Powerforum
http://powerforum.dk/

Undgå at orig. MAP sensor "ser" tryk
http://powerforum.dk/viewtopic.php?f=4&t=14795
Side 1 af 2

Forfatter:  duckstar [ 18 jan 2006, 11:27 ]
Titel:  Undgå at orig. MAP sensor "ser" tryk

Hey alle,

Jeg har et problem med at min bils orig. MAP sensor når at "se" tryk ved langsom speederslip trods jeg har monteret et T-stykke med en envejsventil siddende og "bleede" trykket uden om MAP sensoren. Det føles som om at ved speederslip når ventilen at lukke mens der faktisk stadig er overtryk i slangen, og MAP'en derfor når at få tryk. Fra vacuum til overtryk er det ikke et issue.

Billede

Dette giver nogle "spikes" som den originale ECU reagerer på ved at gå i nødprogram indtil signalet fra MAP sensoren igen er normalt. Det giver en urelmæssighed i at motorgangen korvarigt laver et "hug" som er specielt irriterende ved dellast og småt ladetryk ved accelleration i f.eks. overhaling på motorvej.

Er der nogen der har et godt bud på hvordan jeg undgår situationen?

Jeg er blevet fortalt at det vil hjælpe at sætte et "in line" benzinfilter (den billige type i plast) ind som en form for vacuumbeholder mellem T-stykket og MAP sensoren, for at undgå "boost spikes". Kan nogen bekræfte den funktion?

Andre bud er yderst velkomne.

Forfatter:  xillur [ 18 jan 2006, 13:26 ]
Titel: 

Jeg ville fjerne alt det der lufthalløj og indsætte en Fuel Cut Defender på udgangen til MAP sensoren.

Jeg har lavet sådanne løsninger til et par biler med eftermonteret tryk og det spiller bare.

Jeg har lavet en der er justérbar, så al signal under det specificerede niveau kommer igennem, men alt over bliver klippet væk.
Lissom en zenerdiode, bare justérbart.

hvis du er int, kan jeg lige tegne den op...

Forfatter:  duckstar [ 18 jan 2006, 13:29 ]
Titel: 

Jeg kom faktisk lige inden du skrev indlægget til at tænke på en zenerdiode. Som jeg ser det kan en 4,3v zenerdiode sat ind mellem stel og output på MAP sensor ligesom her:

Billede

Du må yderst gerne lave en skitse for hvordan jeg kan lave det, hvis det justerbare du nævner er bedre.

Forfatter:  xillur [ 18 jan 2006, 15:50 ]
Titel: 

Jeg ved ikke om det er bedre...

men det kan bruges på flere typer MAP systemer.. nogle har ca 3v som 100kpa andre ligger på f.eks 2.5v... og der er det en fordel, bare at kunne justere sig ud af det.

iøvrigt ville jeg indsætte en formodstand på zenerdioden. Ikke fordi jeg ved at det vil brænde af, men fordi:

1. Jeg ved principielt ikke hvor meget strøm man kan trække ud af udgangen på MAP sensoren før den brænder af.

2. En Zenerdiode kan heller ikke tåle ubegrænsede mængder strøm igennem sig.

Regn med en ca 10mA igennem zenerdioden, formodstanden skal så selvfølgelig dimensioneres efter du har fundet den rigtige spænding.

Mht den justérbare bruger jeg en TL431ACLP sammen med en formodstand og et 50K potmeter.. thats it... jeg kan tegne et minidiagram, hvis ikke zeneren er go´ nok.

Forfatter:  duckstar [ 18 jan 2006, 16:09 ]
Titel: 

Jeg kan i min dokumentation se at MAP sensoren har 4.750 mV ved 105 KPa. En zenerdiode på 4,7v og ½-1 watt må være tilstrækkelig og faktisk meget tæt på at "koble den ud" netop ved 100 KPa.

Tak for inspirationen.

Forfatter:  Mads B (dk) [ 18 jan 2006, 21:16 ]
Titel: 

hey...... hvad med at fylde noget lim i den ene ende af T stykket og bore et 0.5-1mm hul(prøve dig frem)...... den ende med det 1mm hul skal så vende ind mod manifolden, derved op når du at flowet fra manifolden gennem T stykket bliver mindre og derfor kan envejs ventilen lettere klare at bleed't trykket :-)

Forfatter:  duckstar [ 19 jan 2006, 10:43 ]
Titel: 

Xillur:

Vil det af hensyn til N/A MAP sensorens tilstand ikke være en god idé at beholde T-stykket og envensventilen for at "bleede" trykket omkring sensoren? Zenerdioden vil så blot være med til at undgå at sensoren sender fejlkoder til motorstyringen ved de spikes jeg får omkring den.

Forfatter:  duckstar [ 19 jan 2006, 10:45 ]
Titel: 

Mads B 405 2.0 skrev:
hey...... hvad med at fylde noget lim i den ene ende af T stykket og bore et 0.5-1mm hul(prøve dig frem)...... den ende med det 1mm hul skal så vende ind mod manifolden, derved op når du at flowet fra manifolden gennem T stykket bliver mindre og derfor kan envejs ventilen lettere klare at bleed't trykket :-)


Tak for input, men MAP sensoren skal jo gerne få tilstrækkeligt vacuum når jeg ikke lader..

Forfatter:  xillur [ 19 jan 2006, 13:44 ]
Titel: 

duckstardeluxe skrev:
Xillur:

Vil det af hensyn til N/A MAP sensorens tilstand ikke være en god idé at beholde T-stykket og envensventilen for at "bleede" trykket omkring sensoren? Zenerdioden vil så blot være med til at undgå at sensoren sender fejlkoder til motorstyringen ved de spikes jeg får omkring den.


Hvis ikke du skal over 2bar (grebet ud af luften) i tryk, ser jeg ikke noget behov for at beskytte MAP sensoren mekanisk. Anyone correct me if im wrong! Mine erfaringer er at de sagtens kan tåle trykket.

Forfatter:  duckstar [ 19 jan 2006, 13:50 ]
Titel: 

Lækkert. Jeg kører med 0,75 bar.

Side 1 af 2 Alle tider er UTC + 1 time
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/