HenrikGM skrev:
Kommer meget an på setuppet. Den kan nemt komme over 6bar.
Forsøgte(sammen med lqs) at måle modtryk på en supramotor med en stor holsetlader fra en lastbil....Brugte en speciel mapsensor, og loggede bla modtryk og ladelufttemperatur. Over 3500rpm fløj modtrykket ud af skalaen på en 700kpa sensor og blæste måleslangen af h. til, plus ladelufttemperaturen steg fra 16grader(der var minus2 i værkstedet, helvedes koldt!) til ca. 35 v. 3000 og v. 4000rpm stegladelufttemp til 198grader celcius. Reaktionstiden på sensoren taget i betragtning(den var meget hurtig) så har ladelufttemp før IC været betydeligt over 200grader i de få sekunder et rul tog. Tankevækkende.
Et skift til en hjemmelavet hybridturbo, på basis af den største Holset lader der findes på lastbiler, tilsadt til Caterpillar kompressorhus(156mm indtag) og et 74/118mm kompressorhjul rykkede effekten ret voldsomt op, plus sænkede modtrykket til 1:1 iforhold til ladetryk.
Volvoen der er linket til kører så lavt som 0,8:1, altså lavere modtryk i manifolden end ladetryk. Opskriften på meget høj topeffekt!
Manifold og twinentry turbo/twin wastegate ligner opskriften der skal følges. Manifold skal tilsyneladende laves temmeligt lang. Sugemotorers bananmanifold princip bliver aktuelt....
Men det er altsamme før turboen, og jeg ser nu at det faktisk ikke var det du spurgte på.....Grr....
Efter turboen skal det være så lavt som overhovedet muligt. 0,2bar er relativt meget her, men tit meget højere.
Meget interessant
Vedr. ladelufttemp:
Hvad var målene på kompressoren inden skiftet?
Hvad endte ladeluftstemp. på med det store kompressortrim?
Vedr. modtryk:
Hvad blev forskellen på turbinesiden mellem den gamle og nye hybrid? (jeg læser her hybriden som sammensat af to helt andre turboer og dermed nødvendigvis ikke samme turbine som den første turbo).
Hvad var forholdet før, dvs. ladetrykket i forhold til det først målte modtryk på de +700kpa?
Hvor meget rykkede arbejdsområdet(rpm) og tøven sig efter de størrelser?