Powerforum http://powerforum.dk/ |
|
Ladetryk i 240 turbo http://powerforum.dk/viewtopic.php?f=4&t=16170 |
Side 1 af 1 |
Forfatter: | Morten Lunde [ 01 jul 2006, 13:53 ] |
Titel: | Ladetryk i 240 turbo |
Nu har jeg langt om længe fået fat i et ordentlig ladetryksur i stedet for den originale, upræcise ur, som ikke indeholder numre. Modellen er væskefyldt og ham jeg købte den af sagde den passede indenfor 0,05 bars ladetryk, hvilket må siges at være rimelig tilregnelig. Men nu forholder det sig sådan at ladetrykket ligger på intet mindre end 1.05 bar, hvilket må siges at være noget overraskende, da jeg altid har fået fortalt, og læst mig til, at grænsen for standardopsætning ligger på 0.8-0.9 bar. Min opsætning lyder således: B21ET med: -original IC -2.5" Simons udst. -Standard 160 topstykke -KN-panelfilter (hvis det da kan regnes for noget effekt) -K-jetronic -B23E indsugningsmanifold Det kørte den med i forgårs, og jeg blev mildest talt overrasket, da der ikke var hverken snert af tændingsbanken eller udsættere af nogen art, bare ren trækkraft. Da jeg tror at mit nye ladetryksur viser så tæt på præcis den kan, må jeg nok have haft en rigtig god dag, eller?? Mvh Morten |
Forfatter: | Morten VJ [ 02 jul 2006, 06:42 ] |
Titel: | |
Den gode dag kan lynhurtigt ændre sig til en riktig dårlig dag. Hvis du kører for længe i maks. effekt området. Specielt hvis du ikke ved om den får benzin nok, hvilket den ikke gør. Og det mærkes først når der er noget der brænder af inde i motoren. :o De 0.8-0.9 bar i maks tryk på en K-jet, er ikke bare grebet ud af luften. Men har flere motor afbrændinger som grundlag. Kun et par tanker. MVH Morten |
Forfatter: | nibdk [ 02 jul 2006, 07:31 ] |
Titel: | |
Hvad er det for en guldfarvet manuel regulator du har i motorrummet ved K-Jet enheden? Hvis man sænker styretrykket kan man jo godt øge turbotrykket, men det er nok en anelse dyrt i benzin. Men som sagt, kører man med det turbotryk og bundgas i længere tid, så ryger der et stempel. Det har jeg selv prøvet. Mit turbotryk var endda ikke helt så højt. Jeg havde lige fået renoveret topstykket på min og det kunne mærkes, så jeg skulle lige prøve, hvad den gik på toppen og nåede da også 220 før den mistede fart. Niels |
Forfatter: | Morten Lunde [ 02 jul 2006, 15:00 ] |
Titel: | |
Ja, det kan hurtigt ændre sig til noget skidt. Nu har jeg bare kørt med det længe uden der har været probs med det. Folk siger også at den lugter godt af benzin når de kører bagved og den får noget krudt, så umiddelbart er det vel et godt tegn. Det er vel også kun må motorvej hvor det er vedvarende, og der er jeg trods alt sjældent. Den messing-ventil, som det egentligt er der sidder ved k-jet enheden, er den justerbare ladetryksventil. I stedet for altid at skulle under bilen for at justere så er det lidt nemmere at hoppe op i motorrummet, ud og fyre den af, op i motorrummet igen for at evt korrigere lidt indtil man når det ønskede tryk. Det var bare overraskende at den ladede så meget, da den burde udsætte voldsomt når den kom så højt op. Mvh Morten |
Forfatter: | Morten VJ [ 02 jul 2006, 15:20 ] |
Titel: | |
Morten udsættere får du først hvis du har en ekstrem, fed- mager blanding med et sundt tændings anlæg. Du kan sagtens køre faretruende magert med god trækkraft lige til det går galt. K-Jetronicen kan sammenlignes med en standart Zenit-Stromberg karburator. Når stemplet er i top, og dermed nålen lige så. så leverer den ganske simpelt ikke mere benzin. Uden modefikationer. Stinker af benzin er ikke en særlig pålidelig måleparameter. Anskaf dig en WB sensor inden det går helt galt, eller skru ned for trykket. Det er motoren bedst tjent med i det lange løb. MVH Morten |
Forfatter: | nibdk [ 02 jul 2006, 15:32 ] |
Titel: | |
Der er faktisk en overtrykssikring i de biler, under instrumentbordet sidder en trykvagt som slukker tænding når man har for højt ladetryk og også tænder den røde turbo lampe, det kan meget tydeligt mærkes. Den har du dog nok afmonteret. |
Forfatter: | Morten Lunde [ 02 jul 2006, 15:57 ] |
Titel: | |
Ja, jeg ved godt at det er lige lovligt nok ladetryk, så den er røget ned til et mere stabilt tryk. Der skulle selvfølgelig alskens moderne elektronik til hvis det skulle være 100%, men min hjerne er vidst ikke udviklet til at rumme alle de muligheder der er i noget programmerbart samt alle de målere man endnu engang kan få, og muldvarpen er desværrre heller ikke fyldt med knitrende sedler så man kunne betale sig fra det. Så det bliver nok ikke bedre end det er nu, dog er jeg kommet i besiddelse af en B23ET motor, så det kunne være man enten skulle bytte fuldstændig rundt eller måske bare forsøge sig med Motronic'en på B21'eren og så tage den derfra? Og ladetryksstyringen er koblet fra. Mvh Morten |
Forfatter: | Morten VJ [ 02 jul 2006, 16:24 ] |
Titel: | |
En komplet motor ombyktning er helt klart at foretrække. Da motronicen er tilpasset en jøjere kompression, og en lidt større motor. SÅ den vil under ingen omstændigheder passe til en B21 et motor Jeg vil gætte på noget der ligner turbotøven i 3 potens. Men nu har du en motor der yder ca 175 hk standart, og med lidt fiksfakser rier ca 200 hk. Og hvad så ÅÅÅ jo en chip til ca 3000 kr og nu har vi ca 220 hk, osv. Megasquirt eller vems er løsningen, specielt hvis man har for vane at eksperimentere. Prisen er den samme eller mindre end en standart chip, og skal du have en costum chip så taler vi en helt anden pris. Og hvem siger at deres bedste gæt passer netop på din motor. Med B23et motoren har du alle givere der er nødvendige for en Ms konvertering - gasspjældssensor. Så muldvarpen bliver kun belastet af en gl brugt bærbar, og en WB løsning. Hvilket kan gøres for under 5000 kr. alt efter hvor dyktig man er med loddekolben. Grundinstillingerne kan du få af mig ganske nemt. SÅ SE AT KOMME IGANG. MVH Morten |
Side 1 af 1 | Alle tider er UTC + 1 time |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |