Powerforum
http://powerforum.dk/

Problem ved chiptuning af Ibiza 1,8 20VT - Åben DV [UPDATE]
http://powerforum.dk/viewtopic.php?f=4&t=16364
Side 1 af 4

Forfatter:  Muggs [ 25 jul 2006, 21:11 ]
Titel:  Problem ved chiptuning af Ibiza 1,8 20VT - Åben DV [UPDATE]

Hey

Jeg er lige kommet hjem fra en gang chiptuning hos www.landberg.dk / www.bokstuning.dk. Bilen er en Seat Ibiza FR 1,8 20VT fra 01/2005, den har kørt 19.400 km.
Vi mødtes ved FDM i Ålborg og der blev brugt en 2-3 timer.

Bilen blev rullet til 152 hk og 261 nm std. - Så alt bør være i orden.

Der blev smidt en std. fil i, som gav noget der ligner 165 hk og 300 nm ca. Så rodede han lidt med parametrene og kom så op på 173 hk og 318,5 nm.
Da han så yderligere rodede med parametrene fik kurverne et KÆMPE dyk mellem ca. 3200 og 4000 rpm. Og effekten blev lavere.
Han ringede så og snakkede lidt med René fra RH, og fik tilsendt en fil der havde givet omkring 190 hk og 310 nm på en bil magen til, hos dem. Det gav samme resultatet med et store dyk.
Så snakkede de lidt frem og tilbage og kom til den konklution at det var den uorg. dumpventil der er skyld i det. Altså at den simpelthen får bud på at lukke trykket ud. De snakkede så om at den skal styres af benzintryks regulatoren i stedet for, så ville den ikke lukke trykket ud midt i det hele. Landberg mente at den org. recirkulereden ventil ville løse problemet også - Men kan den overhovedet klare ~1 bars ladetryk?
Min dumpventil er en dobbelt stemplet Forge, købt med blændprop til recirk. hullet. Ellers er den bare sat ind som den org. sad.

Hvordan synes i det hele lyder?

Og hvor skal "styre slangen" til dumpventilen sættes på? og hvad gør man ved den gamle slange, skal den blændes af?

Synes bare ikke jeg har hørt om problematikken før, og der er da ret SÅ mange der har fået chippet deres 1,8T med uorg. dump's osv. - Men er der noget om snakken?

Glæder mig til at høre jeres syn på det :)

Hov, det skal lige siges at Landberg var pisse flink, og sagde at jeg kunne komme op igen, når jeg havde fået lavet det med dumpventilen. Bare træls at skulle bruge en tank benzin mere på at køre fra Århus til Ålborg, og tilbage igen :)
Og det bliver først om 2-3 uger når han har fået sit eget rullefelt

-----
Ja så fik jeg jo flyttet slangen der skal styre hvornår dumpventilen skal åbne fra den org. ventil, til en slange mellem benzintryks regulator og indsugning/spjældhus.
Men idag har jeg lige opdaget at bilen faktisk også laver det trick den lavede på rulletfeltet, med at falde enormt i effekt mellem ca. 3200 og 3800 rpm. Det sker i 4. og 5. gear hvis jeg triller med 1500 rpm og så bare smider speederen i bund og lader den trække. Når den så ca. rammer 3200 rpm - vil gætte på det er der den ca. skulle have max moment, stopper den nærmest med at trække. Men giver jeg lidt gas i gearene inden så den kommer i 5. gear med en 3000 rpm ca. så trækker den fint og jævnt hele vejen op. Så det havde jo nok ikke rigtigt noget at gøre med at der blev lukket tryk ud af en sikkerhedsventil.

Hvad dælen kan det være?
Defekt bov? (burde den så ik lave tricket oftere?)
Tændingen der stiller sig selv ned? (og hvordan kan det så være?)

Jeg kører på 95 blyfri, men den burde da kunne chippes ind til at køre på det?
-----------------------------
Update 2..

Nå, så blev der leget lidt mere.
Pema (En KÆMPE tak til dig, for hjæpen. Super dejligt at der findes folk som dig :D) fra VAGcars.dk mente det måske kunne være min N75 ventil der buggede. Han kørte tilfældigvis med N75 "J" modellen, som jo skulle være bedre. Vi prøvede at montere hans ventil på min bil. Samme resultat som tidligere.
Vi loggede, via. VAG-com, hvordan ladetrykket opførte sig.
Den største ting vi lod mærke til er at min turbo ca. er 5 sekunder om at spoole op, hvor Pema's Golf 4 1,8T er ca. 1 sekund om at spoole op. Hvad kan være skyld i det?
Ud over det var min boost kurve ikke særlig pæn, men den definerede (ønskede) kurve var heller ikke nær så pæn som Pema's.

