. Med deraf følgende dårlige virkningsgrader og ekstremt høje modtryk plus ladeluft temp.

Men jeg vil gerne se et log på modtryk/ladelufttryk, og ligeså på ladelufttemp på en traktortrækker. KEnder du een der har de målinger?


En turbo til traktor træk bliver kørt laaaaaaaangt ud på diagrammet, eks. en holset HX 60 med ændret kompressor hjul= ladetryk på 6-6,5 bar.

Jeg vil lige snakke med et par gutter i weekenden, de fleste Traktor pullere, ikke trækkere, har en data logger på....

Hos pullere bliver det endu mere vildt: 8,3 L motor volumen, diesel som brændstof, ca 6200 rpm, special bygget turbo (ved ikke hvilken turbo det er, det er meget hemmeligt) lade tryk på ca 8 bar.... :wow:

Men ser lige om jeg kan få fingerne i en datalogning..

Mvh

Andy


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 11 nov 2006, 16:31 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 23 aug 2005, 19:25
Indlæg: 484
Geografisk sted: sydjylland
kan sige at dem der spiller rigtig godt er der flere der har højere lade tryk end modtryk.

mit yndlings eksempel fordi det er den jeg selv har været med i er en zetor 8011 med en holset hx40 og ca5bar absolut ladetryk og et modtryk på ca 4absolut.

prøv at spørge nikoline hvordan orange figters tal ser ud.. tror også de er gode.
jeg ved graver målte det da han havde den.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 12 nov 2006, 11:25 
Offline
Admin
Admin

Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54
Indlæg: 2499
HenrikGM skrev:
Kommer meget an på setuppet. Den kan nemt komme over 6bar.

Forsøgte(sammen med lqs) at måle modtryk på en supramotor med en stor holsetlader fra en lastbil....Brugte en speciel mapsensor, og loggede bla modtryk og ladelufttemperatur. Over 3500rpm fløj modtrykket ud af skalaen på en 700kpa sensor og blæste måleslangen af h. til, plus ladelufttemperaturen steg fra 16grader(der var minus2 i værkstedet, helvedes koldt!) til ca. 35 v. 3000 og v. 4000rpm stegladelufttemp til 198grader celcius. Reaktionstiden på sensoren taget i betragtning(den var meget hurtig) så har ladelufttemp før IC været betydeligt over 200grader i de få sekunder et rul tog. Tankevækkende.

Et skift til en hjemmelavet hybridturbo, på basis af den største Holset lader der findes på lastbiler, tilsadt til Caterpillar kompressorhus(156mm indtag) og et 74/118mm kompressorhjul rykkede effekten ret voldsomt op, plus sænkede modtrykket til 1:1 iforhold til ladetryk.

Volvoen der er linket til kører så lavt som 0,8:1, altså lavere modtryk i manifolden end ladetryk. Opskriften på meget høj topeffekt!

Manifold og twinentry turbo/twin wastegate ligner opskriften der skal følges. Manifold skal tilsyneladende laves temmeligt lang. Sugemotorers bananmanifold princip bliver aktuelt....

Men det er altsamme før turboen, og jeg ser nu at det faktisk ikke var det du spurgte på.....Grr....

Efter turboen skal det være så lavt som overhovedet muligt. 0,2bar er relativt meget her, men tit meget højere.


Meget interessant :)

Vedr. ladelufttemp:
Hvad var målene på kompressoren inden skiftet?
Hvad endte ladeluftstemp. på med det store kompressortrim?

Vedr. modtryk:
Hvad blev forskellen på turbinesiden mellem den gamle og nye hybrid? (jeg læser her hybriden som sammensat af to helt andre turboer og dermed nødvendigvis ikke samme turbine som den første turbo).
Hvad var forholdet før, dvs. ladetrykket i forhold til det først målte modtryk på de +700kpa?
Hvor meget rykkede arbejdsområdet(rpm) og tøven sig efter de størrelser?


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 12 nov 2006, 19:34 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
JakobM skrev:
[Meget interessant :)

Vedr. ladelufttemp:
Hvad var målene på kompressoren inden skiftet?
Hvad endte ladeluftstemp. på med det store kompressortrim?

Vedr. modtryk:
Hvad blev forskellen på turbinesiden mellem den gamle og nye hybrid? (jeg læser her hybriden som sammensat af to helt andre turboer og dermed nødvendigvis ikke samme turbine som den første turbo).
Hvad var forholdet før, dvs. ladetrykket i forhold til det først målte modtryk på de +700kpa?
Hvor meget rykkede arbejdsområdet(rpm) og tøven sig efter de størrelser?


66mm kompressor svjh...
Ladelufttemp ikke målt sidenhen(lqs?)

Modtrykket faldt fra "off-the-scale+700kpa" og et forhold på mere end 3:1 til næsten 1:1. Et vildt gæt er at man måske kunne komme længere ned med en bedre manifold...dog ikke prøvet.

Frit fra hukommelsen, lqs har måske en mere præcis sammenligning:
Arbejdsområdet rykkede generelt en smule op. Hvor den før blev vild, så blev den nu nærmest tosset. 4000-5000rpm gav tæt på +500hk i forøgelse. Interessant nok falder den relativt meget på næsen over 6500rpm(effekten er dog stadig tårnhøj!). Måske topstykket begynder at nå kritisk gashastighed....hvem ved.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 12 nov 2006, 19:58 
Offline
Admin
Admin

Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54
Indlæg: 2499
Ok, spændende...
Jeg er meget interesseret i at høre om turbinen blev anderledes større på hybriden. Kan du huske det?


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 13 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team