Powerforum http://powerforum.dk/ |
|
Fornuft i B23E? http://powerforum.dk/viewtopic.php?f=4&t=15848 |
Side 1 af 2 |
Forfatter: | Volvo-Dennis [ 12 maj 2006, 22:04 ] |
Titel: | Fornuft i B23E? |
Hej Folkens.. Skal lige høre et par meninger om dette. Jeg har en 240 fra 87 og er blevet tilbudt en B23E til rimelige penge. Er det dumt at smide penge efter sådan en ældre motor med k-jet? Den kører ellers fint, og kender bilen den har siddet i. Overvejer at investere i den, da jeg alligevel snart skal af med den karburator motor (B230K) som sidder i nu. Planen skulle være den B23E med en knast fra KG trimning.. er jeg tosset? MVh. Dennis |
Forfatter: | Morten VJ [ 13 maj 2006, 05:13 ] |
Titel: | |
Skarp knast og K-jet. spiller ikke sammen. Noget doppelt karb, eller programmebart sprøjt kommer til at virke 100% bedre. Behold standart knasten port topstykket, en banan manifold, og noget fornuftigt udstødning. Er vejen frem hvis man vil beholde K-Jetten. MVH Morten |
Forfatter: | Volvo-Dennis [ 13 maj 2006, 07:56 ] |
Titel: | |
Okay, men der findes to "versioner" af denne E motor, ikke? en med 129hk og en med 136hk eller noget lignende.. Den ene er med A knast og den anden er vidst med K knast.. har jeg ret? Den motor som jeg er blevet tilbudt er den tamme med 129hk og A knast. Så hvis man nu lagde en K knast i, samt banan og noget fornuftigt udstødning, så vil det da spille ok. Et 405 topstykke ville jo nok sætte prikken over i'et.. for det er en 398 der sidder på den nu.. Dennis |
Forfatter: | Morten VJ [ 13 maj 2006, 15:07 ] |
Titel: | |
Nej der var 3 udgaver sløv sløvere, og sløvest, eller man kan se posetivt på det hurtig, hurtigere, og hurtigst. eller H,K,A knast. eller 140,136,129 hk. Momentet er meget ens. Et sjovt eksperiment, kunne være at montere sprøjtet på din bestående motor, og porte toppen lidt. Bare for at se hvad det vilde give. En 405 top er ikke vejen til himlen, da det stadig er udstødnings siden der er problemet, og her er alle toppe ens, undtagelsen er måske K motoren, hvor der forefindes meget lidt data, da det var deres økonomi motor. MVH Morten |
Forfatter: | Volvo-Dennis [ 13 maj 2006, 17:39 ] |
Titel: | |
Ok. Kan selvfølgelig godt se at den slet ikke har den effekt eller moment som mange andre her på PowerPage har i deres vogne. Men ville bare høre om det var i go' idé at køre med en velfungerende B23E i forhold til en B230K økonomi motor. Hvis man ser bort fra alt andet og kun stiller B230K og en lettere modificeret B23E op mod hinanden, hvilken vinder så? Et lækkert turbo projekt er da også fristende, men i denne omgang bliver det bare ved det her. |
Forfatter: | Morten VJ [ 13 maj 2006, 18:31 ] |
Titel: | |
En B23e har helt klart størst potentiale, hvis man udelukkende ser på maks effekt. Men det er momentet der flytter bilen i daglig kørsel, og der er kun en der betaler benzinen. Jeg har kun personlig erfaring med 5 forskellige motor typer i en 240 B20A i en 242 en herlig motor med moment fra bunden. ikke en racer, men den kunne ikke pines under 8 km/l ![]() B23A i en 244 med aut gear, magen til møgspand skal man lede længe efter ![]() B28E Herlig motor samme kareterikstik som B20 motoren, men næsten det doppelte i effekt, desværre var den meget tørstig 7 km/l, ved forsigtig kørsel B230AT ketchup effekt så det vilde noget. Og nu en modeficeret B23ET Den bedste motor jeg ennu har haft. Men smag og behag er forskelligt, så hvis du ønsker en motor der først trækker efter 3500 omd/min, så er en optimeret B23E motor helt klart et godt valg. MVH Morten |
Forfatter: | HenrikGM [ 13 maj 2006, 21:01 ] |
Titel: | |
Jeg er godt nok SLET ikke enig i de kommentarer! B20A, Herlig motor?? 82hk i en 1275kg tung bil? En B23A kører sgu mange x bedre, og en B23E endda bedre endnu. På felt trækker en B23E mere moment, og tidligere end nogen af de andre. Sammenligner man med en original B21ET uden intercooler, så kan B23E faktisk matche den ret godt.(140hk/155hk) Da manden ikke vil ofre noget særligt, så er B23E da HELT oplagt, med en B230 fra den sidste årgang 240 som et attraktivt alternativ. |
Forfatter: | Volvo-Dennis [ 13 maj 2006, 22:43 ] |
Titel: | |
Tak for jeres kommentarer! Dommen bliver at den B23E ryger i. Har bananmanifold som ryger på. Så skal der bare bearbejdes top, købes sportsudstødning og en passende knast. Så kan jeg se på det hele at det nok skal blive en rimelig ok motor med lidt mere effekt end std.. Mvh. Dennis |
Forfatter: | HenrikGM [ 14 maj 2006, 07:34 ] |
Titel: | |
Volvo-Dennis skrev: Tak for jeres kommentarer! Dommen bliver at den B23E ryger i.
Har bananmanifold som ryger på. Så skal der bare bearbejdes top, købes sportsudstødning og en passende knast. Så kan jeg se på det hele at det nok skal blive en rimelig ok motor med lidt mere effekt end std.. Mvh. Dennis Her knækker filmen så. Hvis du har kapaciteten til at hekse med bananmanifolde, porte volvo topstykket(uden at ødelægge det!), købe sportsudstødning, købe en egnet knastaksel, så er du ved at kunne købe en turbomotor og ploppe i hullet for de samme penge..... ![]() |
Forfatter: | Volvo-Dennis [ 14 maj 2006, 19:12 ] |
Titel: | |
Ja, det er lige på vippen til at det bedre kan betale sig med turbo. Dette har også været meget tæt på, men er mere "hooked" på en NA motor. |
Side 1 af 2 | Alle tider er UTC + 1 time |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |