Powerforum
http://powerforum.dk/

Turbo-problemer.
http://powerforum.dk/viewtopic.php?f=4&t=16703
Side 1 af 1

Forfatter:  Volvo-Dennis [ 11 sep 2006, 16:26 ]
Titel:  Turbo-problemer.

Hej Folkens..

Jeg har et problem og det er at min turbo går løs. Bilen er en volvo 760 turbo og den er blevet modificeret med bl.a større turbo. Den originale turbo har gevind i bolthullerne i flangen, og er spændt fast ved at 4 bolte går gennem manifolden, og boltene låses med noget blik af en art på bagsiden af manifolden. MEN, den nye mølle der er kommet på har ikke disse gevind i flangen, så har været noget til at finde nogle endnu længere bolte og så spænde dem rigtig hårdt. Har prøvet med kobbermøtrikker og kontramøtrikker. Til sidst har jeg prøvet at spænde pisset rigtig hårdt og så låse møtrikkerne med et par svejseklatter og det samme med bolthovedet i den anden ende. efter 1500km er den så gal igen. Den er ikke gået op i de fusker-svejsninger, men tror boltene har strukket sig! Det er alm. 8.8 bolte der er brugt...
Hvis man nu bruger rustfri bolte og laver det samme nummer med at låse dem med de svejseklatter, vil det gå?? Eller er der nogen der har en bedre idé?

Forfatter:  HenrikGM [ 11 sep 2006, 16:35 ]
Titel: 

Boltforlængere og 10.9 så plejer det at gå fint.

Forfatter:  Volvo-Dennis [ 11 sep 2006, 16:41 ]
Titel: 

Jamen de boltforlængere, hvad går det ud på? Man skal også lige tænke på at der er ikke så pokkers meget plads til længere bolte på de gamle 200/700 turbo manifolde..

Forfatter:  nielsk [ 11 sep 2006, 18:09 ]
Titel:  Rustfri bolte - bolteforlængere.

Hejsa
Allerførst er rustfri bolte nemme og strække, de er seje men bløde.
Det duer altså ikke!!

Det ville være bedre med en ordentlig boltekvalitet, og for lange bolte med "hylser" omkring.

Når der kommer varme på, vokser flangen først, og boltene varmes langsommere op, så de strækkes af flangen.

For lange bolte, med et rørstykke omkring (mellem flange og møtrik).
Så har du en længere bolt der kan fjedre i stedet for at blive strukket.

Hvad med at skære gevind i turboflangen i stedet??
Mvh
Niels

Forfatter:  Volvo-Dennis [ 11 sep 2006, 18:13 ]
Titel: 

Det med at skære gevind har jeg overvejet, men så skal manifolden 'bearbejdes også, da der så skal bolte med en noget større diam. i.. Hvor lange skal de rør hylstre være hvis det er? Og nu siger du det skal være bolte af en bedre kvalitet, hvad skal det så være for nogle?

Forfatter:  HenrikGM [ 11 sep 2006, 18:26 ]
Titel: 

Volvo-Dennis skrev:
Det med at skære gevind har jeg overvejet, men så skal manifolden 'bearbejdes også, da der så skal bolte med en noget større diam. i.. Hvor lange skal de rør hylstre være hvis det er? Og nu siger du det skal være bolte af en bedre kvalitet, hvad skal det så være for nogle?


Boltforlænger = emnerør af passende diameter, og så lang som mulig(pladsen dikterer)
Fungerer sammen med bolten som en elastik=bolten tåler bedre uens varme og "nær maxlast" situationer(som ikke bør forekomme på en korrekt monteret flangesamling!)

En voldspændt bolt flyder nemmere under den store varmepåvirkning.

boltkvalitet på 8.8 er som regel rigeligt. 10.9 er nok tæt på max. 12.9 er for meget.

Det forværre situationen hvis der er skåret gevind, fordi bolten så effektivtr bliver kortere.....

Hvor plane er flangerne??

Lyder forkert at du på så kort tid kan knække 8.8 bolte.....

Forfatter:  Volvo-Dennis [ 11 sep 2006, 18:44 ]
Titel: 

Okay, så vi siger lange bolte i rustfri, med passende 'hylstre'... hvor hårdt bør dette spændes (NM) for at det holder?

Flangerne er vidst så plane som de kan blive, manifold osv var forbi et værktøjssliberi som planede flangerne for mig inden det blev monteret :!: og så ny pakning osv.

8.8 boltene knækkede nu ikke, de blev bare strukket lidt :) Men de originale bolte de kan jo sagtens holde, hvad er de da lavet af??

Forfatter:  Troels [ 11 sep 2006, 19:27 ]
Titel:  Re: Rustfri bolte - bolteforlængere.

nielsk skrev:
Hejsa
Allerførst er rustfri bolte nemme og strække, de er seje men bløde.
Det duer altså ikke!!

Mvh
Niels


læs lige hvad niels skriver igen...

Forfatter:  Volvo-Dennis [ 11 sep 2006, 19:34 ]
Titel: 

Ja okay, det var en tanketorsk. men så alm 10.9 da.. :D

Side 1 af 1 Alle tider er UTC + 1 time
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/