Powerforum
http://powerforum.dk/

Trykladning og 406?
http://powerforum.dk/viewtopic.php?f=4&t=16336
Side 1 af 1

Forfatter:  dikkedarer [ 22 jul 2006, 16:24 ]
Titel:  Trykladning og 406?

Jeg er ejer af en 406 D9 med en EW10J4 motor som standard smider 138hk.

Min levere 147hk på felt. Jeg går lidt for sjov med tanker om trykladning. Enten turbo eller kompressor.

Er der nogle herinde som har erfaringer med ovenstående?

Hvor meget tryk man kan kører med på standard stempler osv. :)

Forfatter:  JPP [ 23 jul 2006, 17:44 ]
Titel: 

0,6-0,8 bar skulle de vel nok kunne holde til og sikkert lidt mere. De fleste bruger XU10J2TE motoren (altså den som er født med turbo) som bund. Dvs. stempler, krumptab osv. Der burde dit 16v topstykke også passe lige over på. Din største udfordring er nok at få lavet turbomanifolden , men det kan du også købe dig fra hos dp-engineering.nl. Det laver nogle flotte 16v turbomanifolde men som desværre koster kassen!
Du skal have kigget på kompressionen og en anden motorstyring eller som minimum tilskudssystem er påkrævet. Ellers er det jo bare at samle info og gøre del-listen op (intercooler, trykrør, olie-til-og-fra-løb, dyser, osv.) samt budgettet :wink:

Forfatter:  dikkedarer [ 23 jul 2006, 19:45 ]
Titel: 

Hehe ja det kan jeg godt se. Alt i alt kan jeg hurtigt regne ud det er nemmere at finde en XU motor som du nævner og arbejde videre på den.

Ellers skal jeg helt over i en anden grøft og lege med konventionel tuning. Ala opboring og/eller spjældhuse :P

Nu må vi se om det overhovedet kommer på tale, eller om jeg falder for at købe en motorcykel istedet for tuning, hehe

Forfatter:  JPP [ 23 jul 2006, 21:48 ]
Titel: 

Opboring og spjældhuse løber mindst op i det samme som hvis du tryklader din motor eller en J2TE motoren. Spjældhuse = komplet motorstyring. Opboring = en slat skillinger + arbejdet.

Hvorfor vælge motorcykel, når du kan sidde i varmen, regnvejr osv. og ha' det sjove her :wink:

Som jeg skriver så ser jeg blot turbomanifolden som flaskehalsen og valg af styring (tilskud vs. progr. motorstyring). Ellers burde det være til at gå til da der er masser af plads i motorrummet.

Forfatter:  dikkedarer [ 26 jul 2006, 08:50 ]
Titel: 

De laver bare ikke til EW motoren. Så det er ikke så nemt igen.

Skal man lave noget, skal det være custom made så.

Jeg må bare spare nogle grunker sammen og se hvad jeg finder ud af.

Forfatter:  Carsten 205 GTI 1,9 T [ 30 jul 2006, 01:36 ]
Titel: 

JakobM skrev:
en anden motorstyring


Hvilket kan blive _ret_ problematisk, hvis bilen er med multi-spaghetti ledningsnet. Så er der intet der virker bagefter. Selv vinduesviskerne er koblet over det skidt, og fungerer efter speedometer, baklyskontakt, tid med tænding på, uden rpmsignal til styringen osv.

Forfatter:  JPP [ 30 jul 2006, 02:09 ]
Titel: 

Ok, lyder som en større hovedpine...

Side 1 af 1 Alle tider er UTC + 1 time
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/