Powerforum
http://powerforum.dk/

turbomanifold
http://powerforum.dk/viewtopic.php?f=4&t=17023
Side 1 af 2

Forfatter:  skodacombi [ 28 okt 2006, 10:36 ]
Titel:  turbomanifold

hej jeg skal til at lave en ny turbomanifold til min skoda fabia så der kan komme en større turbo :D på jeg ville så høre om hvilket matriale den skal laves i mht varme afledning osv,(helst ikke rustfri da jeg ikke har tig svejser ) michael

Forfatter:  audi 80 1,8 turbo [ 28 okt 2006, 11:29 ]
Titel:  Re: turbomanifold

skodacombi skrev:
hej jeg skal til at lave en ny turbomanifold til min skoda fabia så der kan komme en større turbo :D på jeg ville så høre om hvilket matriale den skal laves i mht varme afledning osv,(helst ikke rustfri da jeg ikke har tig svejser ) michael


Har lige lavet den her selv, den er bare lavet i ganske alm tilgængelige sort jerns bøjninger. den sidste jeg lavede blev også bare lavet i ganske alm sort jerns bøjninger og den kørte jeg 30000 km uden problemer i det.
Rørene/bøjningerne bliver jo kortere når de har været varm/kold mange gange, Derfor at det er vigtigt at du laver en manifold som kan "arbejde" efterhånden som rørene ændre længde, husk at skerpe rørene og få dem svejsed ordentligt, pas på at der ikk sidder løse"nosser" inden i manifolden som kan løsne sig og ryge ned i turboen.

Bare lige mit indspark/mening.

Vedhæftede filer:
mmm.JPG
mmm.JPG [ 93.19 KiB | Vist 1723 gange ]

Forfatter:  skodacombi [ 28 okt 2006, 11:33 ]
Titel: 

takker :D

Forfatter:  Zorak [ 28 okt 2006, 11:41 ]
Titel:  Re: turbomanifold

audi 80 1,8 turbo skrev:
skodacombi skrev:
hej jeg skal til at lave en ny turbomanifold til min skoda fabia så der kan komme en større turbo :D på jeg ville så høre om hvilket matriale den skal laves i mht varme afledning osv,(helst ikke rustfri da jeg ikke har tig svejser ) michael


Har lige lavet den her selv, den er bare lavet i ganske alm tilgængelige sort jerns bøjninger. den sidste jeg lavede blev også bare lavet i ganske alm sort jerns bøjninger og den kørte jeg 30000 km uden problemer i det.
Rørene/bøjningerne bliver jo kortere når de har været varm/kold mange gange, Derfor at det er vigtigt at du laver en manifold som kan "arbejde" efterhånden som rørene ændre længde, husk at skerpe rørene og få dem svejsed ordentligt, pas på at der ikk sidder løse"nosser" inden i manifolden som kan løsne sig og ryge ned i turboen.

Bare lige mit indspark/mening.


Hvor har du fået fat i bøjningerne? Hos en smed eller sådan noget? Hvor tykt gods laver du det i?

Hilsen
Jesper Andersen

Forfatter:  audi 80 1,8 turbo [ 28 okt 2006, 14:19 ]
Titel:  Re: turbomanifold

Zorak skrev:
audi 80 1,8 turbo skrev:
skodacombi skrev:
hej jeg skal til at lave en ny turbomanifold til min skoda fabia så der kan komme en større turbo :D på jeg ville så høre om hvilket matriale den skal laves i mht varme afledning osv,(helst ikke rustfri da jeg ikke har tig svejser ) michael


Har lige lavet den her selv, den er bare lavet i ganske alm tilgængelige sort jerns bøjninger. den sidste jeg lavede blev også bare lavet i ganske alm sort jerns bøjninger og den kørte jeg 30000 km uden problemer i det.
Rørene/bøjningerne bliver jo kortere når de har været varm/kold mange gange, Derfor at det er vigtigt at du laver en manifold som kan "arbejde" efterhånden som rørene ændre længde, husk at skerpe rørene og få dem svejsed ordentligt, pas på at der ikk sidder løse"nosser" inden i manifolden som kan løsne sig og ryge ned i turboen.

Bare lige mit indspark/mening.


Hvor har du fået fat i bøjningerne? Hos en smed eller sådan noget? Hvor tykt gods laver du det i?

Hilsen
Jesper Andersen


købt ved brdr. kier
1 1/2 tomme bøjninger. 48,3 udv mål. 3,2 i gods tykkelse. dvs ca. 42 indv. hullerne i topstykket er 40

Forfatter:  Damborg [ 02 nov 2006, 14:30 ]
Titel: 

Sanistål i Lyngby og Glostrup sælger de buk..

Har købt en "håndfuld" på et tidspunkt..

Men ring og hør inden du kører..

Forfatter:  martin306xsi [ 02 nov 2006, 19:53 ]
Titel: 

Er det ikke noget med at de 4 rør skal ha samme længde? Beyer fra VAE har vist forsøgt sig med forskellige materialer og mener han fandt ud af at sort jern var noget af det bedste. RF skulle ikke være så godt at bruge da det ikke afgiver så godt varme.

Forfatter:  audi 80 1,8 turbo [ 02 nov 2006, 20:17 ]
Titel: 

martin306xsi skrev:
Er det ikke noget med at de 4 rør skal ha samme længde? Beyer fra VAE har vist forsøgt sig med forskellige materialer og mener han fandt ud af at sort jern var noget af det bedste. RF skulle ikke være så godt at bruge da det ikke afgiver så godt varme.


Det kan da godt være at det er det 100% optimale hvis alle rørene er lige lange, det er bare ikk altid let i den virkelige verden i forhold til plads osv.
om det har ret meget at sige på en turbo manifold tvivler jeg kraftigt på, selvfølgelig hvis de to rør er 10 cm og de andre to er 50-60 cm kan det da godt være at det har lidt at sige men hvor meget ved jeg ikke.
jeg har bare gået efter at lave en manifold som kan være der hvor den skal være, som har et så godt flov som muligt og som samtidig kan "arbejde"
Hvis man kikker sig rundt på nettet osv efter turbo manifolde vil rigtig rigtig mange af dem være noget i retning af den som jeg har lavet, og vil også sige at du nok rimeligt sjældent vil finde en turbo manifold hvor alle rørene er lige lange.

Forfatter:  beyer [ 02 nov 2006, 21:42 ]
Titel:  turbo manifold.

har lige en til føjelse ! sort stål er IKKE det bedste , da det har et lavt gløde punkt og vil udgløde med tiden = skaller og slagger i turboen(blir rødt og ligesom smulder) = skod , det som min erfaring siger er der bedste er rustfri stål 1,5-2,5 mm i tykkelsen (med et gløde punkt på en 8-900gr) og lige lange rør og gerne med noget længde , tig svejst med baggas , husk at lave gode solide beslag til møllen , da manifoldet gir sig meget og har tildens til at revne hvis det ikke er fikseret ordentligt, en anden løsning er at lave en gik , lave manifoldet og derefter tage alle spænninger ved at varme manifoldet med gas og ilt , altså varme det op til den gløder rødt . håber det var til lidt hjælp. :twisted:

Vedhæftede filer:
DSCN0271-2.jpg
DSCN0271-2.jpg [ 64.5 KiB | Vist 1562 gange ]

Forfatter:  martin306xsi [ 02 nov 2006, 22:42 ]
Titel: 

Ok, så skulle der lige byttes om på de to nævnte materialer :oops:

Jesper> Havde du ikke et manifold af sort stål på i sommers? Hvorfor skal der helst være lidt længde på til møllen? Er det fordi det er med holde til at holde noget gas til at passere møllen ved gearskifte osv.?

Side 1 af 2 Alle tider er UTC + 1 time
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/