Som et sidste forsøg prøvede jeg at skifte til org. recirkulerende dumpventil, så bilen nu er 100% std. ud over det ændrede program. Samme resultat :evil:

Pema udlæste også fejl via. VAG-com - Ingen fejl.

Nu er jeg godt nok ved at gå kold i det her.. Nogen forslag?
Bilen er træls at køre i fordi den ikke opfører sig som den skal, og den bølger i effekten osv. :cry:

Forfatter:  Havneren [ 25 jul 2006, 21:26 ]
Titel: 

Lyder lidt som en røver i mine øre. Jeg har ikke tidligere hørt om BOV der er styret af boksen... Kan heller ikke udmiddelbart se meningen med det.

Men prøv da gøre som de mener - Det er jo dem der har erfaring i de motore.

V/h Chr

Forfatter:  Alex_Reedtz [ 25 jul 2006, 21:29 ]
Titel: 

Bov'en bliver faktisk styret af boksen på sådan en, og den ventil der styrer det har det også med at gå i stykker.
Det er i hvert fald lagervare ved RH.

Forfatter:  Havneren [ 25 jul 2006, 22:01 ]
Titel: 

Hummm... Jeg er tidligere VW mekaniker (Der med ikke sagt at jeg ved alt om de biler overhovedet!) og der skiftede vi af og til ladetryksventilen - Altså den magnetventil som styrede ladetrykket. De ventiler har det med at stå af.

Aldrig har jeg været opmærksom på en tilsvarende ventil til at styre BOV. Jeg afviser ingen ting, jeg er bare meget skeptisk.

Kan det ske at nogen har misforstået noget et sted under vejs eller ER der virkelig en magnet ventil på slangen til BOV?

V/h Chr

Forfatter:  Muggs [ 25 jul 2006, 22:23 ]
Titel: 

Burde det ikke kunne udlæses som en fejl med VAG COM? For han udlæste nemlig fejl på den, og der var ikke noget.

Forfatter:  Alex_Reedtz [ 26 jul 2006, 09:08 ]
Titel: 

Tror sq sommervarmen påvirker hjernen, den ventil jeg snakkede om er den havneren også nævner, ved ikke lige hvordan jeg fik den sat i forbindelse med BOV'en. Beklager.

Forfatter:  efterz [ 26 jul 2006, 11:01 ]
Titel: 

Det er rigtig nok hvad RH siger. På nyere 1.8T motorer kan motorstyringen vha. N249 åbne DV'en ved hjælp af en 3vejsventil som typisk sidder under indsugningsmanifolden. Det man oftest anbefaler er, at bypasse denne N249, ved at sætte et t-stykke på vakkumslangen til benzintryksregulatoren, og føre en vakkumslange fra dette og direkte over i DV'en, således at N249 ikke har mulighed for at lave numre.

Prøv lige dette, og giv en tilbagemelding.

Forfatter:  efterz [ 26 jul 2006, 11:18 ]
Titel: 

Til reference kan det siges at den 3vejs ventil der styrer wastegaten og dermed ladetrykket hedder N75.

Forfatter:  Muggs [ 26 jul 2006, 16:21 ]
Titel: 

efterz skrev:
Det er rigtig nok hvad RH siger. På nyere 1.8T motorer kan motorstyringen vha. N249 åbne DV'en ved hjælp af en 3vejsventil som typisk sidder under indsugningsmanifolden. Det man oftest anbefaler er, at bypasse denne N249, ved at sætte et t-stykke på vakkumslangen til benzintryksregulatoren, og føre en vakkumslange fra dette og direkte over i DV'en, således at N249 ikke har mulighed for at lave numre.

Prøv lige dette, og giv en tilbagemelding.

Jeg siger mange mange tak :-)
Endelig en der vidste noget :-)
Jeg finder desværre først ud af om det spiller om 2-3 uger, når Landberg får hans rullefelt. Men den tid den glæde :D

Forfatter:  klyfax [ 27 jul 2006, 16:57 ]
Titel: 

En lille ting fra min gamle chef og hans RS4, HGP tunet, import fra tyskland.

Hvis du ikke for slået antispin fra på den, så åbner den BOV'en for at fjerne ladetrykket, derefter tager den tænding for at få kontakt til vejen igen...

Men om det er en Audi ting eller om det er noget HGP har smidt på, ved jeg ikke...

Kan ikke huske hvor mange HK, men det følger med en MC fra 0-300 km/t, hvorefter MCeren måtte trække ind til siden :)

Noget aldrig at prøve den...

Side 1 af 4 Alle tider er UTC + 1 time
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/